۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۶۱۳۶۳

اخبار کوتاه فرهنگی کاشان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشن مبعث رسول اکرم(ص) با حضور 150 دانش آموز دختر دبستان قرآنی جامعه القرآن کاشان، تقدیر کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی کاشان از کارگردان ورود اطفال ممنوع و تلاوت حامد شاکر نژاد در محفل انس با قرآن مسجد محمدی کاشان برخی از اخبار کوتاه کاشان است.
اخبار كوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، جشن مبعث رسول اکرم(ص) با حضور 150 دانش آموز دختر دبستان قرآنی جامعه القرآن کاشان در سالن اجتماعات این دبستان برگزار شد.

 

سید عبدالرضا تولیت کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان شنبه شب در این مراسم، بعثت پیامبر اعظم (ص) را یکی از بزرگترین جشن ها و اعیاد مسلمانان دانست و گفت: امسال یک هزار و چهارصد و چهل و نهمین سال تولد قرآن را در حالی جشن می گیریم که بچه های یمن توسط کسانی که خود را خادمین حرم رسول خدا(ص) می دانند در حال کشتار و فاجعه نسل کشی قرار گرفته اند.

 

وی با اشاره به این که جهان اسلام امروز بیش از گذشته به اخلاق محمدی و سیره مهربانانه پیامبر اکرم (ص) نیاز دارد گفت: اگر روح قرآن حاکم نباشد و صرفا حفظ مکانیکی قرآن شیوع پیدا کند، ظلم و ستم از آستین مسلمانانی افراطی که خود را حافظ کلام الهی می دانند صادر می‌شود و به تعبیر قرآن «ولایزید الظالمین الا خسارا» محقق می‌شود و خاصیت شفابخشی قرآن به خسارت تبدیل خواهد شد.

 

 به گفته وی ، همچنان که امروز در کشورهای اسلامی که خود را حافظ قرآن می دانند، چون روح معارف قرآنی حاکم نیست شاهد این همه جنایت و کودک کشی هستیم.

 

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان در ادامه یاد آور شد : دانش آموزانی که در مدارس قرآنی تحصیل می‌کنند باید قدر این توفیق الهی را با انس بیشتر قرآن و عمل به آیات نورانی قرآن بدانند، چرا که انتظار از دانش آموزان قرآنی بیشتر است و رفتارآن ها می تواند به‌عنوان الگو برای سایر کودکان و نوجوانان باشد.

 

شایان ذکر است جشن مبعث رسول اکرم(ص) با حضور 150 دانش آموز دختر دبستان قرآنی جامعه القرآن کاشان همراه با قرائت سرود، نمایش و دکلمه در وصف پیامببر اکرم(ص) و اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقات حفظ و قرائت برگزار شد.

 

لازم به ذکر است، دبستان قرآنی جامعه القرآن وابسته به مؤسسه قرآنی جامعه القرآن است که این مؤسسه از مؤسسات قرآنی فعال تحت پوشش اداره تبلیغات اسلامی کاشان است.

 

تقدیر کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی کاشان از کارگردان ورود اطفال ممنوع

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی و عضو شورای بررسی متون نمایشی کاشان با حضور در تماشاخانه فرهنگسرای مهر، از سعید خسروی کارگردان نمایش تئاتر «ورود اطفال ممنوع» تقدیر کرد.

 

سید عبدالرضا تولیت کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی و عضو شورای بررسی متون نمایشی کاشان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: کارگردان این تئاتر از ابزار هنر برای درمان آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های جامعه استفاده کرده است.

 

عضو شورای بررسی متون نمایشی کاشان در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه درمان جویانه به هنر تئاتر می تواند هوش فیزیونومی و عاطفی مخاطبین را تقویت کند همانند کاری که سعید خسروی در راستای پیشگیری از اعتیاد و طلاق و آسیب های همسو با آن که نهاده خانواده را متزلزل می کند در این تئاتر انجام داده است.

 

تولیت افزود: سعید خسروی به خوبی توانسته با خلق اثری فاخر، اشمئزاز و تنفر مخاطب را نسبت به مقوله اعتیاد در انواع مختلف همچون سیگار و قلیان و الکل و سایر مواد مخدر برانگیزاند و مخاطب را غیر مستقیم در مسیر تنبّه به آثار سوء استفاده از مواد مخدر هدایت کند.

 

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان همچنین با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که تئاتر منبر است و تاکید ایشان نسبت به سوالات بیست گانه سبک زندگی گفت: این نمایش و آثار اینچنینی منبری روشنگر و هدایت گر با تیغ برّان و متنفذ هنر است.

 

تولیت تصریح کرد: در صحنه ای از نمایش ورود اطفال ممنوع، پیام و ره آوردی برای همه والدین وجود دارد که اطفال معصوم چه گناهی دارند که باید تاوان اعتیاد والدین را تا مرحله سوختن و مرگ خود بپردازند و این نشان از آن دارد که اعتیاد قدرت تامب و تفکر را از انسان سلب نموده و مشکلاتی پیش روی انسان قرار می دهد که دیگر قابل برگشت و جبران نیست.

 

این عضو کارگروه اعتیاد فرمانداری کاشان افزود: این نمایش به کارگردانی و بازی حرفه ای سعید خسروی و سایر هنرمندان بومی کاشان می تواند الگوی خوبی برای هنرمندان متعهد کشور باشد که در این راستا به تقویت اخلاق شهروندی و جامعه پاک و عاری از مشکلات اعتیاد کمک کند.

 

دانش آموزان کاشانی مهارت قرآن آموزی را جشن می گیرند

خبرگزاری رساـ معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان از برگزاری جشن شکرگزاری مهارت قرآن آموزی دانش آموزان سال سوم ابتدایی همزمان با اعیاد مبعث و شعبان در مدارس این شهرستان خبر داد.

 

عفت پدرام فر معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این جشن با هدف انس و الفت بیشتر دانش آموزان با مفاهیم والای قرآن کریم به عنوان درس زندگی و ارتباط آگاهانه با خداوند در مدارس دوره ابتدایی اجرا می شود.

 

وی افزود: دانش آموزان باید از سنین کودکی با مفاهیم قرآن آشنا شوند و برای خواندن همراه با تدبیر در معانی قرآن تلاش کنند تا بدانند که تنها راه سعادت بشر در دنیا و آخرت عمل به دستورات قرآن کریم است.

 

پدرام فر یاد آورشد: طرح مهارت قرآن آموزی از آغاز سال تحصیلی در 154 کلاس پایه سوم ابتدایی اجرا شد که در پایان سال چهار هزار و 120 دانش آموز موفق شدند که قرائت قرآن را فرا بگیرند.

 

به گفته وی، جشن قرآن آموزی دانش آموزان به همراه خانواده هایشان در مکانهای مذهبی مثل امامزاده، مسجد و گلزار شهدای نزدیک مدارس انجام می شود.

 

معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان یاد آورشد: تزئین صفحه های قرآن، همخوانی قرآن، اجرای نمایش با مضمون آیات قرآن، پرسش وپاسخ با دانش آموزان، خواندن شعر های قرآنی و تقدیر دانش آموزان از جمله برنامه های جشن قرآن در مدارس کاشان خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: یکی از عوامل موثر در رشد و تربیت دانش آموزان، نظارت و همراهی خانواده است که امروز به دلایلی مثل اشتغال مادران و حضور رسانه و فناوری های ارتباطی فراموش شده است و اجرای این گونه برنامه ها با محتوای قرآن و اخلاق، نقش مهمی در تربیت معنوی شهروندان جامعه دارد.

 

پدرام فر افزود: حس معنوی از دوران کودکی آغاز می شود و در سن 6 سالگی می توان تظاهرات مذهبی را در کودک مشاهده کرد و بی توجهی خانواده ها نسبت به این مهم، مشکلات جبران ناپذیری را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند.

 

 معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: به کارگیری دستورات اسلام، در زمینه های تربیتی، راهگشای بسیاری از مشکلات خانواده ها و جامعه است، بنابر این والدین باید در جهت پرورش روح و روان فرزندان سرمایه گذاری کرده و این مسأله را به عنوان یک مسأله حیاتی دانسته و سرلوحه برنامه های زندگی خود قرار دهند.

  

تلاوت حامد شاکر نژاد در محفل انس با قرآن مسجد محمدی کاشان

محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری بین المللی استاد حامد شاکرنژاد در مسجد محمدی یکی از مساجد محوری اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزار شد.

 

به مناسبت ایام مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز نزول وحی، محفل انس با قرآن کریم با حضور قاری بین المللی استاد حامد شاکرنژاد در مسجد محمدی یکی از مساجد محوری اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزار شد.

 

در این مراسم که با حضور بیش از یک هزار علاقه مند به قرآن به همت مؤسسه قرآنی طه از مؤسسات قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزار شد، حامد شاکرنژاد استاد و قاری بین المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

 

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان نیز در حاشیه این محفل قرآنی، با تقدیر از فعالیت های مؤسسه قرآنی طه خاطر نشان کرد: این مؤسسه در حالی یک هزار و چهارصد و پنجاهمین سال تولد قرآن کریم را جشن گرفت که حضور استاد شاکرنژاد بر شکوه و عظمت این مراسم قرآنی افزود.

 

تولیت در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری محافل قرآنی با حضور اساتید برجسته، در جذب جوانان و انس آنان با قرآن کریم مؤثر است، خاطر نشان کرد: انس جوانان با کلام الهی می تواند نقش بسزایی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و انواع بیماری های روحی روانی داشته باشد و روحیه توکل و توسل را در انسان تقویت کند.

 

وی افزود: در شرایط امروز قرآن می تواند به مصداق آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» به‌عنوان حبل المتین و اعتصام بین آحاد مسلمانان شود.

 

شایان ذکر است، تلاوت قرآن از سوی قاریان ممتاز شهرستان و اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقات و ممتازان قرآنی شهرستان کاشان از دیگر برنامه های این محفل نورانی بود./1307/پ203/ح

ارسال نظرات