۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۶۱۴۱۶
آیت الله مصباح:

راه رسیدن به کمال کنار گذاشتن هواهای نفسانی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که راه رسیدن به کمال کنار گذاشتن هواهای نفسانی است، گفت: انسان موجودی است که با انتخاب صحیح و کنار زدن هوای نفس مستحق بهترین و بالاترین رحمت الهی است.
مصباح يزدي مصباح يزدي مصباح يزدي مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله  محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با اساتید و طلاب مدرسه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) با بیان این که شناخت راه صحیح در جهت رشد و کمال بسیار دشوار است، تاکید کرد: استفاده از عقل مقداری انسان را در جهت شناخت راه صحیح کمک می کند ولی عقل به تنهایی کافی نبوده و اینجا وحی است که به یاری انسان می شتابد و راه صحیح را به او نشان می دهد.

 

وی ابراز داشت: بالاترین نعمتی که به انسان عطا شده وحی است، برخی از شعاع وحی کسب فیض می کردند، امیرمومنان(ع) از جمله افرادی بودند که وحی را می شنیدند ولی مخاطب فرشته وحی نبودند.

 

پیامبر اکرم (ص)یک معلم بودند
آیت الله مصباح با اشاره به مقام تعلیم پیامبر اکرم(ص)، خاطرنشان کرد: خداوند متعال افزون بر مقام دریافت وحی توسط پیغمبر اکرم(ص) به ایشان مقام تعلیم وحی را عطا فرمود تا ایشان معارف الهی را تبیین کنند، پیامبر اکرم (ص)مانند یک معلم معارف را برای مردم تبیین می کردند.

 

وی افزود: امامان معصوم(ع) نیز مانند پیامبر اکرم(ص) وظیفه تبیین معارف الهی را برعهده داشتند و پس از 250 سال مردم در جهت کسب معارف دیگر به طور مستقیم به معصوم دسترسی ندارند، تقدیر الهی این بود که آن ضروریاتی که مردم به آن نیاز داشتند توسط معصومین(ع) به مردم بیان شود، پس از امامان معصوم(ع) وظیفه تبیین معارف الهی برعهده فقها گذاشته شد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه فقها، تصریح کرد: فقها در جایگاهی قرار دارند که به جای پیامبر اکرم(ع) مشغول تبیین معارف الهی هستند، این مقام بسیار بالا بوده و وظیفه فقها بسیار سنگین است، اگر پیامبر اکرم(ص) خلق نمی شدند خلقت ناقص تلقی می شد.
 


آیت الله مصباح با بیان اینکه مخلوقی مانند انسان در عالم هستی وجود ندارد، گفت: در آیات و روایات از وجود مخلوقی مانند انسان نفعی وجود نداشته ولی با نگاه به مخلوقات عالم متوجه می شویم که هیچ مخلوقی مانند انسان در عالم هستی وجود ندارد، برخی از موجودات رشد و نمو ندارند و برخی نیز از مقداری رشد برخوردارند مانند گیاهان.


وی افزود: انسان موجودی است که می تواند دو گرایش را درک کند، گرایش به بالا و رشد یا گرایش به پایین که به اسفل سافلین تعبیر شده است، بنابر آیات قرآن کریم خداوند همه چیز را برای انسان آفریده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صفت فیض رسانی خداوند متعال، ابراز داشت: یکی از دلایلی که برای علت خلقت انسان مطرح می شود فیاض بودن خداوند است، باید موجودی در عالم وجود داشته باشد تا بتواند با ظرفیت بی نهایت خود از فیض بی نهایت خداوند بهره ببرد و آن موجود انسان است.

 

وی افزود: انسان موجودی است که با انتخاب صحیح و کنار زدن هوای نفس مستحق بهترین و بالاترین رحمت الهی است، برای این که این موجود به کمال برسد می بایست راه را شناخته و میل به صعود داشته باشد، انسان با کنار گذاشتن تمایلات شیطانی به کمال خواهد رسید./ 811/پ202/ج

ارسال نظرات