۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۶۱۶۲۸
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور:

استان قزوین سابقه عظیمی در عرصه تاریخ، ادب و فرهنگ دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور با بیان این‌که سابقه دیرینه استان قزوین از لحاظ تاریخی، ادبی و فرهنگی عظیم است، گفت: استان قزوین به اندازه‌ای برجستگی فرهنگی دارد که از هر دریچه‌ای نگاه کنیم حرف تازه‌ای به میان می‌آید.
عليرضا قزوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور ظهر امروز 28 اردیبهشت ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان سوره کشور در سالن سینما بهمن حوزه هنری قزوین گفت: سابقه دیرینه استان قزوین از لحاظ تاریخی، ادبی و فرهنگی عظیم است.

 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور در ادامه افزود: استان قزوین به اندازه‌ای برجستگی فرهنگی دارد که از هر دریچه‌ای نگاه کنیم حرف تازه‌ای به میان می‌آید و جایگاه و پایگاه ادبیات، شعر، تاریخ مشروطه، فقه و هنر و دفاع مقدس درخشیده است.

 

وی ادامه داد: برگزاری این کنگره‌ها و همایش‌ها باید زمینه ای برای شکل گیری تعامل و ارتباط بیشتر هنرمندان با نسل جوان امروز ما باشد، بضاعت زبان فارسی نباید فقط محدود به این برنامه‌ها شود، زیرا تأثیرگذاری زبان فارسی در گستره هستی بر کسی پوشیده نیست.

 

این شاعر برجسته کشور اظهار کرد: جوانان ما در استان‌های سنی نشین از لحاظ هنر دینی و انقلابی مورد غفلت قرار گرفته اند؛ امروز شاعران و نویسندگان جوان ما شبیه بزرگان این عرصه در گذشته نیاز به مهاجرت و اسب و زین برای انتقال فرهنگ خود ندارند؛ در همین فضای مجازی می‌توان تأثیرگذارترین کارها را انجام داد.

 

شعر آیینی ایران جایگاه شاخصی برای انتقال فرهنگ به جهان است

وی بیان کرد: امروز در فضای اینترنتی به جای لایک‌های بیهوده می‌توان با ایجاد ارتباط گیری با یک جوان افغان یا تاجیک و هندو به عرضه فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی خود بپردازیم تا این افراد چراغ زبان فارسی در کشورهای خودشان باشند.

 

این مسؤول با مخاطب قرار دادن شاعران و نویسندگان جوان این جشنواره گفت: با شرکت در جشنواره‌ها فقط به دنبال کسب رتبه و مقام نباشید؛ امروز بنیاد سعدی و بنیاد زبان فارسی نمی‌تواند مثل شما تأثیرگذار باشند، دولت و سوبسیت نمی‌تواند وضعیت نشر و کتاب را نجات دهد، عملکرد شماست که فرهنگ و هنر کشور را تعالی می‌بخشد.

 

وی تصریح کرد: امروز باید به یک حرف واحد در شعر و ادبیات انقلاب برسیم، در حال حاضر در مسیری قرار گرفته‌ایم که در گذشته شاهد آن نبودیم.

 

قزوه افزود: شعر آیینی ایران جایگاه شاخصی برای انتقال فرهنگ به جهان است؛ همچنین گسترش‌دادن نذر فرهنگی از ابزاری است که ما می‌توانیم کاری که حتی وزیر فرهنگ و حوزه هنری نمی‌تواند انجام دهد، را در کشور پیاده کنیم.

 

وی با اشاره به نقش مقاومت و ایستادگی در دفاع از فرهنگ غنی کشورمان بیان داشت: در هیچ دوره ای مانند دفاع مقدس ما نتوانستیم در مقابل 44 کشور ایستادگی کنیم و این به دلیل حضور نیروهای انقلابی و بسیجی ما در صحنه بود؛ اما در این سال‌های اخیر عده ای به دنبال تخریب بسیج و سپاه هستند.

 

این شاعر برجسته کشور تأکید کرد: اگر در جنگ هشت ساله صاحب قدرتی بودیم و امروز ایران اسلامی به اقتدار بزرگی دست یافته است فقط به واسطه تفکر بسیجی و آرمان‌های امام و رهبر آیت الله خامنه ای است؛ اگر در مذاکره با گروه 5+1 با اقتدار از این تفکر بسیجی وارد شده بودیم هیچ وقت دشمن به خود این جرأت را نمی‌داد ما را تهدید کنند.

 

چرا برخی از شاعران در مسائل بین الملل اظهارنظر نمی‌کنند

وی با انتقاد از این‌که چرا برخی از شاعران در مسائل بین الملل اظهارنظر نمی‌کنند، اظهار کرد: برخی از شاعران امروز ترس و واهمه دارند که جلو آمده و از یمن دفاع کنند، چرا باید تفکر و عملکرد نیروهای فرهنگی ما تحت تأثیر هدایت فکری کشورهای بیگانه و دشمنان اسلام قرار بگیرد؟

 

این مسؤول با بیان این‌که در حال حاضر ما با جیب خالی و بدون وابستگی به هیچ نهاد دولتی سایت شاعران انقلاب را راه اندازی کرده ایم، ابراز کرد: هدف ما پاسخ‌گویی به اهداف انقلاب و خون شهداست، هدف دشمنان به بی تفاوتی کشاندن ادبیات انقلاب، هنرمندان و انجمن‌های هنری ایران است اگر غیرت نداشته باشیم و انقلاب را نشناسیم ما را به بیهودگی می‌کشانند.

 

وی یادآور شد: عده ای به جرم اینکه امثال ما در مقابل انحراف در اهداف انقلاب موضع گیری می‌کنیم از ما بدشان می‌آید، تأکید کرد: شما شاعران جوان نباید سرتان کلاه رود ارتباط خود را با شاعران فارسی زبان در دنیا حفظ کنید.

 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور در پایان گفت: غربی‌ها داعش و طالبان را به وجود آورده اند تا با گسترش آن ما را محدود کنند؛ اما شماها باید از فضای مجازی به نحو احسن برای دفاع از انقلاب استفاده کنید و سعی شما این باشد که ممتاز روزگار خود باشید.

 

در پایان این مراسم از سعید عاشقی، شاعر و منتقد برجسته استان و علی قانع داستان نویس قزوینی تقدیر به عمل آمد.

 

شایان ذکر است، در این جشنواره 3114 نفر شرکت کردند که از این تعداد 91 نفر به مرحله اختتامیه راه یافتند و در بخش‌های شعر، داستان کوتاه، داستان بزرگسال و کودک و نوجوان شرکت کردند و سه کارگاه نیز در این دوره برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است، در این مراسم سعید بیابانکی، مدیر هنری حوزه هنری کشور، حضرتی‌ها مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان، 84 شاعر و داستان نویس برتر این جشنواره حضور داشتند./848/پ202/ح

ارسال نظرات