۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۲۶۱۷۷۰
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی:

اوقاف ملزم به حفظ موقوفات است/ ثبت 30 وقف جدید در سال جاری

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به تعداد موقوفات ثبت شده در آذربایجان غربی، گفت: با ثبت 30 وقف جدید در سال جاری تعداد موقوفات این استان اعم از منفعتی و انتفاعی بیش از 6 هزار مورد است.
حجت الاسلام مصائبي

حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به تعداد موقوفات ثبت شده در آذربایجان غربی، گفت: با ثبت 30 وقف جدید در سال جاری تعداد موقوفات این استان اعم از منفعتی و انتفاعی بیش از 6 هزار مورد است.

 

وی متولی وقف و امور خیریه را اداره کل اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: شاهد هستیم که خیرین برای وقف اموال خود بدون در جریان گذاشتن اوقاف به هلال احمر، بهزیستی، کمیته امداد، بیمارستان‌ها، مدارس یا مراکزی از این قبیل رجوع می‌کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: وقف اموال بدون اطلاع اوقاف و امور خیریه سبب می شود که در مواردی این مراکز بدون توجه به نیت خیر، موقوفات را تغییر کاربری داده و در موارد غیر صرف کنند.

 

حجت‌الاسلام مصائبی عدم ثبت موارد وقفی را موجب بروز مشکل در آینده عنوان کرد و ادامه داد: بعد از مدتی وارثان چنین وقفیاتی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که چرا مورد وقفی ما تغییر کرده است در این صورت چون اوقاف هیچ اطلاعی از این وقف‌ها ندارد و نام وقف از روی این اموال برداشته شده است، پاسخگو نخواهد بود.

 

وی از خیرین درخواست کرد تا با هماهنگی اداره کل اوقاف اموال خود را در اختیار مراکز مدنظر قرار دهند، چرا که این عمل سبب تنظیم وقف نامه شده و اداره کل اوقاف و امور خیریه را ملزم می کند به مانند مدارکی که اداره ثبت برای آنان حفظ می‌کند، از موارد وقفی آنان نگهداری کند.

 

خیرین برای وقف اموالشان به اوقاف مراجعه کنند
مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به تبلیغات سوء برخی از نهادها علیه اداره اوقاف و امور خیریه اشاره و اظهار کرد: برخی از افراد در جامعه برای این که بتوانند به منافع خود برسند، علیه اوقاف تبلیغ منفی می‌کنند، درحالی که اداره کل اوقاف و امور خیریه در حال حاضر شش هزار موقوفه ثبت شده دارد که هیچ دخل و تصرفی در اجرای نیت و اصل آنها انجام نشده است.

 

حجت الاسلام مصائبی گفت: واقفان در تمامی شهرستان‌ها به همکاران و مشاوران اوقافی مراجعه کرده و با بهره‌گیری از نظر مشاوران نسبت به وقف اموالشان اقدام کنند تا بعدها دچار مشکل نشوند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به عشق مردم مسلمان کشورمان به سالار شهیدان و ائمه اطهار(ع)، گفت: در گذشته چون رژیم طاغوت اجازه نمی‌داد عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) انجام شود و می‌خواست که چراغ عزاداری ایشان را خاموش کند، مردم اموال خود را وقف کردند تا این عزاداری صورت بگیرد و ادامه داشته باشد.

 

وی با بیان این که بیشترین نیت واقفان در آذربایجان غربی عزاداری برای سیدالشهدا، مسجد و حسینیه است، گفت: امروزه باید نسبت به مقتضیات زمان وقف صورت گیرد که وقف با نیت حوزه‌های علمیه، هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان بی بضاعت از جمله آنهاست.

 

ضرورت وقف در حوزه رسانه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به تأثیر رسانه‌ها در امور تبلیغاتی جهان و لزوم تقویت رسانه‌های داخلی اشاره و تصریح کرد: در دنیا بزرگ‌ترین تبلیغات از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد و رسانه‌های مختلف دنیا از پشتیبانی مالی خوبی برخوردارند، ولی در کشور ما باید در این مورد وقف صورت گیرد تا رسانه‌ها بتوانند در مورد مسائل فرهنگی کار کنند.

 

وی با تأکید بر لزوم تشویق واقفان در زمینه حمایت از اصحاب رسانه‌ها، گفت: وقتی رسانه‌ها از لحاظ مالی تأمین نمی‌شوند و دستشان خالی است، نمی‌توانند اثرگذاری مناسبی داشته باشند، بنابراین باید وقف برای تقویت رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد./936/ت302/ح

ارسال نظرات