۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۶۱۸۶۵
دبیر همایش ملی نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی:

سبک شهرسازی مشهد نه شرقی و غربی است و نه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ پاپلی یزدی در نقد معماری مشهد گفت: سبک شهرسازی در شهری که مسلمانان زیادی از سراسرجهان به آن سفر می کنند و رهبر انقلاب اهل آن شهر هستند، نه شرقی و غربی است و نه اسلامی.
معماري و گرافيک مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسین پاپلی یزدی، دبیر همایش ملی نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی امروز در نشست خبری این همایش که در محل پژوهشکده امیرکبیر برگزار شد، گفت: همایش ملی نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی 31 اردیبهشت ماه در هتل پردیسان مشهد برگزار می شود.

 

وی با بیان نکاتی پیرامون معماری و سبک شهرسازی اسلامی تأکید کرد: ظاهر شهر باید اسلامی باشد اما نوع معماری باید دارای محتوا نیز باشد.

 

دبیر همایش ملی نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی در بیان مصادیق اسلامی بودن شهرسازی، به وجود بازار های اسلامی اشاره و تصریح کرد: اولین شرط برای یک بازار اسلامی، عدم وجود ربا در آن است، حال شکل بازار هر طور که می خواهد باشد؛ بازاری که اطلاعات در آن چرخش نداشته باشد ولو معماری اسلامی هم داشته باشد، اسلامی نیست.

 

پاپلی یزدی با بیان این که معماری جدید مبتنی بر فرهنگ اسلامی باید تعریف شود، افزود: یکی از مسائل مهم در شهرسازی چشم انداز است، در ساخت خانه ها اساس باید بر عدم مزاحمت برای همسایگان باشد؛ امیدواریم در شهرسازی اسلامی فقط به کاشی کاری اسلامی توجه نشود بلکه ضوابط اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی هم رعایت می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در شهر اسلامی، حاشیه نشین پیدا نمی شود چرا که سرمایه گذاران به عدالت اجتماعی توجه دارند، از همین رو باید به هدایت سرمایه گذاری در شهر پرداخت.

 

عضو پژوهشکده شاخص پژوه گفت: اسلام با سرمایه گذاری مخالف نیست اما وقتی سرمایه گذاری در خیابان هاشمیه ساختمان های شیک بسازد و در مناطق محروم شهر سرمایه گذاری نکند، تعادل در شهرسازی برقرار نمی شود.

 

پاپلی یزدی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش که با حضور سیدابولفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، سیدمهدی هاشمی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، معاونان و مشاوران استاندار خراسان رضوی، شهردار و اعضای شورای شهر مشهد برگزار می شود، درباره آینده شهرسازی در شهر های اسلامی و مشهد بحث می شود.

 

وی افزود: دستاوردهای این همایش به صورت مکتوب به وزارتخانه های راه و شهرسازی، مسکن و علوم، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی، آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد مقدس ارائه خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در اواخر مهر ماه همایش بعدی در این زمینه را در سطح بین المللی برگزار کنیم که شاهد حضور دیگر کشور های اسلامی نیز باشیم.

 

دبیر همایش ملی نقش آینده پژوهی در شهرهای اسلامی اظهار کرد: امیدواریم در نتیجه سلسله همایش هایی که در این رابطه برگزار می شود، سبک نمای شهر مشخص شده که برای این منظور رسانه ها نقش مهمی دارند.

 

پاپلی با اشاره به این که پیگیری رسانه ای شهرسازی اسلامی در به نتیجه رسیدن آن نقش بسزایی دارد، گفت: در زمینه کار رسانه ای با مشکل پیگیری مواجه هستیم در حالی که در آمریکا، در میانه جنگ ویتنام، در نتیجه پیگیری خبرنگاران روی موضوع تلفن نابه جای رییس جمهور این کشور، نیکسون استعفا داد.

 

وی ضمن تأکید مجدد بر نقش مهم اصحاب رسانه در به نتیجه رسیدن اهداف این همایش، افزود: سبک شهرسازی در شهری که مسلمانان زیادی از سراسرجهان به آن سفر می کنند و رهبر انقلاب اهل آن شهر بوده و سالانه به آن سفر می کنند، نه شرقی و غربی است و نه اسلامی و بهبود این شرایط، 90 درصد بر دوش خبرنگاران است./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات