۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۲۶۱۹۳۶
حجت الاسلام زائری:

زندگی جاودان در گرو امید به رحمت خداست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زائری گفت: در نکوهش صفت ناامیدی همین بس که آدم را از دوستی با خدا که سرآمد همه فضایل و بالاترین آنها است، بازمی‌دارد؛ زیرا تا کسی به کسی امیدوار نباشد، او را دوست نمی‌دارد. بنابراین، گمان نیک به خدا موجب فراگیری رحمت خداوند می‌شود.
حجت الاسلام زائري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه سرچشمه شامگاه سه شنبه 29 اردیبهشت ماه در جلسه ای از سلسله جلسات اصول کافی که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد،  با اشاره به معنای حُسن ظن  گفت:  این فضیلت ملکه ای است که از سلامت روان ناشی می شود و هرکه دارای این ملکه باشد جز خیر چیزی نمی بیند و بر این باور است که جز خیر و نیکی وجود ندارد مگر اینکه خلاف آن برایش ثابت گردد.


وی در ادامه افزود: افراد خوش بین، کمتر به بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب مبتلا می شوند و در واقع، مهم ترین عارضه بدبینی افسردگی است. بنابراین می توان با استفاده از این توانمندی در افراد بزرگسال، افسردگی در آنان را کاهش داد و با رشد آن در کودکان، آنان را در برابر افسردگی ایمن سازی کرد.

 

نویسنده و پژوهش‌گر حوزه افزود: اگر انسان حسن ظن داشته باشد و معتقد باشد آنچه که خدا برایش پیش آورده و آنچه به تأخیر انداخته، برای او بهتر است، گرچه دلخواه وی نباشد، مثبت فکر می کند؛ اگر چه به دلیل جهلش نتواند کارهایی را که بر خلاف میلش روی داده است را توجیه کند. حسن ظن به رحمت الهی فکر مثبتی است که انسان را بهتر از هر عاملی به موفقیت و منتهای آرزویش می رساند.

 

مدیرعامل مجموعه سرچشمه با اشاره به ضرورت حسن ظن خوب نسیت به دیگران افزود: فردی که به دیگران و پیرامون خود حسن ظن دارد، رفتارهای پرسش برانگیز آنان را توجیه و بر درستی حمل می کند و از این اندیشه مهمترین پیامدی که برای خود کسب می کند، خاطری آسوده و به دور از افکار منفی ای است که آسایش او را مختل می کند.  در مقابل،  فرد بدگمان چون همواره منفی نگر است و جنبه نامطلوب رفتار دیگران را می پذیرد آرامش و آسایش خود را از دست می دهد و همیشه پریشان خاطر و نگران خواهد بود.

 

زائری با اشاره به اینکه حیات ابدی و زندگانی جاودانه و حقیقیِ سرای باقی در گرو امید به رحمت و مغفرت خداست افزود: در نکوهش صفت ناامیدی همین بس که آدم را از دوستی با خدا که سرآمد همه فضایل و بالاترین آنهاست، بازمی‌دارد؛ زیرا تا کسی به کسی امیدوار نباشد، او را دوست نمی‌دارد. بنابراین، گمان نیک به خدا موجب فراگیری رحمت خداوند می‌شود./817/پ202/ح

ارسال نظرات