۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۶۱۹۷۱
امام جمعه بیستون:

مذاکره خوب باید عاری از هرگونه تحمیل، تحقیر و تهدید باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بیستون گفت: یک مذاکره خوب مذاکره ای است که عاری از هرگونه تحمیل، تحقیر و تهدید باشد و نباید زیر بار مذاکره ای رفت که عاری از این موارد نیست و این خواست همه ملت ایران است.
حجت الاسلام سيد محمد حسين ضيغميان

حجت الاسلام سید محمد حسین ضیغمیان، امام جمعه شهرستان بیستون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه اظهار داشت: آمریکا به دنبال تجزیه کشورهای سوریه، یمن، ایران و عراق است، زیرا صلابت و قدرت این کشورها را تهدیدی برای رژیم صهیونیستی می داند.


وی آمریکا را غیر قابل اعتماد خواند و افزود: اصل مذاکره به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده و خدشه ای بر آن وارد نیست، اما با توجه به بیانات رهبری، یک مذاکره خوب باید در برگیرنده خواست های کشور ایران و رعایت تمام خطوط قرمز کشور باشد.


حجت الاسلام ضیغمیان لغو بدون وقفه تحریم ها را از خطوط قرمز دانست و عنوان داشت: تحریم ها باید بلافاصله پس از امضای توافق نهایی لغو شوند و در صورت عدم لغو تحریم ها و یا طولانی کردن این پروسه، هدف اصلی مذاکرات زیر سؤال می رود.


امام جمعه بیستون ادامه داد: حفظ دستاوردهای هسته ای کشور نیز خط قرمز دیگری است که نباید به آن تعدی شود، اگر این دستاوردها به قدری تقلیل یابند که پاسخگوی نیازهای کشور و ادامه پیشرفت در این زمینه نباشند زحمات دانشمندان هسته ای به هدر رفته است، پس باید به لزوم حفظ پیشرفت در فناوری هسته ای توجه داشت.


وی درخواست بازرسی های اضافی به ویژه تجسس در مراکز نظامی را درخواستی غیر منطقی و غیر قابل قبول دانست و عنوان داشت: آمریکا به دنبال این است که اختیاری بدست آورد تا بی حد وحصر کشور ما را بازرسی وتجسس کند، لذا مسؤولان باید به این امر توجه کنند و اجازه ندهند در متن توافق، بازرسی های بیش از حد استاندارد لحاظ شود، متأسفانه دشمن قابل اعتماد نبوده و بارها با نقض آشکار پیمان هایش بدقولی خود را ثابت کرده است.


حجت الاسلام ضیغمیان با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: یک مذاکره خوب مذاکره ای است که عاری از هرگونه تحمیل، تحقیر و تهدید باشد و نباید زیر بار چنین مذاکره ای رفت و این خواست همه ملت ایران است.


وی با گذری بر مباحث مطرح شده در بیانیه لوزان، افزود: در متنی که به عنوان بیانیه لوزان و فکت شیت آمریکایی منتشر شده، ایرادات بسیاری وارد است، تنها امتیازی که ایران در این بیانیه بدست آورده به رسمیت شناختن اصل غنی سازی در ایران است اما سؤال اینجاست که این غنی سازی در چه سطحی به رسمیت شناخته شده است و تا چه اندازه.


امام جمعه بیستون ادامه داد: نکته ای دیگری که در این بیانیه قابل قبول نیست، بحث بازرسی هاست، آمریکا باید بداند که کشور اسلامی ایران به هیچ وجه زیر بار چنین بازرسی ها و زیاده خواهی هایی نخواهد رفت.


حجت الاسلام ضیغمیان عنوان کرد: مسؤولان کشور باید هشیار باشند و به هر تهدید مقامات آمریکایی، مسؤول هم رده آن مقام در کشور پاسخ دندان شکن و قاطعانه بدهد.


وی با تإکید بر این که هدف ایران از مذاکرات هسته ای، نشان دادن حسن نیت کشور است، افزود: ما می خواهیم به دنیا بفهمانیم که به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهیم بود، البته خود آمریکا هم این نکته را به خوبی می داند اما متأسفانه در عصری که تمام رسانه ها در اختیار آن هاست، به راحتی با خبرسازی و تشویش افکار عمومی، مطالب مورد نظر خود را رسانه ای کرده و به خورد مردم می دهند، در صورتیکه در جریان هسته ای، کشور ما بارها اعتماد سازی و تنویر افکار عمومی را انجام داده و آن ها نیز طی بازرسی های مکرر خود، بارها به این نکته اذعان داشته اند که ایران به تمام تعهدات خود در ژنو و لوزان عمل نموده است.


این مسؤول خاطرنشان کرد: هدف دیگری که از مذاکرات دنبال می شود، حل مشکلات اقتصادی موجود در کشور است، اما مسؤولان باید بدانند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در داخل کشور و منوط به استفاده از توانمندی های داخلی است.


امام جمعه بیستون گفت: برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید نسخه اقتصاد مقاومتی را برای فعالان اقتصادی کشور پیچید و چشم امید داشتن به دشمنان اسلام بیهوده است، این مطلب بارها به جهانیان ثابت شده است، به عنوان مثال می توان نگاهی به شرایط کنونی کشور همسایه داشت، عراق با اینکه بصورت کامل تحت تصرف آمریکا در آمد و شریان های اقتصادی وامنیتی این کشور در دست آمریکا قرار گرفته است اما همچنان با مشکلات امنیتی و اقتصادی فراوانی دست به گریبان است، پس این تفکر که با امضای توافق نامه تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، تصوری پوچ، خام و بیهوده است.


حجت الاسلام ضیغمیان در پایان با اشاره به سالروز اولین محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا و بازار مشترک در اول خرداد ماه 1359، خاطرنشان کرد: امام راحل (ره) محاصره اقتصادی را هدیه ای برای کشور می دانست و معتقد بود با احساس نیاز و کمبود، مغزها در کشور به راه می افتند، اکنون نیز در بحث هسته ای و موقعیت تحریم ها، ایران به پیشرفت های چشمگیری دست یافت و به جایگاهی رسید که غربی ها تصور آن را هم نمی کردند، راه حل مشکلات اقتصادی در کشور، اتکا به توانمندی های داخلی و باور این نکته است که غربی ها کمکی به پیشرفت کشور ما نخواهند کرد، پس باید با حفظ عزت و اقتدار کشور، بیشتر به توانمندی های داخلی اعتماد کنیم./857/ت302/ح

ارسال نظرات