۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۶۱۹۷۲
با سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه؛

هفتمین جشنواره علامه حلی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه از برگزاری هفتمین دوره جشنوراه علامه حلی با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه پنجشنبه 31 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های علمی بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی قم خبر داد.
حجت الاسلام سيد علي عماد علامه حلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتمین دوره جشنوراه علامه حلی که در معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه گفت: هفتمین دوره جشنوراه علامه حلی صبح فردا با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه در سالن همایش های علمی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

 

وی با بیان این که در دوره هفتم شاهد تحول کمی و رشد کیفی بوده ایم، افزود: در جشنواره های گذشته نیز با رشد کمی و کیفی رو به رو بودیم اما در این دوره پیشرفت های چشمگیر بوده است، در دوره نخست این جشنواره در مجموع 2249 اثر وجود داشت که در دوره های بعدی رشد بیشتری را دارا بود.

 

رییس شورای سیاست گذاری جشنوراه علامه حلی با بیان این که در دوره هفتم بیش از 40 درصد رشد در ارائه آثار مشاهده می شود، اظهار داشت: در دوره ششم جشنواره مجموعه آثار 8450 اثر بوده است که این آمار به 11870 اثر در دوره هفتم در قالب های استانی و ملی رسیده است.

 

وی ادامه داد: به صورت معمول آثاری که در جشنواره ارائه می شود تکراری نیست که به عنوان مثال یک نفر چند اثر را ارائه کند، این گونه موارد به ندیت اتفاق می افتد؛ افزایش آثار به معنای افزایش اعضای خانواده پژوهشی حوزه علمیه در قالب جشنواره علامه حلی است که نشان از تحولی بزرگ دارد.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم اما نرخ رشدها امیدوار کننده است، ابراز داشت: این نرخ رشد باید حفظ شود، نرخ رشد در جشنواره در حوزه های علمیه خواهران و برادران نزدیک به یکدیگر است.

 

وی با اشاره به ارتقای شاخص های کیفی جشنواره عنوان کرد:شورای علمی جشنوراه مرجع نهایی شناخت وضعیت علمی آثار، اعتبار بخشی و تأیید آن ها است؛ آثار پس از گروه بندی، ارزیابی شده و در گروه‌های 10 گانه علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام عماد خاطرنشان کرد: کار عمده شورای علمی انجام فرایند ارزیابی و داوری علمی است، اگر آثار دوره های اول و دوم امروزه در دوره جدید عرضه شود شاید هیچ‌گاه به عنوان نامزد تقدیر به مراحل بالا راه پیدا نکند.

 

وی اضافه کرد: آثار سال های اخیر به ویژه دوره هفتم از نظر موضوع با نیازهای علمی و عملیاتی در صحنه ملی نزدیک شده و رشد خوبی پیدا کرده است، آثار دوره هفتم از روش مندی خوب، ساختار استاندارد، اتقان، مطالعات جدی و بهره گیری از منابع اصیل و دارای اعتبار علمی برخوردار هستند.

 

رییس شورای سیاست گذاری جشنوراه علامه حلی گفت: اگر این عوامل تقویت شود شاهد پیشرفت کمی و کیفی چشمگیری خواهیم بود، فرهنگ شدن نسبی فعالیت و تدوین اثر پژوهشی در حوزه های علمیه به روند پیشرفت جشنواره کمک کرده است.

 

وی افزود: انتشار نشریه های علمی در واحدهای آموزشی نیز تأثیر بسزایی داشته است؛ از موضوعات تحقیق ارائه شده در جشنوراه می توان به تأثیر میزان سطح دانش و مدرک تحصیلی در کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش طلاق و میزان تأثیر شاخص های اخلاق تربیتی اسلامی مادران بر سلامت روحی و روانی فرزندان می توان اشاره کرد.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره برگزاری جشنوراه علامه حلی در برخی از استان‌ها اظهار داشت: استان‌های خراسان، تهران، اصفهان، قم، کرمان، فارس، آذربایجان شرقی، همدان و یزذ در جشنواره استانی علامه حلی حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: در سال های گذشته سن ارائه کنندگان اثر 45 سال بوده اما اکنون به 35 سال کاهش پیدا کرده است، از برگزیدگان جشنوراه نیز در زمینه انتشار آثار و فعالیت های پژوهشی حمایت می شود، برگزیدگان می توانند برای ثبت نام در پایگاه اطلاع رسانی نخبگان ثبت نام کنند.

 

حجت الاسلام عماد از مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه برای در نظر گرفتن نمره ویژه فعالیت های پژوهشی برای طلاب خبر داد و ابراز داشت: از سال آینده تحصیلی طلاب پایه سوم به بالا باید در یکی از ماده های درسی تحقیق ارائه کرده و فعالیت پژوهشی داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: با توجه به این مصوبه 15 نمره به فعالیت های آموزشی و 5 نمره به فعالیت های پژوهشی طلاب تعلق می گیرد، این مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه به روند شکل گیری آموزش پژوهش محور کمک شایانی می کند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات