۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۶۱۹۸۵
رییس جمهور در تبریز:

پایان مذاکرات افتخار بزرگی برای ملت ایران خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ دکتر روحانی در جمع مردم آذربایجان شرقی با اشاره به حوادث اخیر ورزشگاه یادگار امام تبریز گفت: هیچ کس نمی تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن هم مردم قهرمان آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند.
سفر رييس جمهور به تبريز رييس جمهور در جمع مردم تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان امروز در جمع مردم آذربایجان شرقی که در ورزشگاه باغشمال این شهر ترتیب یافت، با اشاره به سروده معروف استاد شهریار اظهار داشت: مردم قهرمان و بزرگ آذربایجان، مردم شریف و فهیم تبریز و آذربایجان قهرمان "سلام اولسون شوکتیزه ائلیزه"، سلام بر مردم بزرگ، سلام بر زن و مرد، سلام بر جوانان و ورزش دوستان آذربایجانی.


وی افزود: آذربایجان شرقی، استان مقام معظم رهبری و علماست و اینجا سرزمین عرفان، ادب، سیاست و شجاعت و سرزمین قهرمانانی چون ستارخان ، باکری و ادیب شیرین سخنی چون شهریار است.


رییس جمهور از مردم آذربایجان به عنوان سازندگان آزادی و مشروطه ایران یاد کرد و گفت: اگر قهرمانی های مردم تبریز و آذربایجان در 29 بهمن سال 1356 نبود انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید؛ مردم آذربایجان صاحب اسطوره های علم، ادبیات، سیاست و شجاعت بوده اند.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: آذربایجان سرزمین مردان و زنان نامدار و سرزمین ستارخان ها و باقرخان ها و سرزمین ثقه الاسلام ها و باکری هاست. آذربایجان سرزمین شاعران بزرگ مثل پروین اعصامی، نظامی گنجوی و شاعر شیرین سخن ایران، یعنی شهریار عزیز است که می گوید: "حیدربابا سنین اوزون آغ اولسون".


وی با بیان این‌که آذربایجان استان علماء، بزرگان، مراجع و استان مقام معظم رهبری است، افزود: آذربایجان و تبریز دیار شهیدان بزرگواری چون شهید آیت الله قاضی طباطبایی، شهید ایت الله مدنی و علمای دیگر است و هنوز هم در خیابان های تبریز عطر علامه طباطبایی و علامه امینی ها به مشام می رسد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این‌که هر وقت به تبریز آمدم با دنیایی از خاطره خوش این شهر را ترک کردم، گفت: اولین سفر من به تبریز بعد از پیروزی انقلاب مربوط به ماه های اولیه سال 58 است و پس از آن نیز هربار که به این استان و به این شهر آمدم مردم بزرگ و غیور آن را بانشاط تر و سرزنده تر از گذشته دیدم.


وی خاطرنشان کرد: خوشحالم که در اولین روز ماه مبارک شعبان، ماه پیامبر عظیم الاشان اسلام، ماه آمادگی برای تزکیه و طراوت روح، ماه اعیاد و میلاد سیدالشهدا(ع)، قمر منیر بنی هاشم(ع)، امام زین العابدین(ع) و ولی عصر(عج) به این خطه آمدم و افتخار داریم در این ماه پر خیر و برکت، امروز و فردا را میهمان شما میزبانان عزیز باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: مردم عزیز و قهرمان تبریز از حدود 21 ماه پیش که دولت کار خود را آغاز کرد در همه ی زمینه ها ورود جدی نموده و موفقیت هایی را به دست آوردند. در همه پیروزی های حاصل شده مردم بزرگ ایران  و آذربایجان پشتیبانی کرده اند و امروز نیز در یک مقطع حساس قرار گرفته ایم و در روزگاری هستیم که متاسفانه آتش و جنگ در منطقه به راه افتاده است و امنیت مردمان مسلمان به خطر افتاده است.


وی افزود: نه تنها در سراسر ایران ما با دلاوری مردم و انسجام و وحدت این ملت بزرگ، امنیت، ثبات و آرامش حاکم است بلکه امید ملت های منطقه و چشم آن ها به نظام جمهوری اسلامی و مردم بزرگ ایران است. هرکجا لازم بوده و هرچقدر در توان دولت و نظام بوده برای آرامش مردم منطقه قدم برداشته ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به حوادث اخیر ورزشگاه یادگار امام تبریز در جریان مسابقات فوتبال لیگ برتر گفت: هیچکس نمی تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن هم مردم قهرمان آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند، اگر کسی در حادثه اخیر مقصر باشد تردید نکنید که دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد کرد.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: تیم تراکتورسازی دیگر متعلق به آذربایجان نیست، بلکه متعلق به ایران است؛ تیمی که آرزوی قهرمانی او را در مسابقات آسیایی خواهیم داشت.

 

وی در ادامه اظهار داشت: امروز در یک مقطع بسیار حساسی قرار گرفته‌ایم، متأسفانه در روزگاری که همه اطراف و منطقه ما از جمله عراق، یمن، سوریه، فلسطین، افغانستان و پاکستان در آتش اختلاف و جنگ می‌سوزد.

 
وی افزود: امنیت، ثبات و آرامش در سراسر کشور ما نه تنها حاکم است، بلکه امید ملت‌های منطقه و چشم آنها به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ ایران است و هر کجا که لازم بوده و در توان این نظام و دولت و کشور بوده، ما برای آرامش‌شان و برای امنیت و ثبات‌شان قدم برداشته‌ایم.


رییس جمهور ادامه داد: ما امروز در صحنه بین‌المللی به یک نقطه بسیار مهم رسیده ایم. امروز در حال شکست‌ دادن نهایی ایران‌هراسی در سطح دنیا هستیم. ملت، دولت و رهبری معظم و نظام ما همه و همه در یک تلاش منسجم، چهره واقعی ملت بزرگ ایران را به جهانیان معرفی کرده و خواهیم کرد.


وی با بیان این‌که امروز در صحنه بین‌المللی، سرداران مذاکرات و دیپلماسی شما برای ملت ایران غرور و افتخار آفریدند، گفت: مردم پشتیبان مذاکره‌کنندگان هستند، آنها که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فرزندان برومند انقلاب اسلامی هستند. شما بدانید پایان این مذاکرات به حول و قوه الهی افتخار برای ملت بزرگ ایران خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآور شد: همه مردم، همه جوانان غیور ما بدانند در این کشور مردم ما خواهان آرامش، توسعه، شغل آبرومند برای نسل جوان، خواهان حرکت کشور در یک مسابقه جهانی به سمت توسعه در اقتصاد و فرهنگ و مسایل اجتماعی بوده و خواهند بود. در این کشور، چون یک کشور مردم‌سالار است، همه برای اظهارنظر آزادند، همه می‌توانند نظر خود را بگویند و بیان کنند.


وی افزود: یادمان باشد، این دولت و این مردم از 24 خرداد سال 92 با هم هم‌پیمان شدند و دست به دست هم دادند که وحدت، انسجام ملی، آشتی ملی در سراسر ایران روز به روز قوی‌تر و مستحکم‌تر شود. ما همه دست به دست هم داده‌ایم تا ملت متحد باشیم. وجود افکار مختلف اشکالی ندارد، حضور جناح‌ها و احزاب مختلف اشکالی ندارد، اما وحدت ملی ما باید حفظ شود.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما در برابر بدخواهان یک ملت، دولت و رهبری صدا و ندای واحد داریم. ما در کنار حرکت فناوری صلح آمیز هسته‌ای، حرکت سالم اقتصادی را هم می‌خواهیم. ما در این کشور اشتغال برای جوانان کشورمان می‌خواهیم. ما در این کشور جامعه آزاد و راحت توأم با ثبات و آرامش را می‌خواهیم. ما در این کشور نشاط را می‌خواهیم. فکر نمی‌کنم کسی باشد که از خوشحالی مردم ناراحت باشد. فکر نمی‌کنم کسی در این کشور باشد که از پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای نگران باشد. فکر نمی‌کنم کسی در این کشور باشد که برای خروج از رکود و رونق اقتصادی نگران و یا ناراحت باشد.


وی با تأکید بر این‌که همه باید مسیر واحد را طی کنیم، افزود: مردم ایران، یعنی صاحبان این کشور، ولی نعمت کشور، یعنی ملت مقتدر و بزرگی که تمام مسؤولان خادمان این ملت هستند، از شما می‌پرسم آیا کسی اجازه دارد دست به جیب مردم کند؟ اموال مردم را بردارد؟ زندگی مردم را از هم بپاشاند؟ برای اینکه می‌خواهد سخن درشت و شعار تند و بی‌خاصیت بزند. اگر کسی می‌خواهد شعار بدهد از جیب خودش بدهد، نه از جیب ملت. ما حق نداریم از جیب مردم در جامعه افراط و شعارزدگی را ایجاد بکنیم.


وی افزود: ما حق نداریم در جامعه کاری بکنیم که مردم برای امنیت و آینده کشور نگران شوند. ملت ایران ملت صلح‌خواه و صلح دوست است. امام و رهبر ما، رهبر صلح‌خواه بود و هست. ما قصد تجاوز به کشوری نداریم. البته اگر کسی بخواهد چشم طمع به کشور ما داشته باشد، با قدرت در برابر او خواهیم ایستاد. ما ملتی هستیم که می‌خواهیم در همه زمینه‌ها پیشرفت کنیم. مگر کسی در این کشور هست که بخواهد در یک زمینه پیشرفت باشد و در زمینه‌های دیگر پس رفت باشد. ما با حمایت مردم و تلاش مردم ان شاء الله در صحنه بین‌المللی قادر خواهیم بود که موفقیت و پیروزی برای این ملت به ارمغان بیاوریم.


رییس جمهور با بیان این‌که از آغاز این دولت مسیر پیشرفت اقتصادی را که انتخاب کرده‌ایم، گفت: در طول 21 ماه گذشته توانسته‌ایم یک آرامش اقتصادی را در سراسر کشور بوجود بیاوریم. گرچه ما امسال در سالی قرار داریم که قیمت نفت به نصف کاهش پیدا کرده است، اما در عین حال دولت مصمم است با همه توان مسیر پیشرفت اقتصادی و رونق اقتصادی را به حول و قوه الهی به پیش ببرد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: علی رغم همه مشکلات، تحریم، کاهش قیمت نفت، مشکلات گذشته، به حول و قوه الهی توانستیم در سال گذشته و ماه‌های اولیه امسال 9 میلیون نفر از مردم این سرزمین را زیر پوشش بیمه درمانی قرار دهیم. امروز هیچ کس در ایران نیست که تحت پوشش بیمه درمانی نباشد. ما در زمینه سلامت مسیر آرامش و تسهیل امور برای مردم را ادامه خواهیم داد.


وی تصریح کرد: مردم به جای 37 درصدی که قبلا برای درمان در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کردند، امروز در روستاها و شهرهای کوچک 3 درصد و در شهرها 6 درصد پرداخت می‌کنند. ما همچنان حمایت از امنیت غذایی را برای قشرهایی که در فشار هستند، ادامه می‌دهیم. امروز 11 میلیون نفر در ایران تحت پوشش حمایت غذایی دولت هستند.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: ما مسیر را برای رفاه عمومی و رونق اقتصادی و برای پیروزی در مذاکرات هسته‌ای به شرط اینکه طرف مقابل ما زیاده خواه نباشد، به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد. در تمام موفقیت‌ها ملت ایران در صحنه بوده و حمایت ملت ایران کارساز بوده و با هدایت‌های مقام معظم رهبری ما این راه را ادامه خواهیم داد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اقدامات دولت برای آذربایجان شرقی در جریان سفر استانی اظهار داشت: از آغازین روز این دولت نسبت به نگرانی مردم آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و بخش غرب کشور درباره دریاچه ارومیه اهتمام کردیم. همه تلاش خودمان را به کار گرفتیم که دریاچه ارومیه به شرایط قبل به حول و قوه الهی برگردد. در طول این 20 ماه گذشته اقدامات فراوانی انجام شده و الگوی کشت در منطقه در حال تغییر است.


وی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه در مجموع ما امروز نسبت به گذشته بسیار امیدوار هستیم. امروز وضع دریاچه ارومیه نسبت به گذشته و نسبت به سال قبل از آن به مراتب بهتر است. مسیرمان و راه‌مان را برای احیای این دریاچه ادامه خواهیم داد و گزارش آن را به طور منظم به محضر ملت ایران و مردم آذربایجان عرضه خواهیم داشت. بحمدالله وضع دریاچه ارومیه از سال گذشته تا امروز بهتر است و روز به روز در حال بهتر شدن است. این طرح بلند مدت است و تا پایان دولت یازدهم برای احیاء این دریاچه تلاش‌های خود را ادامه خواهیم داد.


وی افزود: مردم آذربایجان شرقی از نظر راه و راه‌آهن مشکلاتی دارند و دولت در زمینه راه و راه‌آهن در همین سفر تصمیماتی که اتخاذ کرده است به اطلاع مردم خواهد رساند. چند نمونه آن را اشاره می‌کنم. کل مسیر بزرگراه تبریز - اهر با اختصاص 90 میلیارد تومان تا پایان سال 95 تکمیل خواهد شد. آزادراه مهم تبریز به بازرگان که این آزادراه 250 کیلومتر است و اعتباری بین 4 تا 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. دولت تصمیم گرفته در این زمینه با مشارکت بخش خصوصی خارجی کلنگ زنی آن را در همین سفر انجام دهد تا تبریزی که همواره مرکز تجاری نه تنها برای آذربایجان بلکه مرکز تجاری ایران عزیز بوده است، با احداث این آزادراه شرایط بسیار بهتری را از لحاظ اقتصادی و از لحاظ تجاری تجربه کند.


وی با بیان این‌که راه آهن تبریز به میانه در سال 94 و 95 مجموعاً با یک اعتبار 500 میلیارد تومانی، زیرسازی ‌آن تکمیل خواهد شد، گفت: مردم تبریز برای آزادراهی بین تبریز و سهند که می‌تواند مشکل ترافیک تبریز و این منطقه را حل بکند، در انتظار آن بودند که دولت تصمیم قاطعی را اتخاذ کند. بخشی از این مسیر 18 کیلومتری اجرا شده و بخش بزرگ آن باقی مانده و این را در تهران تصویب کردیم که این کار انجام خواهد شد و این راه تا سال 95 تکمیل خواهد گردید.


وی افزود: برای آب شرب در تبریز و کل آذربایجان شرقی و همچنین طرح‌های فاضلاب، اقداماتی که لازم است در این اقدامات بحث کردیم و تصمیماتی اتخاذ کردیم تا در سال 94 بخشی و بخشی هم در سال 95 اجرایی و عملیاتی خواهد شد. یک طرح مهمی نیاز است و تصمیم گرفتیم و آغاز خواهد شد و آن اینکه آب شرب تبریز بخشی از سهمیه رود ارس تأمین شود. این تصمیم اتخاذ شده و اقدامات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.


حجت الاسلام والسلمین روحانی ادامه داد: نسبت به تصفیه‌خانه‌ها، طرح‌های فاضلاب و زهکشی‌ها تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم که همه آنها به اطلاع شما مردم خواهد رسید. نسبت به اراضی کشاورزی نیز تصمیماتی که اتخاذ شده از مسایل آب‌های مرزی استان در سال 94، یکی اینکه 20 هزار هکتار از اراضی ساماندهی خواهد شد و مابقی در سال‌های آینده و همچنین زه‌کشی‌هایی که در این منطقه لازم است، انجام خواهد شد.


وی با بیان این‌که در این سفر 32 طرح و پروژه اعلام خواهد شد که همه این 32 طرح و پروژه در سال 94 و 95 تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و دولت برای آن 965 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است، گفت: این رقم علاوه بر 517 میلیون دلار فاینانسی است که برای خط دو متروی تبریز در نظر گرفته شده است./935/پ200/ش

ارسال نظرات