۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۶۲۰۲۵
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور:

رسالت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تمدن‌سازی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حریزاوی رسالت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان را تمدن‌سازی اسلامی دانست و گفت: طراحی الگوهای عملیاتی برای کشف و توانمندسازی تربیتی نیروهای مستعد در عرصه جهاد فرهنگی، بر محور علوم و معارف تمدن‌ساز اسلامی هدف علوم اسلامی دانشگاهیان است.
حجت الاسلام روح الله حريزاوي، مدير حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام روح الله حریزاوی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور، امروز در نشستی با مسؤولان دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان که در دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: تأسیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در کشور همواره با نگاه‌های متفاوتی روبرو بوده است.

 

وی ادامه داد: عده‌ای مخالف شکل‌گیری چنین ساختاری بودند و نمی‌خواستند تربیت روشن‌فکران جامعه در دانشگاه صورت گیرد اما برخی دیگر موافق تأسیس آن بودند و آن را باقیات الصالحات نهاد رهبری می‌دانستند.

 

حجت الاسلام حریزاوی اهداف تشکیل حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان را برشمرد و اظهار داشت: با بررسی تاریخی در 15 سال اخیر به چند مورد در خصوص رسالت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برخورد می‌کنیم در مقطعی، این حوزه راهی بود برای برگشت کسانی که به اشتباه راه دانشگاه را در پیش گرفته‌اند که این امر یک نگاه سلبی به دانشگاه را به دنبال داشت.

 

وی افزود: در دوره دیگری، حوزه علوم اسلامی مرکزی برای تعمیق دروس معارف شمرده می‌شد تا افرادی که در کلاس‌های دروس معارف دانشگاه سیراب از مطالب نمی‌شدند، اینجا بتوانند اطلاعات خود را کامل کنند.

 

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور، عنوان کرد: در مقطع زمانی اخیر، بنا شد تا حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز تربیت مبلغ باشد در جلساتی که با حجت الاسلام محمدیان رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتیم تأکید ایشان بر این بود که بتوانیم مبلغ‌یار تربیت کنیم یعنی کسانی که مبلغ نباشند اما با برخورداری از برخی توانمندی‌ها مبلغان را یاری کنند به عنوان مثال اگر مسجدی امام جماعت نداشته باشد آنها به نماز بایستند و یا اینکه مسائل شرعی را بیان کنند.

 

وی غایت رسالت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان را تمدن‌سازی اسلامی دانست و بیان کرد: در حال حاضر رسالت حوزه را اینگونه دنبال می‌کنیم که بتوانیم برای کشف و توانمندسازی تربیتی نیروهای مستعد در عرصه جهاد فرهنگی، بر محور علوم و معارف تمدن‌ساز اسلامی، الگوهای عملیاتی طراحی کنیم.

 

حجت الاسلام حریزاوی اضافه کرد: طبیعی است که با این رسالت محدود، حوزه علوم اسلامی عده اندکی را در بر بگیرد از سوی دیگر نیز حوزه علوم اسلامی می‌تواند بازوی نهاد رهبری برای انجام کار تخصصی تربیتی در دانشگاه‌ها باشد.

 

وی به مهم ترین طرح‌های اجرا شده از سوی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حوزه علوم اسلامی هسته تربیتی با هدف آموزش مدیریت تربیتی تشکیل شد که خروجی آن افرادی باشند که دبیر امور فرهنگی در داخل و خارج از دانشگاه‌های خود باشند در این طرح سه مقوله تعلم، تبلیغ و رشد معنوی فرد مورد توجه است.

 

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور خاطرنشان کرد: طرح شاگردپروری ویژه اساتید حوزه در جهت احیای تکلیف شرعی در بین دانش‌پژوهان حوزه اجرا شد و اساتید در قالب کارگاهی و مباحثه به بررسی موضوع پرداختند.

 

وی اشاره کرد: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان سیستان و بلوچستان در 51 شاخص و شش ملاک کلی از حیث مدیریتی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی در بین پنج مرکز برتر کشور قرار دارد./831/پ202/ب4

ارسال نظرات