۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۶۲۰۷۱
دوم خردادماه؛

یادواره شهدای شعر و ادب خراسان رضوی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول بسیج هنرمندان خراسان رضوی گفت: یادواره شهدای شعر و ادب خراسان رضوی دوم خردادماه باسخنرانی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
سيد جواد کمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید جواد کمالی، مسؤول بسیج هنرمندان خراسان رضوی، صبح امروز در نشستی خبری به تشریح جزئیات برگزاری کنگره ملی شهدای هنرمند و یادواره شهدای شعر و ادب خراسان رضوی پرداخت و گفت: یکی از رسالت هایی که بر دوش همه ما است، زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا است.

 

وی افزود: با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمن و جنگ نرمی که رهبر معظم انقلاب روی آن تأکید دارند، یکی از سنگر های صف آرایی برابر دشمن زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگرانی است که چه در دفاع مقدس و چه در حمایت از جبهه مقاومت نقش داشته اند.

 

کمالی اظهار کرد: پس از این که در 28 استان یادواره شهدای هنرمند برگزار شد، جمع بندی این یادواره ها در دبیرخانه کشوری صورت گرفت و پس از آن کنگره های تخصصی شهدا از جمله یادواره شهدای هنرهای تجسمی در استان البرز، یادواره شهدای موسیقی و سرود های انقلابی در استان بوشهر و یادواره شهدای عکاس در یزد از آن جمله است.

 

وی از برگزاری یادواره شهدای شعر و ادب خراسان رضوی در همین راستا خبر داد و افزود: یادواره شهدای شعر و ادب در خراسان رضوی برگزار می شود و کنگره های دیگری هم تا پاییز برگزار خواهد شد که مراحل مطالعاتی آن در حال اجرا است و تا پایان سال کنگره شهدای هنرمند کشور به صورت جامع برگزار خواهد شد.

 

مسؤول بسیج هنرمندان خراسان رضوی با بیان این که یادواره 520 شهید عرصه شعر و ادب، با عنوان «ترنم پرواز» از اول خرداد ماه آغاز می شود، خاطرنشان کرد: این کنگره با ورود خانواده 60 شهید شعر و ادب و 40 هنرمند شاخص کشور آغاز خواهد شد که از جمله این میهمانان می توان به علیرضا قزوه، حمیدرضا شکارسری، سعید بیابانکی، علی موسوی گرمارودی، نصرالله قادری، محمدعلی بهمنی، محمدحسین جعفریان، محمد جواد محبت و علی معلم اشاره کرد.

 

کمالی سپس به تشریح محور های 6 گانه برگزاری این یادواره پرداخت و گفت: ورود خانواده های محترم شهدا، روز جمعه، اول خرداد از ساعت 10 صبح در محل پاویون فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و با حضور مسؤولان و خیر مقدم نماینده سپاه پاسداران خواهد بود، سپس میهمانان در محل اسکان مستقر می شوند و پس از این برنامه دیدار با خانواده معظم شهدای مشهدی انجام می شود که با حضور رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور صورت می گیرد.

 

وی افزود: دیدار با آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس برنامه دیگری است که در روز جمعه برگزار می شود و از ساعت 9 صبح روز بعد نیز افتتاحیه یادواره در محل قطعه شهدای گمنام بهشت رضا با غبارروبی مزار شهدا برگزار می شود.

 

مسؤول بسیج هنرمندان خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از ظهر روز شنبه، برنامه اصلی یادواره از ساعت 16:30 در محل نمایشگاه های آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد و با حضور سردار نقدی، سردار کارگر و با سخنرانی حجت الاسلام ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

 

کمالی یادآور شد: مشکلاتی در مسیر برگزاری یادواره وجود داشت از جمله این که برخی شهدا پیشه اصلی شان شعر و ادب نبوده و یا مربوط به خراسان بزرگ در زمان جنگ بوده اند،که با هماهنگی هایی که با بنیاد شهید صورت پذیرفت، سرگذشت پژوهی هایی انجام گرفت و این مسئله حل شد.

 

وی افزود: بسیج هنرمندان دارای 10 انجمن است که انجمن شعر و انجمن ادبیات داستانی در این یادواره ایفای نقش می کنند.

 

مسؤول بسیج هنرمندان از برگزاری جشنواره های عکس، فیلم و سرود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امسال جشنواره عکس، فیلم، شعر و موسیقی و سرود های انقلابی را خواهیم داشت که نشست های خبری آن در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

 

در ابتدای این نشست، یحیی سالاری، جانشین فرمانده سپاه خراسان رضوی در اقشار بسیج گفت: با پایان دفاع مقدس، تمام نگاه ها در فعالیت ها نگاه عام بود و هر کس هر کاری از دستش بر می آمد، انجام می داد؛ به تدریج کار های تخصصی در عرصه های مختلف دفاع مقدس و بر اساس نیاز امروز انقلاب هم تعریف شد همانطور که گاه در علوم شاخه های فوق تصوری ایجاد می شود./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات