۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۲۶۲۱۴۵
رییس جمهور:

اهل لج‌بازی و تلافی جویی نیستیم

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور خطاب به دشمنان نظام گفت: ما اهل لج‌بازی و تلافی جویی نیستیم. اهل رابطه خوب با همسایگان خود هستیم. خیال پردازی است که تصور کنیم جنگی در دنیا رخ نخواهد داد.
حجت الاسلام حسن روحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که ملت ایران همواره صلح‌طلب بوده و است، اظهار داشت: تاریخ، نسبت ما به دنیا را تخاصم‌گر ننامیده است. ما آغازگر تخاصم و جنگ نبوده و نیستیم.


وی با بیان این‌که هدف ایران همزیستی مسالمت آمیز با همسایگانش است، گفت: اگر ایران آغاز گر تخاصم بود، در زمان فروپاشی شوری به آن کشور فشار وارد می کرد و یا هنگام تهاجم عراق با کویت به جنگ با عراق ورود پیدا می کرد. اما در آن موقع حدود یک میلیون آواره عراقی و کویتی را پذیرایی کردیم.


رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما اهل لج‌بازی و تلافی جویی نیستیم. ما اهل رابطه خوب با همسایگان خود هستیم. خیال پردازی است که تصور کنیم جنگی در دنیا رخ نخواهد داد، به همین دلیل هر کشوری از جمله ایران برای حفظ منافع سرزمینی خود باید آمادگی داشته باشد. تلاش دولت این است که ملت صلح طلب ایران را به دنیا معرفی کند. چهره واقعی ملت فرهنگ دوست و صلح طلب ایران باید به جهانیان معرفی شود.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به تهدیدها و تحریم های اقتصادی دشمنان علیه نظام اسلامی ایران افزود: از اول هم مشکلات را بدخواهان ایران بوجود آوردند، اما ما حاضر هستیم این مشکلات را حل و فصل کنیم. از اول دولت، شرایط روابط با دنیا علی رغم مشکلات منطقه ای در مجموع روند بهبودی را طی کرده است.


رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ایجاد امنیت و آرامش اقتصادی در کشور برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اظهار داشت: هر کار ممکن اگر به دست مردم انجام شود نسبت به دولت نتیجه ی مطلوب تری را خواهد داشت و مردم برای توسعه ی کشور قدم های بهتری را بر می دارند.


وی همچنین با اشاره به ظرفیت های مهم فرهنگی و اقتصادی استان گفت: خانه مشروطیت به تنهایی تاریخ است و عمارت خانه مشروطیت با انسان سخن می گوید. انقلاب مشروطه یک تاریخ بسیار مهم در سطح کشور محسوب می شود. به طوری که این انقلاب در منطقه برای اولین بار انتخابات و پارلمان را به عرصه ی مدیریتی کشور وارد کرد.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به تاریخ و قدمت آذربایجان و تبریز افزود: آثار تاریخی تبریز بلحاظ فرهنگی بسیار فراوان بوده که در زمینه گردشگری یک ظرفیت محسوب می شود. تبریز نتنها برای ایران بلکه برای کل منطقه حرف دارد و استعدادهای بسیاری در زمینه های مختلف در استان وجود دارد.


وی همچنین با تأکید بر اصلاح زیرساخت های اقتصادی کشور افزود: بانک‌ها و مؤسسات مالی صرفا باید نقش واسطه ای داشته باشند. اگر بانک‌ها نقش بنگاه‌داری را ایفا کنند، امکان فساد در آن محیط محیا خواهد شد و روند توسعه ای کشور کند خواهد شد. نظارت بر بانک‌ها نیز به دلیل در اختیار داشتن منابع عمومی باید دقیق تر انجام پذیرد.


رییس جمهور کشورمان تصریح کرد: در جامعه مرسوم شده که هر بانک یا مؤسسه ای شروع به فعالیت کند، مورد تایید دولت است. این رسم و عقیده باید برچیده شود. دولت مؤسساتی را که فعالیت مجازی را ندارند با ابزار قانونی منع فعالیت کرده و مردم را در این زمینه آگاه خواهد کرد و رسانه ها هم باید کمک کنند.


وی افزود: ضرورت جامعه برای ثبات امنیت این است که بانک‌ها و موسسات 100 درصد مطمئن فعالیت کرده و اعتبارات آن توسط یک مرکز مستقلی مثل بانک مرکزی رتبه بندی شود. مردم باید اعتبارات خود را در موسسات مطمئن قرار دهند و دولت آنها را تضمین کند.


حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر این‌گه برای تحقق رونق اقتصادی باید مقررات زدایی لازم انجام پذیرفته و تسهیلات خاصی اعطا شود، خاطرنشان کرد: دولت باید در بخش هایی که روند کند شده وارد شود. مسکن موضوعی است که در زمینه های مختلف رونق ایجاد می کند و اکثر حوزه های اقتصادی و مهندسی و معدنی به مسکن متصل هستند. لذا دولت باید روند کند مسکن را تقویت کند./935/پ202/ج

ارسال نظرات