۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۶۲۳۲۰
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

اداره اوقاف سکان دار اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم است

خبر گزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به این که آستان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال و مقبره علامه مجلسی در اصفهان دو شخصیت بی نظیر خفته در استان اصفهان هستند، گفت: سازمان اوقاف ۵۷ برنامه فرهنگی در طول سال اجرا می کند.
حجت الاسلام رضا صادقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام رضا صادقی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، پیش ازظهر امروز در نشست هم اندیشی روحانیت شاغل دستگاه های اجرایی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان و سپاه صاحب الزمان استان اصفهان در سالن کنفرانس آستان حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) مشهد اردهال کاشان، گفت: در زمان شاه برخی از موقوفات فروخته شد و با این کار خیانت بزرگی انجام شد.

وی افزود: با حکم تاریخی امام راحل در سال 63 و همت مسؤولان توانسته ایم قسمتی از موقوفات را بازگردانیم و سند آن را به نام وقف ثبت کنیم، از این رو شایسته است تمامی دستگاه ها به کمک اداره اوقاف و امور خیریه بشتابند و این اداره نیز در اجرای امینانه واقفان خیراندیش هیچ کوتاهی نخواهد کرد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که اجرای امینانه واقفان و مشاهده آثار وقف در جامعه موجب تشویق مردم به وقف می شود، گفت: بیمارستان ها، مدارس و حوزه های علمیه، مساجد و تکایای زیادی با اهدای واقفان ساخته شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در سال 93 حدود 217 وقف جدید به ثبت رسید که ارزش آن بیش از یکصد میلیارد تومان بود که در یک مورد 15 جریب زمین به ارزش 7 میلیارد تومان وقف خانه سالمندان شد.

به گفته وی، این که گفته می شود وقف کم رنگ شده است و مردم آن را قبول ندارند مورد پذیرش نیست، چرا که دامنه وقف توسعه پیدا کرده است و در سال 93 حدود 16 پروژه با توجیه اقتصادی با بخش خصوصی قرارداد بسته شد که در سال جاری و آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این که دامنه وقف محدود به مسجد و حسینیه نیست، گفت: بسیاری از واقفان از نیت زیبا و ضمیری روشن برخوردار هستند و از طرفی سازمان ملل، ایران را با وجود چنین انسان هایی متهم به نقض حقوق بشر می کند.

وی یادآور شد: بسیاری از موقوفات است که در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است و توجهی به وقف ندارند که امیدواریم با همکاری دستگاه های مربوط ایم معضل از بین برود.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که در سطح استان اصفهان 718 بقعه متبرکه و آرامگاه و مقبر وجود دارد، گفت: در اصفهان بقاع بی نظیری وجود دارد که وجود حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) به عنوان فرزند بلافصل امام معصوم و برادر امام صادق(ع) نشان از عشق و ارادت مردم ولایی استان اصفهان به ساحت مقدس ائمه معصومان و وارثان آن بزرگواران است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: امامزادگان وارثان اهل بیت(ع) و مبلغان دین و حافظان قرآن بوده اند و هرکدام به نوعی به شهادت رسیده و فوت شده اند و چون ستارگان درخشان می درخشند و مردم از فیوضات شان بهره مند می شوند.

وی با اشاره به این که سازمان اوقاف 57 برنامه فرهنگی در طول یک سال باید اجرا کند، گفت: طرح آرامش بهاری به عنوان یک طرح نو، چهار سال است که در حال اجرا است و استان اصفهان در دو سال متوالی رتبه نخست و دوم را در اجرای این طرح کسب کرده است.

وی افزود: خیمه های معرفت با حضور روحانیون و طلاب برپا شد و اعتقاد داریم امامزادگان را باید طلاب و روحانیون اداره کنند، چرا که آن بزرگان مبلغ دین بوده اند و این سمت در شأن طلاب است، از این رو باید جایگاه و منزلت امامزادگان حفظ شود.

 

اداره اوقاف سکان دار اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم است

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که طرح نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، اجرای امینانه واقفان خیر اندیش و طرح ملی حفظ قرآن از دیگر برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه است، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید کرده است که ایران اسلامی باید حداقل 10 میلیون حافظ داشته باشد که سکان دار این طرح سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: سال گذشته 21 هزار و 500 نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم شرکت کردند و سهمیه سال جاری این طرح برای استان اصفهان 25 هزار نفر است، از این رو قراردادهایی با مؤسسات تنظیم شده است تا این رقم محقق شود.

وی با اشاره به این که این طرح با حضور 570 مربی در حال اجرا است، گفت: نیت وقف برای قرآن در کشور بسیار اندک است که این موضوع در استان اصفهان مشهودتر است، چرا که مردم عشق و علاقه به امام حسین(ع) داشته اند و از وقف برای کتاب خدا بازمانده اند، از ان رو اداره اوقاف در این زمینه با محدودیت هایی رو به رو است.

به گفته وی، مسابقات بین المللی قرآن که مناطق مختلف را نورافشانی و معطر می کند و از 120 کشور در مسابقات قرآنی در ایران شرکت کرده اند که یک نعمت بزرگ برای کشور و انقلاب است، از این رو همه باید با مساعدت خود در این زمینه فعالیت کنند.

 

توجه به فعالیت های قرآنی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است

وی تأکید کرد: در مسابقات بین المللی سال گذشته فرزندان ایران زمین در دو زمینه حفظ و قرائت قرآن رتبه نخست را کسب کردند و در ادامه باید به طرف تفسیر و ترجمه حرکت کرد که این موضوع دغدغه رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که سازمان اوقاف در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و قرآنی فعالیت های گسترده ای را انجام می دهد، گفت: یکی از نیات واقفان کمک به زوج های جوان است که در استان اصفهان حداکثر می توان برای کمک به پیوندهر یک زوج جوان 10 میلیون تومان کمک کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در سال 93 حدود 50 زوج کرو لال بالای 40 سال به همت اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ازدواج کردند و در آینده 100 زوج دیگر توسط این اداره به خانه بخت خواهند رفت./1307/پ202/ب

ارسال نظرات