۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۶۲۳۴۲
آیت الله دری نجف آبادی:

حوزه علمیه اصفهان یکی از بزرگترین مراکز نشر معارف اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله دری نجف آبادی گفت: پس از حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم اصفهان یکی از بزرگترین و برترین کانون های تربیت علما و فضلای دینی و نشر اسلام و مکتب اهل بیت است.
آيت الله دري نجف آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از مقام علمی و اخلاقی آیت الله حاج شیخ احمد فیاض در مدرسه علمیه امام صادق (ع) اصفهان با اشاره نقش علمای دین در پیشرفت و گسترش مبانی دینی اظهار کرد: همایش هایی از قبیل این همایش موجب امتداد راه یاران و اولیای خداوند می شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: آیت الله فیاض از مسائل روز و مسائل سیاسی و اجتماعی آگاهی کامل داشت و در مسائل دینی و معنویت سرآمد بود، وی فقیه جامع الشرایط و عالمی اهل تقوا، ولایت مدار و مردمی بود و همواره در خدمت اسلام و مکتب اهل بیت و امام خمینی بود و هرگز از خدمت به دین غافل نگشت.

 

آیت الله دری نجف آبادی ساده زیستی و نداشتن هزینه را از ویژگی های علما دانست و خاطر نشان کرد: مردم به علمای بلاد خود اطمینان دارند و از آنها تبعیت می کنند، علمای دین شاگردان مکتب اهل بیت هستند که مناره هایی پر فروغ برای گسترش معارف دین هستند و همه زندگی خود را در راه نشر و تبلیغ معارف اهل بیت و تعلیم مبانی دینی به مردم صرف کرده اند.

 

علما هرگز هزینه ای برای جامعه و بیت المال نداشته اند

امام جمعه اراک با اشاره به هزینه نداشتن علما برای بیت المال و جامعه و قلیل المعونه بودن علمای دین گفت: آیت الله فیاض نه تنها هزینه ای برای بیت المال و جامعه نداشتند بلکه یاری رسان و کمکی برای مردم و کشور بودند، علما همواره در طول تاریخ یار و یاور مردم و به ویژه محرومان بوده اند و زندگی خود را در راه آشنا ساختن مردم با دین و زنده نگهداشتن شعائر دینی هزینه کردند و رنج ها و مشقت های زیادی را بدون هیچ چشم داشتی در این راه بر خود خریدند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به برخی فعالیت های مرحوم آیت الله فیاض در زمینه تبلیغ دین و نشر معارف اهل بیت تصریح کرد: وجود علما و فعالیت های آنان موجب شد تا دین اسلام و مکتب اهل بیت باقی بماند و اگر علما نبودند در طول تاریخ چراغی پرفروغ و نورانی در برابر متحجران، افراد خودباخته و خیانت کاران به دین روشن نبود و در حقیقت وجود علما و فعالیت های انان موجب شده تا امروزه دین پا برجا باشد و نبود انها باعث می شد اثری از دین نباشد.

 

وی با بیان مراتب بالای علمی حوزه علمیه اصفهان در 5 قرن اخیر و رشد علمای بزرگ بسیاری در حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: صاحب بن عباد شخصیتی است بسیار بزرگ که خدماتی بسیار به اسلام و مکتب اهل بیت نموده است و در دوران آل بویه علیرغم همه مشکلات و خطراتی که شامل حال ایشان بود با تلاش شبانه روزی مکتب تشیع را در اصفهان گسترش داد.

 

صاحب بن عباد یکی از علمای تأثیرگذار در حوزه علمیه اصفهان است

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به قتل عام شیعیان توسط افغان ها و سلطان محمود غزنوی در دوران معاصر با صاحب بن عباد اظهار کرد: صاحب بن عباد کتابخانه ای داشت که هشتاد شتر کتاب های آن را حمل می کردند و همه این ها توسط سلطان محمود غزنوی به آتش کشیده شد، علما همواره در اعصار مختلف علیرغم تمام خطراتی که آنها را تهدید می کرد و دشمنانی که آنها را آزار و اذیت می کردند در حال نشر و تبلیغ معارف دینی و مکتب تشیع بوده ان و در این میان علمای اصفهان نقش بسزایی داشته اند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری دوران صفویه را زمان شکوفایی و رشد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد و افزود: عواملی نظیر مهاجرت علمای جبل عامل و دیگر بلاد اطراف اصفهان به علت پایتخت بودن اصفهان در زمان صفویان زمینه را برای گسترش تشیع در اصفهان فراهم کرد ضمن اینکه علمای اصفهان هرگز دست از تبلیغ مکتب اهل بیت در هر شرایطی نکشیدند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با ذکر نام برخی از علمای بزرگ تربیت شده در حوزه علمیه اصفهان آیت الله مدرس را شخصیتی شجاع، دلیر، عالم و اهل عمل ذکر کرد و گفت: آیت الله مدرس شخصیتی است که در دوران خفقان پهلوی در برابر قلدری ها و زورگویی های رضا خان ایستاد و به خوبی از مکتب اهل بیت و منافع ملی بدون هیچ ترسی از دشمن دفاع کرد.

 

حوزه علمیه اصفهان یکی از بزرگترین مراکز نشر معارف اهل بیت است

آیت الله دری نجف آبادی با قرائت نامه های مبنی بر اجازه اجتهاد و نقل روایت علمای بزرگی که از اساتید آیت الله فیاض بودند ابراز کرد: آیت الله فیاض شخصیت بزرگ علمی بودند که در سال 1369 هجری قمری پس از 20 سال حضور در حوزه عملیه نجف و استفاده از بزرگترین علمای زمان خود برای خدمت به مردم و مکتب اهل بیت و نشر معارف شیعی به اصفهان بازگشتند و همواره با حضور در میان مردم نق بسزایی در نشر تشیع در اصفهان داشتند و شاگردان بسیاری نیز در حوزه علمیه اصفهان تربیت کردند.

 

وی با اشاره به نقش علما در تحریم تنباکو، ملی شدن صنعت نفت و شکل گیری انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی حوزه علمیه اصفهان تحولات عظیمی پیدا کرد و امروزه پس از حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم اصفهان یکی از بزرگترین و برترین کانون های تربیت علما و فضلای دینی و نشر اسلام و مکتب اهل بیت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری انقلاب اسلامی را حاصل جانفشانی علمای دینی به ویژه امام خمینی دانست و اظهار کرد: امام خمینی با انقلاب اسلامی تحولی عظیم در دنیای اسلام ایجاد کردند و امروزه وظیفه ما این است که علاوه بر هدایت مردم تلاش کنیم شخصیت های بزرگی نظیر آیت الله احمد فیاض برای خدمت به اسلام تربیت کنیم./1304/پ202/ش

 

ارسال نظرات