۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۶۲۳۶۴
پس از کش و قوسی چند ساله؛

زمین احداث حوزه علمیه جامع خراسان شمالی سرانجام واگذار شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی گفت: سرانجام زمین مورد نیاز برای احداث حوزه علمیه جامع استان در بجنورد واگذار شد.
حجت الاسلام سالاري - ديدار با اساتيد و طلاب حوزه هاي علميه

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به نتیجه رایزنی های چند ساله در زمینه واگذاری زمین مورد نیاز برای ساخت حوزه علمیه جامع استان، مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی، اظهار کرد: با وجود تأخیر و معطلی فراوان، اما سرانجام قرارداد واگذاری زمین برای ساخت این حوزه علمیه جامع با عنوان فیضیه خراسان شمالی منعقد شد.

 

وی اضافه کرد: به منظور اجرای این طرح که مهر ماه سال 91 و در سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی مصوب شده بود، در همان زمان درخواست تأمین 20 هزار مترمربع زمین شد اما بعدا مسؤولان امر با واگذاری 10 هزار مترمربع برای ساخت این حوزه علمیه موافقت کردند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی ادامه داد: با وجود این که مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی برای اجرای این طرح همچنان متقاضی و خواستار تأمین کل زمین مورد نیاز برای اجرای طرح است، اما اکنون تنها هفت هزار و 500 مترمربع در جوار دانشگاه پیام نور برای ساخت حوزه علمیه جامع خراسان شمالی که قرار است در آن سطوح مختلف حوزه از مقدماتی تا عالی تدریس شود، واگذار شده است.

 

وی در مورد اعتبار اجرای این پروژه بزرگ نیز اظهار کرد: برای احداث ساختمان حوزه علمیه جامع استان خراسان شمالی از محل سفر رهبر معظم انقلاب به استان مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار مصوب وجود دارد که با واگذار شدن زمین آن، به زودی انتخاب پیمانکار شده و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با یادآوری این که کل اعتبار مصوب فوق الذکر برای اجرای این پروژه از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری پرداخت می شود، افزود: از این میزان اعتبار پارسال با وجود واگذار نشدن زمین، 200 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت که این اعتبار صرف اجرای اقدامات مطالعاتی پروژه شد.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در طرح حوزه علمیه جامع استان، دوره های عالی و تخصصی تربیت طلاب برگزار شده و با راه اندازی آن مشکل طلاب این استان برای تحصیل در سطوح عالی حوزه برطرف می شود.

 

وی یادآور شد: موضوع لزوم احداث حوزه علمیه جامع در استان خراسان شمالی با هدف تدریس سطوح عالی حوزه در آن و بازگشت طلاب بومی استان که در حوزه های علمیه قم و مشهد مشغول تحصیل هستند؛ در سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی نیز از سوی معظم له تأکید شد به همین دلیل می بایست هر چه سریع تر این دغدغه مورد نظر رهبری برطرف شود.

 

به گفته حجت الاسلام سالاری مکی در این رابطه به منظور اجرای سریع تر این خواسته رهبری، پیش از واگذاری زمین و ساخت حوزه علمیه جامع در مرکز استان خراسان شمالی، مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) به منظور پذیرش طلاب سطح سه و متقاضی تحصیل در رشته های تخصصی حوزه در بجنورد راه اندازی شد و از ابتدای سال تحصیلی جاری نیز اقدام به پذیرش طلاب سطح سه کرد.

 

وی با بیان این که این مدرسه علمیه تخصصی در واقع مقدمه فعالیت حوزه علمیه جامع استان خراسان شمالی است، افزود: مدرسه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) بجنورد اکنون در ساختمانی استیجاری دایر است که با احداث ساختمان فیضیه استان به این مکان منتقل خواهد شد.

 

حجت الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: تا پیش از راه اندازی این مدرسه تخصصی تمامی طلاب استان خراسان شمالی پس از پایان سطح دو برای ادامه تحصیل بالاجبار از استان خارج شده و به حوزه های علمیه بزرگ تر نظیر قم و مشهد می رفتند اما از زمان راه اندازی مدرسه علمیه تخصصی در بجنورد، طلاب متقاضی تحصیل در سطح سه حوزه در این مدرسه ادامه تحصیل می دهند.

 

گفتنی است، در استان 915 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور، 15 حوزه علمیه شامل 9 حوزه علمیه برادران و شش مدرسه علمیه خواهران دایر است که امسال حدود هزار و 300 طلبه در سطوح یک، دو و سه حوزه در این مدارس مشغول تحصیل هستند.

 

حوزه های علمیه استان از سال 1388 به صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می شوند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات