ترویج حجاب نباید جناحی و سیاسی پیش برود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید یامین پور، مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در اجلاس سراسری ع (عفاف، عزت، عشق) که امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، اظهار داشت: استراتژی پاسخگویی به چرایی حجاب باید بر اساس ادله اجتماعی باشد زیرا در شرایط کنونی و در بسیاری از مواقع، استدلال فقهی اثرگذار نیست.
وی با تأکید بر اینکه در عرصه اجتماع باید تبعات عدم اجباری کردن حجاب را ثابت کرد، ادامه داد: یکی از محققان که مدتی از زندگیاش در فرانسه گذشته بود، تجربیات خود از مشکلات بی حجابی در فرانسه را جمع آوری کرده که از تأثیرگذاری ویژهای برخوردار است.
پژوهشگر هنر و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: مخالفان اجباری کردن حجاب مدعیند که عموم مردم مخالف این امر بوده و اگر در حال حاضر هم چنین نباشد، حرکت جامعه به سوی مخالفت کردن با حجاب پیش میرود.
وی در پاسخ به شبهه مذکور گفت: نه تنها کسی در ایران بر مطلوب بودن حجاب تردیدی ندارد بلکه هنوز هم زنان و مردان ایرانی طرفدار حجاب اجباری هستند.
یامین پور عنوان کرد: بیش از 60 درصد دختران مجرد موافق حجاب اجباری هستند که این رقم در زنان متأهل به 95 درصد نسبت به کل زنان افزایش مییابد زیرا اکثر دختران مجرد پس از تأهل نگران سلامت خانواده خود شده و احساس رقابت با سایر زنان میکنند؛ البته این آمار در مردان مجرد و متأهل تغییری ندارد و تنها 40 درصد مخالف حجاب اجباری هستند.
وی در پاسخ به این ادعای مخالفان حجاب اجباری که «با فشار نمیتوان کار فرهنگی کرد زیرا کار فرهنگی نیاز به ترویج نرم دارد» گفت: اتفاقا فشار یکی از ابزارهای فرهنگ سازی است چون با فشار جلوی فعالیت رقیب گرفته میشود.
مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری افزود: چنانچه جریمهای در پی قوانین راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، میل به تخلف تا حد بسیاری افزایش مییابد همانطور که هم اکنون در مناطقی که پلیس نظارت کمتری بر آن دارد، تخلفات بیشتری صورت میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: حقوق و قانون موظف به حمایت از اخلاق هستند و در برابر بدحجابی که عامل بی اخلاقی است، قانون باید اعمال فشار کند.
یامین پور تأکید کرد: از زمانی که در سوعد و نروژ، قوانینی برای محدود کردن فعالیت قانونی روسپیها وضع شد، فعالیت این دسته از زنان به یک چهارم کاهش یافت.
وی افزود: این تجربه موفق سوعد و نروژ در مبارزه با بی اخلاقی، امروز در سایر کشورها هم در حال جریان است و همه دنیا به سوی قانون گذاری برای رواج اخلاق پیش میروند؛ این در حالی است که برخی از صاحب نظران در ایران به سوی مخالفت با قانون گذاری حجاب رفتهاند.
پژوهشگر هنر و فرهنگ اسلامی بیان کرد: ترویج حجاب نباید به هیچ وجه هویتی و جناحی شود؛ پیام ترویج حجاب نباید از سوی یک نفر در مقام فردی بسیجی صادر شود.
وی تبیین کرد: هویت سیاسی دادن به حجاب به ضرر حکومت و نیز حجاب است؛ همانطور که امروزه برخی با بدحجابی به حکومت اعتراض میکنند در حالی که حجاب مقولهای کاملا فرهنگی و اجتماعی است.
یامین پور تأکید کرد: استراتژی تربیتی ما در خصوص ترویج حجاب باید از فضای هویتی و سیاسی فاصله بگیرد چون به حجاب و حکومت لطمه میزند.
وی اضافه کرد: برای ترویج حجاب باید از خود مردم استفاده شود و وجه حاکمیتی آن را کمرنگ کرد بدین معنا که جشنوارههای دعوت به حجاب باید از موضع مردم برگزار شوند.
مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری افزود: فیلمهای سلفی از دخترانی که محجبه شده و در حال دعوت دیگران به حجاب هستند، از جمله فعالیتهای مردمی ترویج حجاب است؛ البته دختران نیز نباید دلیل محجبه شدنشان را به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت دهند.
وی ابراز کرد: مردم نباید از دولت مطالبه حجاب کنند زیرا این بدان معناست که دیگر از دست ملت کاری بر نمیآید در حالی که برگ برنده نزد مردم است؛ در خصوص تذکر به دولت، نمایندگان مجلس باید به دنبال پیگیری و مطالبه باشند به ویژه اینکه دولت فعلی مخالف با اجباری شدن حجاب است.
یامین پور بیان کرد: رسانهها مهمترین مرجع نهادسازی هستند اما نباید امیدواری زیادی به موج سازی رسانهای درباره حجاب داشته باشیم؛ رسانهها اگر هم بتوانند تمایل به حجاب را ایجاد کنند، توان تربیت نخواهند داشت.
وی اظهار داشت: رسانهها میتوانند به صورت سیلابی مردم را به سوی صندوقهای رأی بکشانند اما حجاب به یک فرهنگ سازی مستمر نیازمند است که به همین دلیل نباید امیدواری زیادی به رسانههای فراگیر داشته باشیم. از رسانهها باید مطالبه کارهای جویباری داشت که اثرات آرام و بلند مدت داشته باشد.
پژوهشگر هنر و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نباید به فعالیت رسانهای در خصوص فرهنگ سازی و ترویج حجاب خوش بین بود، گفت: با وبلاگ و وبسایت ساختن، کار اثرگذاری انجام نمیشود.
وی اضافه کرد: مضرات شبکههای اجتماعی به مراتب بیشتر از فوایدش است؛ از این رو نباید همه را دعوت به وبلاگ داشتن و ورود به نرم افزارهای اجتماعی برای فرهنگ سازی حجاب کرد؛ البته نرم افزارهای ارتباطی یکی از وقت گیر ترین کارهای زندگی مردم است.
یامین پور تأکید کرد: فعالیت گروههای مذهبی در رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی هم به مرور زمان به ضرر حیا، عفاف و حجاب تمام میشود.
وی افزود: شبکههای اجتماعی ذاتا حیا زدا است؛ نمیگویم این توطئه است بلکه جنس شبکههای اجتماعی از نظر پدیدار شناسی، مردم را به خود ابرازی تشویق میکند.
مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری گفت: خانمهای خیلی محجبهای وجود دارند که عکسهای شخصی خود را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند؛ این ترویج حجاب نیست.
وی تصریح کرد: شبکههای اجتماعی امکان خود ابرازی را به انسانها میدهد؛ این ابراز وجود بسیار سریع جنبه عملی پیدا کرده و به سوی جنبه ضد فرهنگ میل مییابد.
یامین پور افزود: در بررسی ها به این نتیجه رسیدهام که فعالان فرهنگی حزب اللهی، حضورشان پس از مدتی غافلانه میشود؛ افرادی که میخواهند کار فرهنگی انجام دهند، به سوی شبکههای اجتماعی رفته و این یک وسوسه است که زود نتایج اجتماعی خودش را نشان میدهد.
پژوهشگر هنر و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: رسانهها از جمله تلویزیون برای ترویج بی حیایی، استراحت و سرگرمی بهینه شدهاند از این رو از چنین رسانههایی به راحتی میتوان برای ترویج بی عفتی استفاده کرد در حالی که تربیت مردم از طریق رسانه بسیار مشکل است.
وی در پایان گفت: فضای مجازی فرصتی است که باید از آن برای تبلیغ معارف دینی استفاده کرد؛ حضور فعالان فرهنگی در فضای مجازی از باب تفنن است و بدون اقتضا دانسته میشود؛ کسی که بدون توجه به اقتضائات وارد شود دچار اسیب خواهد شد که هشدار من برای بیدار کردن اینگونه افراد است./997/پ201/ج