۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۶۲۴۵۲
کارشناس مهدویت:

برای ظهور، جامعه دین دار باید دین یار شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کفیل، ظهور را تبدیل خودمحوری به خدامحوری دانست و با طرح این پرسش که برای رفع خانه نشینی چند صدساله امام زمان مان چه کرده ایم، گفت: باید جامعه دین دار را دین یار و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که نسبت به گناه و منکرات که از موانع ظهور است بی تفاوت نباشند.
محمد صادق کفيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدصادق کفیل، استاد مرکز تخصصی مهدویت روز گذشته در همایش مبلغان مهدویت مشهد که با عنوان «امام زمان شناسی» در تالار ولایت هتل الغدیر برگزار شد، با بیان این که ظهور متشکل از سه ضلع خدا، امام و شیعیان دوران غیبت است، گفت: دو ضلع خدا و امام، خواهان تشکیل ضلع سوم که زمینه سازی ظهور توسط شیعیان است، هستند.

 

وی افزود: زمانی که قابیل، هابیل را کشت، خداوند نور مهدی(عج) را به حضرت آدم(ع) نشان داد و فرمود: من به خاطر این بنده ام، غل و زنجیرها را باز می کنم.

 

حجت الاسلام کفیل با بیان این که انبیای بزرگ درباره حضرت مهدی(ع) فرمایشاتی دارند، تصریح کرد: در شب معراج، خداوند نور مهدی(ع) را به پیامبر(ص) نشان داد و فرمود: أحبِبهُ(دوستش بدار.)، من او را و دوست دارانش را دوست دارم. به وسیله این قیام کننده و به واسطه تسبیح، تمجید، تهلیل و تکبیر او زمین را آباد می کنم.

 

رییس مرکز تخصصی نماز ادامه داد: در روایات آمده است وقتی حضرت مهدی(عج) به دنیا آمد، امام حسن عسگری(ع) فرمودند نوزاد را نزد من بیاورید. نوزاد، شهادتین را بر لب جاری کرده و با سلام بر اجداد طاهرینش فرمود: «خدایا گشایش شیعیان من را در فرج من قرار بده».

 

وی ابراز کرد: محمد بن عثمان در جواب حمیری که از دیدار با حضرت(عج) سوال کرده بود، گفت: آن حضرت(عج) را در حالی که در گوشه ای از خانه خدا ایستاده بود دیدم در حالی که می فرمود: «خدایا، وعده داده شده را محقق کن» سپس به مستجار رفته و پرده را گرفته و فرمود: «خدایا انتقام مرا از دشمنانم بگیر».

 

حجت الاسلام کفیل گفت: امام(عج) خواهان ظهور است از این رو مهم ترین دعای ایشان، دعای فرج است. از آنجا که با ظهور امام(عج)، عبودیت معنا پیدا کرده و پرستش عاشقانه صورت می گیرد، خواسته خداوند نیز ظهور است.

 

وظیفه ما

 

حجت الاسلام کفیل گفت: ادعیه و زیارات مهدوی بهترین وظیفه را بیان می کنند و آن ایجاد فضایی است که ائمه(ع) در ادعیه ایجاد کرده اند، و این فضا در واقع تبیین دوران غیبت، تبیین دوران ظهور و تبیین نقش ما در دوران ظهور و غیبت است.

 

دوران غیبت، زندانی است که زندانیان به آن عادت کرده اند

وی گفت: با مراجعه به احادیث و ادعیه هایی که توسط ائمه(ع) صادر شده اند به اهمیت مساله غیبت پی برده می شود. دوران غیبت، به زندانی تعبیر شده است که زندانیان به آن عادت کرده اند. جامعه ما، جامعه ای است که با زندان غیبت انس گرفته است، از این رو غیبت امام(عج) را درک نمی کند.

 

این استاد مهدویت ادامه داد: باید دوران غیبت، تبیین و جامعه به سمتی سوق داده شود که همچون ائمه(ع) مشتاق ظهور امام عصر(عج) بوده و خودجوش در پی مهیا کردن زمینه ظهور آن حضرت باشند.

 

تکلیف ما در قبال خانه نشینی امام زمان چیست؟

حجت الاسلام کفیل با اشاره به خانه نشینی حضرت امیرمؤمنان علی(ع) تصریح کرد: ما در طول تاریخ شاهد خانه نیشینی آن حضرت(ع) بودیم. در طول خانه نشینی ایشان، اسلام به 70 فرقه تقسیم شد و در نهایت با ایثار صدیقه کبری(س) این خانه نشینی بعد از 25 سال تمام شد اما در حال حاضر که امام زمان(عج) 1170 سال است که خانه نشین شده، تکلیف ما چیست؟.

 

ایشان به چند روایت در باب ظهور امام(عج) اشاره کرد و گفت: راوی می گوید خدمت امیرمؤمنان(ع) رسیدم در حالی که با چوبی که به دست داشت به زمین می زد و  می فرمود: «چقدر مشتاقم که ظهور او را درک کنم». در روایتی نیز امام صادق(ع) فرمود: «روزی پیامبر(ص) به علی(ع) و حسنین(ع) نگریست و فرمود: شما مستضعفان بعد ازمن هستید»؛ و اشاره به آیه «و نرید أن نمنّ...» داشتند. امام صادق(ع) ادامه دادند: «این ها مستضعف بودند و هستند تا ظهور امام زمان(عج)».

 

اهمیت تبیین صحیح وقایع پس از ظهور

حجت الاسلام کفیل با اشاره به گره خوردن خونریزی و ظهور امام زمان(عج) در ذهن عوام اظهار کرد: در میان عوام، قتل و کشتار توسط امام(عج) از لوازم ظهور است که این نوع نگاه بسیار خطرناک است. امام صادق(ع) می فرمایند: «با ظهورش زمین آباد شده و این ظهور، روشنی چشم پیامبر(ص) است».

 

وی گفت: این ایراد به روحانیت وارد است که نتوانسته زیبایی های بعد از ظهور را به خوبی تبیین کند؛ ظهور، شروع زندگی است و این تفکر بایستی در جامعه نهادینه شود. باید جلوه های حکومت حضرت(عج) بیان شود و این که در دولت کریمه امام زمان(عج) خودمحوری به خدامحوری تبدیل خواهد شد.

 

نقش ما در دوران غیبت و ظهور

استاد برجسته مهدویت گفت: فراهم کردن زمینه ظهور امام زمان(عج) به اندازه توانمان از جمله نقش هایی است که باید ادا کنیم. باید برای ظهور ایشان دعا کنیم و دست به دامان خدا شویم و این میسر نمی شود مگر این که همچون حضرت زهرا(س) دائما مطیع و مدافع امام زمان خود باشیم.

 

وی به دعای عهد اشاره کرد و افزود: دعای عهد یعنی فاطمی شدن و فاطمی زیستن و فاطمه(س) را الگو قرار دادن و جریان فاطمی را ایجاد کردن و وقف امام شدن. نگاه حضرت زهرا(س) این نبود که علی(ع) خانه نشین است، بلکه می فرمود: «امام من خانه نشین است»؛ این معرفت است باعث حمایت بی دریغ از امام می شود.

 

جامعه دین دار را دین یار کنیم

حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: نقش ما این است که جامعه دین دار را دین یار کنیم. باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که نسبت به گناه و منکرات که از موانع ظهور است بی تفاوت نباشند.

 

وی به بحث امام شناسی و جایگاه امامت نیز اشاره کرد و گفت: محور اصول و فروع دین، امامت است؛ امام صادق(ع) فرمود: «محور توحید، امامت است».

 

استاد مرکز تخصصی مهدویت در پایان به آسیب هایی اشاره کرد که ممکن است جریان مهدویت را تهدید کنند و گفت: صبرنداشتن در ایام غیبت و سرگرم بی تفاوتی ها شدن، درجا زدن و حرکت نکردن در مسیر ظهور بسیار خطرناک است و جریان مهدویت را تهدید می کند./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات