۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۶۲۹۲۵
در آیین افتتاحیه مرکز تخصصی فقهی امام کاظم مطرح شد؛

طرح آیت الله مکارم شیرازی برای تحول حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با ارائه طرحی برای تحول مطلوب در حوزه های علمیه، پاسخگویی به نیازهای زمان را یکی از مهم ترین رسالت های حوزویان دانست.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی، از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مؤسسه تخصصی فقهی امام کاظم(ع) در جمع طلاب و فضلای مدرسه امام کاظم(ع) و اساتید حاضر در این جلسه، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با افتتاح این و احد تحصیلی، مقدمات تحولاتی بزرگ و عظیم را در حوزه علمیه به وجود بیاوریم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با یادآوری حدیثی از امام صادق(ع) در فضیلت علم، عنوان کرد: در این حدیث امام صادق(ع) در باب علم می‌فرماید که اگر تمام خون شهدای تاریخ را در یک کفه ترازو و مرکب قلم علما را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم مرکب و ابزار علم علما سنگین‌تر خواهد بود.

 

وی افزود: در اسلام مقام شهدا بسیار بزرگ و پراهمیت است ولی سؤال اساسی و مهم این است که چرا مرکب علما از اهمیت بیشتری در برابر مقام شهادت برخوردار است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که به نظر می‌آید که این موضوع سه دلیل اساسی و مهم دارد، گفت: اولین دلیلی که برای برجستگی مرکب علما بر خون شهدا می‌توان نام برد حفظ حریم و جاودانگی خون شهدا توسط قلم علما است. 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر علما داستان کربلا را ننوشته و منتشر نکرده بودند اسلام زنده نمی‌ماند، عنوان کرد: همین مرکب قلم علما بود که زیارت عظیم عاشورا که سند مظلومیت امام حسین(ع) به حساب می آید برای تاریخ بماند.

 

وی افزود: دومین دلیلی که برای این موضوع می‌توان فرض کرد این است که شهدا با جسم دشمنان در ارتباط هستند و شمشیرهای آن‌ها در مقابل دشمنان عمل می‌کند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که علما در مقابل دشمنان با گروه‌ها و تفکرات آنان سر و کار دارند و قلم علما است که فتنه این تفکرات را خنثی می‌کند، گفت: علما با قلم خود افکار دشمن را در هم می‌کوبند و اساس فتنه دشمن را خنثی و بی‌اثر می‌کنند.

 

وی ادامه داد: سومین دلیلی که برای این مهم می‌توان متصور بود این است که شهدا تکیه‌بر قدرت جسمانی خود داشته و عرصه معرکه در مقابل چشمان شان به‌وضوح قابل‌رؤیت بوده است؛ در حالی‌که علما باید با تکیه‌ بر مقام روحانی خود از فتنه‌های دشمن آگاه شده و در مقابل آن به جهاد برخیزند.

 

وی افزود: ملائک و فرشتگان در مقابل انسان سجده نکردند مگر به خاطر علمی که خداوند در انسان قرار داده بود و برتری انسان بر ملائک به خاطر همین علم و دانش است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در حوزه علمیه  باید یک تحول جدی و مهم در حوزه صورت پذیرد، گفت: این تحول باید برای پاسخ‌گویی به نیازهای زمان با قدرت هرچه بیشتر انجام شود.

 

وی ادامه داد: همه‌کسانی که در حوزه علمیه هستند مخاطب این گردهمایی نیستند چراکه افرادی هستند با سن بالا در درس‌ها حاضر می‌شوند و تمام عمر در حقیقت دانش‌پژوهان بی‌اثر خواهند ماند بنابراین بهتر است این عزیزان حداقل با تبلیغ، زکات علم خود را بپردازند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که در درون این حوزه بزرگ باید یک حوزه کوچک ایجاد کنیم که در آن مجتهدین مطلق پرورش یابند، عنوان کرد: من این طرح را برنامه حوزه در حوزه نام‌گذاری می‌کنم.

 

وی افزود: بنابراین اگر از 50 هزار طلبه 5 هزار طلبه را به خوبی پرورش دهیم، خواهیم توانست علمای بزرگی همچون شیخ انصاری پرورش بدهیم.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که استعدادها مخصوص علمای گذشته همچون شیخ طوسی و شیخ انصاری‌ها نیست و این استعدادها در زمان حاضر نیز در بین طلاب وجود دارد، گفت: مهم این است که این استعدادها کشف و بعد حمایت و پرورش داده شود تا در نتیجه علمای با سواد تربیت کنیم.

 

وی ادامه داد: برنامه ما این است که در حد تخصص در حد مجتهد پروری برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم تا بتوانیم مجتهد مطلق پرورش دهیم نه مجتهد معمولی بلکه مجتهدی که بتواند تمام مسائل فقهی را حل‌وفصل کند تا در اختیار جامعه هدف قرار دهد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که در زمان ما مسائل زیادی است که باید بررسی شود و این مسائل جواب می‌خواهد چراکه اسلام هیچ سؤالی را بدون جواب نگذاشته است، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حجه‌الوداع فرمود تمام اموری که شما را از خدا دور کند یا تمام اموری که شما را به خدا برساند را به شما آموزش داده‌ام.

 

وی افزود: حوزه‌های علمیه شهرستان‌های ما دست شان به‌سوی حوزه علمیه قم دراز است بنابراین باید حوزه‌های علمیه ما بپا خیزند و کاری اساسی انجام دهند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که امروز ما تصمیم بر این داریم که 100 نفر را جذب و به اجتهاد برسانیم، گفت: در این مدرسه ما به دنبال آن هستیم که تمام هزینه‌های این طلاب را بپردازیم و اساتید قوی و بزرگی را برای آموزش آن‌ها انتخاب کنیم تا بتوانیم این مجتهدین را به جامعه فقه و اصول تحویل دهیم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم طلاب حاضر در جلسه را منظم بودن در امور، پشتکار و خلوص نیت که از مهم ترین رموز موفقیت است، توصیه کرد.

 

وی افزود: ما قصد داریم در این مؤسسه فقهی زبان‌های خارجی را نیز آموزش دهیم تا زمینه تبلیغ‌های بین‌المللی را برای جهان اسلام فراهم کنیم.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن حمله تروریستی به مردم نمازگزار در مسجد قطیف عربستان سعودی، گفت: جالب برای ما این است که علمای وهابی این حادثه را محکوم می‌کنند درحالی‌که در آموزش‌های مدارس عمومی خود آورده‌اند آنان که اهل قبور را زیارت می‌کنند کافر و مهدور الدم هستند.

 

وی ادامه داد: این منطق علمای وهابی یک منطق متضاد و ضعیف است؛ آنان اگر در مواضع خود راست می‌گویند باید به منطق اسلامی برگردند چراکه سنی‌ها و شیعیان هر دو زیارت قبور دارند./921/پ201/ج

ارسال نظرات