۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۲۶۳۰۸۵
کارشناس مسائل خانواده:

دعا بلا را دفع و ستون دین است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به ابن که دعا مانع از اصابت بلا به انسان می شود، گفت: دعا ستون و خیمه دین است و قضا هر چند محکم باشد به واسطه دعا رفع می شود.
دعا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سیدکاشی، استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع ولادت امام سجاد(ع) در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: انسان ها همیشه در مقام عجز و نیاز به درگاه خداوند هستند.

 

وی افزود: دعا کردن نیازمند ترتیب  است؛ چرا که در نزد بزرگ ترین شخص حقیقی و حقوقی عالم دعا می کنید؛ از این رو می بایست دعای خود را با تمجید و ثنای الهی شروع کنید.

 

این استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به این که نباید به خاطر کوچکی خواسته، دعا را ترک کنیم، ابراز کرد: در دعای خود حضور قلب داشته باشید و بر مستجاب شدن آن پا فشاری کنید و نتیجه را به خداوند واگذار کنید؛ چرا که شاید مصلحتی در برآورده شدن آن باشد.

 

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: با هیچ کاری مانند دعا نمی توانید به خدا نزدیک شوید، مراقب باشید که مبادا به جهت خواسته های کوچک از مراجعه به دعا دست بردارید. همان خداوندی که خواسته های بزرگ شما را برآورده می کند، خواسته های کوچک شما را نیز برآورده می کند.

 

وی به زمان های مناسب دعا کردن اشاره و ابراز کرد: بعد از زیارت هر معصوم(ع)، هنگام نزول باران، بین اذان و اقامه، سر قبر والدین، اوقات و مکان هایی هستند که در استجابت دعا اثر دارد.

 

دعا ستون و خیمه دین است

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به این که دعا دفع بلا می کند، افزود: دعا ستون و خیمه دین است. دعا مانع از این می شود که بلا به انسان اصابت کند و قضا هر چند محکم باشد به واسطه دعا رفع می شود.

 

سیدکاشی با اشاره به آیه « وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُهَا و اگر نعمت خدا را شماره کنید، نمى‏توانید آن را به شمار درآورید.»، گفت: یک دسته نعمات خاص و دسته ای دیگر همیشگی هستند، نعماتی چون چشم، گوش و اعضا و جوارح همیشگی هستند، اما بنظرمان عادی آمده اند؛ در حالیکه باید نعمات همگانی را کمتر از نعمات خاص ندانیم و باید به آن توجه کرده و شکر آن را به جا بیاوریم.

 

این استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد ابراز کرد: تعریف دعا در ذهن ما، فقط رسیدن به حاجت است؛ در حالی که تعریف از دعا منحصر به این نمی شود؛ بلکه تعریف دعا از این وسیع تر و بزرگ تر است و هدف از دعا برقراری ارتباط با ذات اقدس باری تعالی است.

 

این کارشناس مسائل خانواده افزود: گاهی استجابت دعای ما نیاز به زمان دارد و خداوند شکل برتر از حاجت را به ما می دهد و گاهی دعای ما به این دلیل برآورده نمی شود که ذخیره ای برای آخرت ما باشد./1309/پ202/ح

ارسال نظرات