۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۶۳۱۴۴
همزمان با اعیاد شعبانیه؛

عملیات اجرای طرح جامع حرم امامزاده حمزه اسفراین آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) اسفراین گفت: همزمان با اعیاد شعبانیه عملیات اجرایی فاز نخست طرح جامع حرم مطهر این امامزاده آغاز شد.
حجت الاسلام محمد خاني - سرپرست هيأت امناي امامزاده حمزه بن موسي(ع) اسفراين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، همزمان با اعیاد شعبانیه عملیات اجرایی فاز نخست طرح جامع حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) دهنه شیرین و مقصودآباد شهرستان اسفراین شامل صحن سازی و کف سازی حرم مطهر این امامزاده واجب التعظیم آغاز شد.

 

طرح جامع حرم این امامزاده که جزء بقاع متبرک میراثی استان خراسان شمالی نیز به شمار می روند، با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه استان و هیأت امنای امامزاده از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در دست اجرا است.

 

حجت الاسلام محمد خانی، سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح جامع این امامزاده، اظهار کرد: بر اساس برنامه در فاز نخست طرح جامع امامزاده حمزه بن موسی(ع) دو محوطه و صحن اصلی و فرعی کف سازی می شود.

 

به گفته وی گام نخست اجرای این دو پروژه ایجاد دیوار اصلی بوده که اکنون آغاز شده و در حال اجرا است و امید می رود در مدت زمان تعیین شده به اتمام برسد.

 

حجت الاسلام خانی اضافه کرد: فاز دوم اجرای طرح جامع حرم مطهر امامزاده حمزه(ع) شامل ایجاد و کف سازی صحن فرعی است که در ضلع شرقی این بقعه متبرک ایجاد و در وسعتی به مساحت حدود سه هکتار احداث می شود.

 

عضو شورای مرکزی مجمع طلاب و فضلای شهرستان اسفراین در ادامه با تأکید بر لزوم اجرای طرح های اصلاحی و مرمتی در امامزاده حمزه بن موسی(ع) روستای دهنه شیرین و مقصودآباد اسفراین، افزود: حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران امامزاده حمزه(ع) از منطقه بام و صفی آباد اسفراین و خوشاب سبزوار در این امامزاده همزمان با ایام و مناسبت های مذهبی، اقتضا می کند تا صحن و مکان مناسبی جهت رفاه حال و آسایش زائران منظور و احداث شود که اجرای این مهم اکنون آغاز شده است.

 

وی یادآور شد: البته آیین کلنگ زنی طرح جامع امامزاده حمزه(ع) نیمه فروردین ماه امسال با حضور امام جمعه شهرستان اسفراین، مدیران کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و معاونان این ادارت و بخشدار بام و صفی آباد برگزار شد اما عملیات اجرایی آن همزمان با اعیاد شعبانیه آغاز شده است.

 

حجت الاسلام خانی یادآور شد: در مراسم کلنگ زنی این طرح حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی قول مساعد برای اجرای این طرح عمرانی داده و آدینه محمد سویدانلویی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز اعطای 300 میلیون ریال اعتبار جداگانه برای اجرای طرح مزبور را تقبل کرد.

 

به گفته وی همچنین برای اجرای طرح جامع حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) اسفراین بخشدار بام و صفی آباد نیز برای اعطای 120 میلیون ریال اعتبار قول مساعد داده است.

 

سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) اسفراین در ادامه اظهار کرد: حرم مطهر حضرت حمزه بن موسی(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و به روایاتی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در روستای دهنه شیرین در دهستان صفی آباد از بخش بام و صفی آباد شهرستان اسفراین و در فاصله 90 کیلیومتری از شهر اسفراین واقع شده است.

 

به گفته وی آستان مقدس این امامزاده جلیل القدر در فهرست بقاع متبرک میراثی قرار دارد و به شماره 5151 و کد 15663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است، در استان خراسان شمالی در مجموع 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد که از این تعداد 28 امامزاده در شهرستان اسفراین واقع شده اند.

 

از مجموع امامزاده های موجود در استان خراسان شمالی در حال حاضر در 52 مورد از آنها عملیات عمرانی و مرمتی انجام می شود که از این تعداد در 15 مورد عملیات عمرانی در قالب طرح جامع در حال اجرا است.

 

در طرح های جامع امامزاده ها و بقاع متبرک حدود موجود و عرصه و عیان ساختمان امامزاده و آینده پروژه به طور کامل مشخص و طراحی شده و سپس طرح جامع در فازبندی های مختلف اجرا می شود.

 

بنا به گفته حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی این نهاد تلاش می کند در سال های آینده برای تمامی امامزاده های ثبت شده استان طرح جامع تهیه و اجرا کند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات