۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۶۳۲۰۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

وظیفه انقلاب اسلامی ایجاد پیوستگی بین تمدن گذشته و تمدن آینده اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم رونمایی از مجله خبری – تحلیلی طلیعه گفت: وظیفه انقلاب اسلامی این است بین تمدن گذشته اسلامی و تمدن آینده اسلامی پیوستگی ایجاد کند.
تمدن اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی نجفی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم رونمایی از مجله خبری – تحلیلی طلیعه که پیش از ظهر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره بیداری اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری تحول انسانی و سبک  الگوی اسلامی پیشرفت، جنبش نرم افزاری، اصلاح مصرف و اقتصاد مقاومتی را برای بقای یک انقلاب ضروری می دانند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: تحول علوم انسانی در رأس این موارد است و باید این موارد برای بقای انقلاب در نظر گرفته شود.

 

نجفی به بحث هویت تمدن نظریه پردازی تمدن اسلامی انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: تحول در علوم انسانی حکایت از این دارد که با تمدن غرب عمیق‌تر درگیر شده ایم، چرا که غرب نظام لیبرال را تمدن بزرگ و برتر غرب می‌داند.

 

وی ابراز کرد: غرب خودش را پایان تاریخ می‌داند و در صورتی که تمدن اسلامی معتقد به موعود است، از این رو بحث تحول علوم انسانی تحولی در عمق درگیری تمدن اسلامی و تمدن غرب است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: وظیفه انقلاب اسلامی این است بین تمدن گذشته اسلامی و تمدن آینده اسلامی پیوستگی ایجاد کند و برای آشکار کردن آن باید در عمق درگیر شد.

 

نجفی با بیان این‌که اگر تحول در علوم انسانی را نپذیریم، گفت: طرح مسأله تحول علوم انسانی از حل آن مهم‌تر است و برای این‌که در علوم انسانی تحولی ایجاد شود، نباید علوم اسلامی و شرقی به صورت سطحی مطرح شود.

 

وی تحول منطق و نسل جدیدی که به این تحول اعتقاد داشته باشند، را مهم دانست و افزود: باید متونی باشد که این نسل از آن استفاده کنند و این دو در عرض هم قرار می گیرد و فضای جدیدی به وجود می آورد که شکستن برتری فرهنگ تمدن غرب است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مسأله اعتقاد شیعیان به مهدویت  اشاره کرد و گفت: عصر موعود، عصری است که بهشتیان در زندگی انسان ها تأثیر می گذارند.

 

نجفی با بیان اینکه باید بحث برتری تمدن غربی شکسته شود، اظهار داشت: جامعه نخبگان ما پیچیده تر شده اند و مردم هم تغییر کرده اند و علوم انسانی در ایده ها و آمال های مردم دخالت ندارد.

 

وی همچنین به دغدغه هویتی در تحول لزوم انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این دغدغه حل شود از بحران های فرهنگی نجات می یابیم و به سعادت می رسیم.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  در پایان صحبت های خود به نظریه تجدد  و تمدن اشاره کرد و گفت: این تجدد و این تمدن شکستن اتفاق دوره مدرنیته جهانی نیست و غرب سعی دارد که آن را تمام و کمال و جهانی بداند در صورتی که این چنین نیست و شاید آنها در قرون وسطی به سر می برند./818/پ202/ح

ارسال نظرات