۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۶۳۲۰۴
مسؤول مشاوره دینی دانشگاه فردوسی:

آرامش در زندگی به واسطه محبت ایجاد می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مشاوره دینی دانشگاه فردوسی، هدف از زندگی مشترک را رسیدن به آرامش معرفی کرد و گفت: لذت های زندگی زمانی احساس می شوند که طرفین آرامش داشته باشند و این آرامش بخشی، به واسطه محبت و مودت ایجاد می شود.
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد محجوری، مسؤول مشاوره دینی دانشگاه فردوسی صبح امروز در یکی از جلسات مباحث اخلاقی با عنوان «احادیث تسخیر قلب همسر» با اشاره به آیه 21 سوره روم که می فرماید: «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً»، اظهار کرد: برخی از تعارض و اختلافات ایجاد شده بین زوجین حاصل این است که هر یک از آن ها خود را جدا از دیگری می بیند در صورتی که زن و مرد باید در کل زندگی از من(فرد) بودن به ما(زوج) بودن و یکی بودن برسند تا لذت ها و سختی های زندگی نیز یکی شود و هردو به آرامش برسند،از این رو در این آیه خداوند می فرماید همسران شما از خود شما هستند.


آرامش در زندگی به واسطه محبت ایجاد می شود

وی، هدف از زندگی مشترک را رسیدن به آرامش معرفی کرد و افزود: لذت های زندگی زمانی احساس می شوند که طرفین آرامش داشته باشند و این آرامش بخشی، به واسطه محبت و مودت ایجاد می شود بنابراین طبق حدیثی از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) که فرمودند: «هرکس به درآمدی که به کفاف زندگی اش رسا باشد(زندگیش بگذرد) اکتفا کند از پریشان فکری رهیده و به این وسیله آسایش خاطر خود را مرتب ساخته است»، داشتن آرامش در زندگی باعث لذت بردن از آن می شود، حتی با داشتن حداقل ها در زندگی.


مسؤول مشاوره دینی دانشگاه فردوسی با بیان این که خانم ها مدیریت عاطفی را در خانواده به عهده دارند، اظهار کرد: هر چه مقدار محبت و درجه عشق زندگی کم شود، آرامش بخشی زوجین نیز کمتر خواهد شد و به دنبال آن، لذت بخشی در زندگی نیز کاهش می یابد.


حجت الاسلام محجوری چند راهکار برای رفع مشکلات گفته شده بیان کرد و افزود: بهترین راهکار، شناخت کافی زوجین از یکدیگر است و این که آن ها باید بدی ها، خوبی ها، انتظارات و حساسیت های همسر خود را بشناسد تا بتوانند به درک خوبی از رفتارهای یکدیگر دست پیدا کنند و به آرامش در زندگی و لذت از آن برسند.


30 درصد بدی در تمام زندگی ها وجود دارد


وی به حدیثی از امام سجاد(ع) که فرمودند: «یک سوم زندگی، چشم پوشی کردن از مشکلات و بدی ها است» اشاره کرد و گفت: زن و شوهر یقین داشته باشند که با هرکس دیگری به جز همسر خود ازدواج می کردند، 30 درصد بدی و ضعف وجود داشت بنابراین در تمام زندگی ها به طور طبیعی این مقدار بدی وجود دارد.


حجت الاسلام محجوری ادامه داد: همسر خود را با همین مقدار بدی ها و حساسیت ها و همین گونه که هست بپذیرید و هرگز به دنبال تغیرات کوتاه مدت در او نباشید؛ شناخت و پذیرفتن بدی های همسر، تحمل آن را آسان می کند.


مسؤول مشاوره دینی دانشگاه فردوسی در ادامه سخنان خود با بیان روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند: «مؤمن به میل و رغبت خانواده اش مى خورد(رفتار می کند) ولى منافق میل و رغبت خود را به خانواده اش تحمیل مى کند» پرداخت و تصریح کرد: شناخت رفتارهای همسر سبب می شود که رفتار صحیح متناسب با آن اخلاق را انجام دهید و متناسب با علایق او رفتار کنید تا به آرامش دست پیدا کند.


وی اظهار کرد: رفتارهای بد و حساسیت های آزار دهنده همسرتان را هرگز در ذهنتان تکرار نکنید بلکه آن را متوقف کنید و در عوض خوبی های او را جایگزین آن بدی ها کرده و تکرار کنید چرا که اگر بدی های همسرتان دائم تکرار شود، تبدیل به تابلویی در ذهن شما و مانعی برای دیدن نکات مثبت و درک لذت از زندگی می شود.

 

مقایسه کردن باعث تخریب شخصیت همسر می شود


حجت الاسلام محجوری تأکید کرد: مقایسه کردن همسر با سایر افراد، شخصیت او را تخریب می کند و باعث کدورت و ناراحتی و به هم ریخت آرامش در زندگی می شود که باید از آن خودداری کرد./844/پ202/ب5

ارسال نظرات