۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۶۳۳۵۸
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول:

نسل جوان همواره نیازمند ارتباط قوی با درگاه الهی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول با اشاره به فرازهایی از مناجات شعبانیه گفت: جوانان فرصت را غنیمت شمارند و از ماه شعبان به ویژه معرفت های پر محتوای مناجات شعبانیه بهرمند شوند.
مناجات ، مناجات شعبانيه

حجت‌الاسلام منصور کیانی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در روایات اسلامی برای همه روزهای ماه شعبان اعمال مستحبی وارد شده است، گفت: نسل جوان همواره نیازمند ارتباط قوی با درگاه الهی است؛ ماه شعبان ماه آمادگی برای ماه ضیافت الهی است؛ جوانان فرصت را غنیمت شمارند و از این ماه به ویژه معرفت های پر محتوای مناجات شعبانیه بهرمند شوند.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول با اشاره به فرموده حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه مناجات شعبانیه مناجاتی است که همه ائمه (ع) به قرائت آن می‌پرداختند گفت: این مناجات بسیار ارزشمند که از حضرت امیرمؤمنان(ع) نقل شده است، محتوای فوق‌العاده عرفانی دارد.

 

وی با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه گفت: درک فرازهای همچون «الهی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ العظمة» جایگاه معرفتی والایی را مطلبد؛ مؤمنان می توانند از دریای معرفت این مناجات بهره مند شوند چرا که مناجات شعبانیه سرشار از ادب بندگی است.

 

حجت‌الاسلام کیانی با بیان اینکه رعایت ادب در تأثیر دعا بسیار مهم است، اظهار داشت: نحوه ادب در خواندن خداوند و مناجات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) چگونگی خواندن خدا و آداب دعا را به بهترین نحو به ما آموختند که شاید در هیچ مذهب و دینی نباشد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول خاطرنشان کرد: افرادی هستند که وقتی با خدا حرف می‌زنند ادب را رعایت نمی‌کنند؛ خداوند هر کسی را به قدر ادب خود بهره می‌دهد؛ اگر انسان برکت های فراوان و کمال حقیقی را بخواهد، باید کمال ادب را در خواندن خداوند رعایت کند.

 

وی افزود: یکی از فرازهای بسیار زیبای این مناجات که واقعا از لباب ولایت حضرت امیر(ع) آمده است: «فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی»: به سوی تو گریخته‌ام و در پیشگاهت ایستاده‌ام، نالان و زاران و بی‌برگ و نوا، و به پاداشی که نزد توست امیدوارم؛ یک بار می‌گوید من از زشتی‌ها و بدی‌ها که دل را می‌میراند به سوی تو فرار کردم و از آنها به تو پناه می‌برم؛ انسان گاهی از جهنم فرار می‌کند و گاه از جهنمی‌ها باید بگریزد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول همچنین با اشاره به روایتی از پیامبراکرم (ص) مبنی بر استغفار فراوان، اظهار داشت: پیامبر(ص) و خاندان پاک و مطهرش (ع) همواره مردم را به استغفار از گناهان و پناه بردن به درگاه الهی از وسوسه های شیطانی توصیه می کردند.

 

استاد حوزه علمیه، خاطر نشان کرد: دعا می‌فرماید: «وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ» من مستکین هستم یعنی زمین‌گیر شدم، تضرع می‌کنم و دستها را به سویت بالا می‌برم: «راجیا لما لدیک» در این فراز خوف و رجا با هم دیده می شود؛ یعنی به فضل تو و آنچه نزد توست امیدوارم و در ادامه می‌فرماید: «وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی» همه چیز را از دل من خبر داری، زیارت و نقصان من به دست توست و هیچ چیز به دست من نیست: «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی».

 

وی افزود: در بخشی دیگر از دعا آمده است: «إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی» خدایا اگر مرا به حرمان دچار کنی و محروم کنی از چه کسی طلب رزق کنم؟ اگر مرا به خذلان بیندازی چه کسی مرا یاری خواهد کرد؟ خدایا خواری از مخلوقات ناتوان است و عزت و سرافرازی و بها و دولتمندی از آن توست. خداوند فرمود: «العزه لله جمیعاً» بنابراین اگر تو مرا خوار کنی چه کسی مرا یاری کند و از این خواری نجات دهد؛ انسان اگه به خدا پناه آورد به حقیقت کمال می رسد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله قاضی دزفول یادآور شد: اگر کسی پناهگاهش را درگاه الهی کرد، به آرامش قلبی می‌رسد و در دنیایش بهره‌مند می‌شود؛ برخی دارایی و عزت را در ثروت‌های مادی می‌بینند اما افرادی که در این مسیر می‌کوشند همیشه در بیم و هراس از دست رفتن این ثروت‌ها به سر می‌برند و فکر شکست اقتصادی و مرگ و فقر آنها را رنج می‌دهد./9454/ت302/ح

ارسال نظرات