۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۲۶۳۷۱۳

اخبار آستان قدس رضوی ویژه ایام شعبانیه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشن اعیاد شعبانیه در میقات الرضا، خلق آثار قرآنی با محور امام عصر(عج) در ایام شعبانیه، اهدای قرآن دست نویس هنرمند خلخالی و برگزاری مسابقه «آیه‌های نور» در حرم رضوی از عناوین اخبار آستان قدس رضوی ویژه شعبانیه است.
استان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، علی امینی گازار، مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ایام شعبانیه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به خلق آثار هنری با محوریت قرآن و امام عصر(عج) می‌پردازند.

 

وی افزود:  زائران و مجاوران آستان قدس رضوی با حضور در دارالقرآن حرم مطهر و با راهنمایی استادان برجسته به خلق آثار قرآنی با محوریت آیات قرآن کریم و  امام عصر(عج) در رشته‌های معرق، تذهیب، خوشنویسی و نقاشی می‌پردازند.

 

امینی گازار با اعلام اینکه این کارگاه‌ها هر روز از ساعت 8 تا 13 ویژه بانوان و از ساعت 16 تا 20 ویژه آقایان در اتاق شماره 2 دارالقرآن حرم مطهر رضوی برپاست، اظهار کرد: علاقه‌مندان با حضور در این کارگاه‌ها ضمن آموزش هنرهای قرآنی زیر نظر استادان مجرب می‌توانند با خوشنویسی، تذهیب، معرق و نقاشی آیات حیات‌بخش قرآن کریم، آثار نورانی از خود به یادگار ‌گذارند.

 

مدیر تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: واحد هنرهای قرآنی با هدف انتقال معارف ناب دینی در قالب هنر و ایجاد زمینه‌ای برای انس هرچه بیشتر زائران با قرآن و عترت(ع) همه روزه در خدمت زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

 

جشن اعیاد شعبانیه در میقات الرضا

 

همزمان با حلول ماه شعبان ویژه برنامه‌هایی به مناسبت میلاد امام حسین(ع)، ‌امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.

 

این مراسم‌ از روز پنج شنبه 31 اردیبهشت‌ مصادف با دوم شعبان آغاز شد و تا روز یک‌شنبه 3 خرداد برابر با 5 شعبان ادامه داشت.

 

ویژه برنامه خجسته میلاد سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت دعای کمیل و و مدیحه‌سرایی ذاکران اهل بیت(ع) در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.

 

همچنین به مناسبت ولادت با سعادت قمر بین هاشم، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز جشن باشکوهی با اجرای مدیحه سرایی و مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.

 

سوم خرداد به مناسبت فرخنده میلاد امام زین العابدین (ع)، سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت و ایثار نیز جشن باشکوهی در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد که در آن حجت الاسلام سید جعفرحسینی، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج طبس درباره  سیره تربیتی امام سجاد(ع) و حماسه غرور آفرین فتح خرمشهر به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

شایان ذکر است اجرای مداحی و مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) و همسرایی گره میقات الرضا(ع) از دیگر برنامه‌های اجرایی در شب میلاد امام سجاد(ع) بود.

 

برگزاری مسابقه «آیه‌های نور» در حرم رضوی

 

حجت‌الاسلام علی پایاب، رییس اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، مسابقات فرهنگی «آیه‌های نور» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: این مسابقه فرهنگی با هدف بررسی شناخت امامان در کلام امام رضا(ع) و سیره‌ حضرت رسول(ص) و ویژگی‌های تمدن شکوهمند اسلامی ویژه عموم زائران برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام پایاب با بیان اینکه این مسابقه ویژه گروه سنی 12 سال به بالا است، گفت: فرم های این مسابقه در شمارگان 25 هزار برگه در تمامی ساعات شبانه‌روز در کیوسک‌های راهنمای زائر اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بین زائران توزیع می‌شود.

 

رییس اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی «فضیلت زیارت امام رضا(ع)»، «حر امام حسین(ع)»، «دعای عارفانه»، «سه صفت برجسته از ابعاد وجودی اباعبدالله(ع) در کلام مقام معظم رهبری» و «مناجات با امام رضا(ع)» را از موضوعات مطرح شده در این مسابقه عنوان کرد.

 

وی تصریح کرد: سؤالات این مسابقه از متن‌های موجود در برگه‌های مسابقه و به صورت تستی و تشریحی مطرح شده است و به قید قرعه به برندگان مسابقه از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی هدایای ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

 

حجت‌الاسلام پایاب انتقال پیام‌های دینی و آشنایی عموم با سیره زندگی ائمه‌ اطهار(ع) در قالب‌های جذاب مانند مسابقات را از شیوه‌های موثر کار فرهنگی عنوان کرد و افزود: حضور پرشمار زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی در گروه‌های سنی و تحصیلی مختلف بر ضرورت پرداختن به ابعاد مختلف زندگی معصومین(ع) و مسائل روز جامعه می‌افزاید.

 

اهدای قرآن دست نویس هنرمند خلخالی به آستان قدس

 

استاد علی عبدالحسین زاده، خوشنویس برتر کشور از اهالی شهر خلخال، قرآن دست نویس خود را که برای اولین بار در کشور به خط ثلث کتابت شده، به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد.

 

علی عبدالحسین زاده هنگام اهدای این قرآن نفیس به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، گفت: این اثر هنری نخستین قرآن کریم در کشور است که به صورت دستی و بدون استفاده از دستگاه‌های تحریر به خط ثلث کتابت شده است.
 
وی با بیان اینکه کتابت این قرآن کریم سه سال به طول انجامیده است، افزود: این اثر هنری به خط ثلث و با رسم الخط ایرانی در ابعاد 14 در 59 سانتیمتر در 604 صفحه کتابت شده و در حاشیه صفحات آن تذهیب مختصری به کار رفته است.

 

عبدالحسین زاده کاغذ به کار رفته برای کتابت این قرآن کریم گلاسه مخصوص است و دارالقرآن کریم استان تهران من را در نگارش این اثر نفیس یاری کرده است.

 

این هنرمند خلخالی خاطرنشان کرد: این اثر قرآنی تیرماه سال گذشته طی مراسمی در خلخال با حضور مسئولان فرهنگی شهرستان رونمایی شد.

 

عبدالحسین زاده در بیان هدف از اهدای این اثر قرآنی به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه حرم مطهر رضوی با قدمت دیرینه خود و شیوه صحیح نگهداری از آثار فرهنگی بهترین مکان برای حفظ و ماندگاری اثر هنری من برای قرن های آینده است.

 

وی با بیان اینکه گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی از مجموعه های بی نظیر هنری جهان اسلام است، افزود:  با تماشای هرکدام از این آثار که متعلق به یکی از هنرمندان بزرگ است، کام انسان شیرین می شود.  

 

گفتنی است؛ علی عبدالحسین زاده پیش از کتابت کل قرآن کریم به خط ثلث، صحیفه سجادیه به خط ثلث و منتخب ادعیه مفاتیح الجنان را به خط نسخ کتابت کرده است، همچنین چاپ اشعار ترکی استاد شهریار به خط نستعلیق از دیگر آثار این این هنرمند خلخالی است./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات