۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۶۳۹۹۷
با حضور کارشناسان و مؤلفان عرصه جوان؛

نشست جوان امروز؛ مخاطب شناسی و نیازسنجی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این­که جایگاه اهتمامات اصلی و عظیم جهانی جوانان هستند، گفت: مخاطب شناسی راهی در برابر دامن زدن به تقویت شهوانیات جوانان است.
جوان امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی«جوان امروز؛ مخاطب شناسی و نیازسنجی» عصر امروز در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.

 

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین علی­اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به این­که برخی می­خواهند نفسانیات جوانان را تقویت و برجسته کنند، اظهار داشت: راهی که همه جهان می­روند، متناسب با این تلقی است و به جای آنکه جوان را فرصت قلمداد کنند، تهدید می­انگارند و راه­هایی می­روند که جوانان را ویران می­کند؛ می­خواهند نفسانیات جوانان را تقویت و برجسته کنند و آن­ها را مسأله اصلی کنند و از شیوه­های گوناگون پیچیده نیز در این زمینه استفاده می­کنند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: امروزه نیز به جنگ­ها دامن می­زنند و آن زمان پاپ آمده بود و فتوا می­داد و علنی بود، اما اکنون پاپ، رهبران مذاهب و کلیساهای بزرگ پشت صحنه­اند و مجوز می­دهند که جنگ­های خیرخواهانه به راه بیندازند و از طرف دیگر می­گویند بیایید گفت و گوی دینی انجام دهیم که دینشان دین رحمانی تصور شود؛ در حالی که در پشت این جنگ­ها مسیحیت وجود دارد و دروغ می­گویند؛ یعنی پاپ و کلیسا چهره محبت و رحمانیت را از خود نشان می­دهند که بیایید با هم سخن بگوییم و نتیجه ای را ندارد و پشت سر این گفت و گو های دینی یک جنگ صلیبی نرم نهفته است.

 

وی گفت: باید مسأله­مان در برابر دامن­زدن به نفسانیات، تقویت شهوانیات و رقابت بر سر تصرف این عنصر و در این عنصر، مخاطب شناسی باشد.

 

حجت­الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها با اشاره به شبکه توزیع کتاب خاطرنشان کرد: امروزه درباره تیراژ پایین کتاب ابراز نگرانی می­شود که کتاب­خوان نداریم و غیره و در این باره بحث­های مفصلی وجود دارد؛ در عین حالی که همه آن آسیب­ها وجود دارد، موضوع اصلی کم کتاب خواندن مردم شبکه توزیع کتاب است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها درباره با اشاره به اینکه باید جهان بینی رحمت در کنار جنبه جهادی وظلم ستیزی تبیین شود، اظهار داشت: لازم است در کنار تبیین جهان بینی رحمت که در دین ما قطعا مبانی بسیار دقیقی دارد، آن جنبه جهادی، ایستادگی در برابر مستکبران، ظلم­ستیزی و عدم اعتماد به بیگانگان که در قرآن و دین اسلام وجود دارد، اگر در کنار اسلام رحمانی به درستی تبیین نشود، دینی که عده­ای آگاهانه و برخی دیگر ناآگاهانه به عنوان دین رحمانی یاد می­کنند، یک گوشت لختی است که استخوان در آن وجود ندارد و بسیار سریع توسط قدرت­های بزرگ بلیعیده می­شود.

 

وی درباره مقدم بودن کفر به طاغوت بر ایمان به خدا در دین اسلام گفت: دینی که در آن سعی، تلاش و شهادت نباشد، دین آسانی خواهد شدو دینی است که از درون تهی می­شود و بسیار زود سقوط می­کند؛ اسلام دینی است که کفر به طاغوت بر ایمان به خدا در آن مقدم است؛ رحمانیت کاملا چتر باز شده بر روی معارف الهی است.

 

ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: جوان یعنی نسل رو به آینده است و آینده که نیامده، مبهم است؛ یا باید آینده را شناخت یا دچار ترس خواهید شد، چون وهم و تاریکی است؛ برای اینکه به آینده برویم باید از طریق تاریخ رفت و اگر تاریخ را مطالعه نکنیم، قصه تکرار خواهد شد و دچار افسردگی و وحشت می­شویم؛ بر این اساس باید با این تاریخ­شناسی به فرهنگ­شناسی برسیم، اما این فرهنگ­شناسی بر یک نوع بی نیاز شناسی استوار می­شود.

 

حجت­الاسلام پور امینی، رییس مرکز پژوهش­های جوان در ادامه این نشست درباره این مرکز اظهار داشت: دنیای جوانان می­طلبید که مجموعه­ای خاص عهده­دار تولید محصولاتی برای جوانان شکل گیرد که در سال 1389 تشکیل شد؛ تعمیق باورهای دینی نسل نو، ارائه نظام واره فکری، نخبه­پروری و پرورش نویسندگان جوان، معرفی الگوهای رفتاری و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان محور فعالیت­های این مرکز کار قرار گرفت.

 

وی مجموعه فعالیت­های مرکز پژوهش­های جوان از سال 89 تا به امروز در قالب 6 گروه بوده که نتیجه آن 313 اثر پژوهشی شده است؛ چند نکته را از آغاز لازم دانستیم تا در پیش روی کارهای خود قرار دهیم که سطح­بندی مخاطب جوان و تنوع غالبی آثار از جمله آن­ها است.

 

رییس مرکز پژوهش­های جوان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت مرکز پژوهش های جوان در دو بخش موضوعی و آثار تک نگاری صورت می­گیرد؛ در کنار فعالیت­های این مرکز، برای ارتباط با طلاب جوان، به انتشار ماهنامه حاشیه پرداختیم که در نوع خود به زیبایی توانست ارتباط خوبی را با طلاب پایه­های پایین­تر برقرار کند.

 

شایان ذکر است که در این مراسم از آثار مرکز پژوهش های جوان و مجموعه ارزشمند «از نگاه نبوی(ص)» رونمایی شد؛ همچنین در حاشیه این نشست نمایشگاه آثار مرکز پژوهش­های جوان با تخفیف ویژه برگزار شد و همچنین از مؤلفان عرصه جوان تقدیر به عمل آمد./822/پ203/ی

ارسال نظرات