۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۲۶۳۹۹۹
رییس بنیاد فارِس المومنین:

کسانی که به قرآن تسلط ندارند، به بحث تفسیر ورود نکنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به بحث تفاوت‌ها در قرآن، گفت: در علوم قرآنی حتی قرائت‌های مختف و رسم‌الخط‌های مختلف وجود دارد.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی، استاد اخلاق، غروب پنج‌شنبه هفتم خرداد، در ادامه جلسه هفتگی تفسیر قرآن که در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: برای این‌که به قرآن بتوانیم عمل کنیم باید به آن اعتماد کنیم و برای ما ثابت بشود که قرآن مورد تحریف قرار نگرفته و کاملا قابل استناد است.



وی افزود: برخی از علمای اهل سنت اتهام می‌زنند که بحث تحریف در قرآن از سوی شیعیان مطرح شده است، در حالی‌که وجود برخی روایات در کتب شیعیان دال بر تحریف قرآن و اعتقاد علمای تشیع نسبت به تحریف قرآن نیست.



حجت الاسلام علوی تهرانی، با اشاره به عقیده فکری عالم شیعه قرن پنج، سید مرتضی، تاکید کرد: این عالم بزرگوار در کتب خود گفته است؛ «علم به صحت قرآن مانند علم به وجود شهر‌ها یا کتاب‌ها و نقل قول‌هاست»، یعنی از این قاعده می‌توان استفاده کرد که اگر ما اطمنیان در جایی از کره خاکی شهری به نام خاصی وجود دارد و یا کتابی معروف منتسب به یک شاعر یا نویسنده بزرگ است، همان‌طور هم می‌توان اطمنیان داشت که کتاب قرآن به اهتمام مسلمان از صدر اسلام تا کنون حفظ شده است.



رییس بنیاد فارِس المومنین ضمن تاکید بر این نکته قرآن از زمان پیامبر(ص) تا کنون دست‌خوش هیچ‌گونه تغییری نشده است، اضافه کرد: قرآن در زمان حضرت محمد(ص) نیز، متفرق نبوده است، حتی شیخ طوسی می‌گوید؛ «در زیادی قرآن اجماع بر بطلان است، کسی نیز نمی‌تواند مدعی شود که از قرآن کم شده است».



منابع روایی، نشان‌گر عقیده علمای شیعی نیست



استاد حوزه علمیه با بیان جمله‌ای از مرحوم علامه حلی، تصریح کرد: علامه حلی فرمود؛ در قرآن نه تبدیل وجود دارد و نه تغییر، و باید از کسانی‌که معتقند در قرآن تحریف به‌وجود آمده به خدا چناه برد.



وی با بیان حدیثی از امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع)، فرمودند؛ «در مواجهه با روایات آنان را به قرآن عرضه کنید، اگر روایت مورد نظر با قرآن تطابق داشت به آن استناد کنید، اگر هم مغایر قرآن بود به آن توجه نکنید و متن روایت را به دیوار بکوبید».



حجت الاسلام علوی تهرانی ضمن بیان مطلبی از عالم متاخر جهان تشیع در قرن دوازدهم، مرحوم شیخ عاملی، خاطر‌نشان کرد: شیخ عاملی معتقد بود که؛ از تدبر در قرآن کریم می‌توان دریافت که این کتاب همان کتابی است که در زمان پیامبر(ص) تالیف شده است و از زمان نزول تا‌کنون تغییری د رآن ایجاد نشده است.



باید کاتب و گردآورندگان قرآن را شناخت




پژوهشگر علوم قرآنی، تصریح کرد: باید در بحث کتابت قرآن به این پرسش‌ها پاسخ داد که؛ چه کسانی قرآن را اعراب گذاری و نقطه گذاری کردند، کاتب اصلی قرآن چه کسی بود و این‌که آیا چیزی به عنوان واحد کردن قرآن وجود دارد.



رییس بنیاد فارِس المومنین با اشاره به واژه تحریف، گفت: 5 نوع تحریف وجود دارد که نوع اول آن، تحریف در الفاظ قرآن کریم است، یعتی عده ای معتقدند برخی از کلمات قرآن عوض شده است و اکنون کلمات دیگری جای آنان را گرفته‌اند، هر‌چند هیچ‌کدام از علمای شیعه این اعتقاد را ندارند، فقط ابن مسعود این بحث را مطرح کرد که امکان دارد که برخی از کلمات به‌صورت مترادف به‌کار رفته باشند، ولی هرگز این امر را قطعی ندانست.



حجت الاسلام علوی تهرانی دومین نوع تحریف را، تحریف در معانی دانست و خاطر‌نشان کرد: در بحث شان نزول آیه مکرر اتفاق اغتاده است که برخی بر اساس معیار خود، استنباط شخصی از شان نزول آیه قرآن داشته‌اند، این موضوع البته به آن معنی نیست که کسی بگوید در قرآن تحریف شده است اما، در همان زمان معاویه، افرادی بودند که پول دریافت می‌کردند و شان نزول برخی از آیات را با دادن آدرس غلط به امام علی(ع) نسبت می‌دادند، همانند کاری که قوم یهود با کتاب مقدس خود می‌کرد.



قرآنی که امام مهدی در اختیار دارد کتابی جدید نیست


استاد حوزه علمیه، تحریف موضوعی را سومین نوع تحریف مطرح کرد و گفت: این اتفاق نظر وجود دارد که سوره‌های قرآن به همان ترتیبی که نازل شد در کتاب قرآن نیامده است، زیرا باید سوره علق در ابتدا به‌جای سوره حمد می‌آمد، ولی در زمان پیامبر(ص)، خود ایشان به حضرت علی(ع) که علم شان نزول آیات و حتی مکان‌های نزول انا را می‌دانست دستور دادند تا قرآن را تدوین کنند، اما به‌دلیل کار‌شکنی‌های خلفای بعد از پیامبر(ص) همان‌گونه که امام علی(ع) کنار گذاشته شد، آن قرآن نیز کنار گذاشته شد تا دست به دست بچرخد و توسط اما زمان(عج) به مردم معرفی شود تا توضیحاتی که در آن وجود دارد، مشخص شود.




رییس بنیاد فارِس المومنین از انواع تحریف، تحریف در زیاد کردن را نام برد و تاکید کرد: علمای شیعه و به‌طور تمامی مسلمین و حتی علمای اهل سنت بر این اصل اجماع دارند که در قرآن چیزی اضافه نشده است، زیرا اگر اضافاتی صورت می‌گرفت دیگر قرآن کریم معجزه نبود، تنها کسی‌که معتقد است به قرآن کلامی اضافه شده است ابن مسعود است که اعتقاد داشت سوره‌های فلق و ناس به قرآن اضافه شده است.



در پایان جلسه تفسیر قرآن، حجت الاسلام علوی تهرانی، پنجمین تحریف در قرآن را تحریف در نقیصه معرفی کرد و خاطر‌نشان کرد: برخی این اتهام را به تشیع وارد می‌کنند که شیعیان معتقدند پس از پیامبر آیاتی در قران مبنی بر جانشینی امام علی(ع) وجود داشت که از سوی خلفای بعد از پیامبر(ص) حذف شدف که این اعتقاد کاملا غلط است، زیرا طبق نظر علمای برجسته جهان تشیع هرگز هیچ‌گونه دخل و تصرفی در قرآن صورت نگرفته است و این کتاب دقیقا همان قرآنی است که از سوی پیامبر(ص) آورده شد و حضرت علی(ع) آن‌را کتابت کرد./856/پ202/ب4

ارسال نظرات