۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۶۴۰۱۸
سخنران حرم مطهر رضوی:

ائمه اطهار الگوی اخلاقی و تربیتی برای بشریت هستند

خبرگزاری رسا ـ ائمه اطهار(ع) الگوی اخلاقی و تربیتی برای افراد هستند و پیروی از آن ها موجب رشد و تکامل بشریت می‌شود.
حجت الاسلام محمد سيدآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی به بررسی سیره و سبک ائمه اطهار(ع) پرداخت و اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) آیینه تمام نمای الهی و تجلی کامل اسماء و صفات الهی هستند و خداوند برای نشان دادن راه رسیدن به خود، آنان را در میان بندگان خود قرار داده است.

 

وی با بیان این که برای رسیدن به قرب و انس الهی باید در صراطی که ائمه اطهار(ع) پیمودند حرکت کرد، افزود: پس از ختم رسالت، خداوند از میان بندگان خود افرادى را به عنوان حجت و نشانه برگزید تا راهنماى خلق به سوى او باشند؛ افرادى که خود، انسان کامل هستند و راه رسیدن به کمال را به سایر بندگان نشان مى‏دهند.

 

سخنران حرم مطهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که دانش انبیا و ائمه(ع) برتر از دانش تمام اهل زمان خود است، افزود: این دانش، موهبتی الهی است که از امامی به امام دیگر منتقل می شود و آن ها به منزله مربیان جامعه اسلامی وظیفه دارند تا به آموزش و تربیت بشر در بعد عبادی، اعتقادی، سیاسی، اخلاق و آداب اجتماعی بپردازند.

 

حجت الاسلام سیدآبادی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف ائمه اطهار(ع) تربیت اخلاقی و دینی با تمسک به متون دینی است؛ زیرا اگر اخلاق یک جامعه اصلاح شود زمینه تعلیم و تربیت دینی بهتر فراهم شده و تاثیر دوچندانی خواهد داشت.

 

وی با تصریح این که رفتار و گفتار ائمه(ع) بهترین الگو برای شیعیان است، افزود: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) جامعه سالم را با اخلاق اسلامی و ارزش معنوی آن می‌سنجند و می‌فرمایند: «هیچ میراثی چون ادب و تربیت برای فرزندان با ارزشمند نیست».

 

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: آموزش تدریجی علوم الهی که مایه سعادت بشر است از دیگر وظایف مهم ائمه(ع) است که با توجه به توانایی‌ها و با استفاده از ابزار و شیوه‌های متفاوت، در شرایط و مکان‌های مختلف به آموزش و پرورش دینی مردم می‌پردازند.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: این شیوه آموزشی موجب شد تا سیره آموزشی اهل بیت(ع) به منزله سیره علمی و تربیتی جوانان ما در بستر زمان توسعه یابد و تبدیل به علوم گوناگونی شود./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات