۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۶۴۰۲۸
حجت الاسلام زائری:

زنده نگه داشتن عاطفه ها و تقویت همدلی کارویژه نشریات محلی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زائری با اشاره به نقش منحصر به فرد نشریات محلی در ایجاد وفاق و همدلی و حفظ و انتقال ارزش ها، گفت: زنده نگه داشتن عاطفه ها و محبت ها کار نشریات محلی است؛ باور در نشریات محلی این است که هر کسی چیزی برای یاد دادن به دیگری دارد.
زائري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  حجت الاسلام محمدرضا زائری، مدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه در  همایش «مردم، محله،شهرآرا» روز گذشته در سالن همایش های فتح المبین مشهد برگزار شد، گسترش انتشار نشریه «شهرآرا محله» را در شرایطی که انتشار نشریات سراسری دائما محدود می شود،‌ نشانه موفقیت آن دانست و گفت: در دیداری که عده ای از روزنامه نگاران با امام داشتند ایشان انتقاد کردند که چرا دائما عکس من در صفحه اول روزنامه ها است. بروید عکس آن کارگری را بزنید که خوب کار کرده است.

 

وی افزود: این خواسته امام اصالتا نمی تواند در نشریات سراسری تحقق یابد چرا که در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی همچون مذاکرات فعلی هسته ای، بحران امنیتی عراق و سوریه و یا تهاجم نظامی به یمن، یک کارگر ساده نمی تواند تیتر خبر باشد؛ جای این خواسته امام در نشریات محلی است که از مردم معمولی تقدیر کند و از آنان حرف بزند.

 

حجت الاسلام زائری تصریح کرد: این نشریات محلی هستند که مردم را به هم معرفی می کنند و می گویند فلان خانه در فلان کوچه چه داستانی دارد یا مردی که هر روز از جلوی مغازه اش رد می شویم چه زندگی عجیبی داشته است.

 

این نویسنده و فعال رسانه ای اظهار کرد: باور در نشریات محلی این است که هر کسی چیزی برای یاد دادن به دیگری دارد، برای مثال، به یاد دارم در شماره ای از مادر شهیدی پرسیده شده بود که «پسر شما از کدام غذا بیشتر خوشش می آمد؟» یک سوال انسانی و عاطفی ساده و خودمانی. آن مادر پاسخ داده بود: «یک کباب مخصوص». سپس خبرنگار درخواست کرده بود که مادرشهید نحوه پخت آن غذا را به هم محله ای هایش آموزش بدهد. ظاهرا آن مادرشهید در حال یاد دادن دستور پخت یک غذابود اما با مطالعه آن گفت و گوی صمیمی و باصفا، هرخواننده ای می فهمید که این مادر غذایش را می پزد، اما دیگر پسری نیست که آن را بخورد. این کار هیچ نشریه ای به جز نشریات محلی نیست که ما را به داستان های همدیگر نزدیک می کند.

 

وی در میان سکوت معنادار حضار گفت: از آینده ای بترسیم که بچه هایمان همدیگر را دوست نداشته باشند، جلوی پای بزرگ تر بلند نشوند یا دیگران را در خیابان برادران و خواهران خود نشمارند. زنده نگه داشتن عاطفه ها و محبت ها کار نشریات محلی است.

 

حجت الاسلام زائری سپس به بیان مشکلات موجود در راه انتشار نشریات محله ای پرداخت و خاطر نشان کرد: انتشار نشریات محلی در تهران و سایر کلان شهرهای ایران هم مطرح شد اما هیچ کدام نتوانستند آن را به صورت موفق و دنباله دار و جدی ادامه دهند، اما امروز این کار در مشهد سراسری شده و این موفقیت به خاطر سطح معنوی و ظرفیت عظیم مردمی این شهر است.

 

وی یادآور شد: انتشار نشریات محلی امری است که از تهران شروع شد اما امروز در انتشار منظم و متمرکز این نشریات، شهرداری مشهد از تهران پیشی گرفته است و این حاصل زحمات دست اندرکاران این روزنامه و نشریه است.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از آرشیو صد شماره قبل این نشریه در سیزده جلد و همچنین سامانه مجازی نشریه شهرآرا محله با عنوان «شهرآرا آنلاین» رونمایی و از شصت شخصیت برگزیده این هفته نامه که در صدشماره گذشته آن معرفی شده بودند، تجلیل شد./930/پ203/ب5

 

ارسال نظرات