۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۲۶۴۱۵۴
آیت الله مهدوی:

آمریکا از تسلط حق می‌ترسد/ واقعه طبس نمونه اعمال غلبه اراده الهی بر اختیار انسان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی گفت: آمریکا از تسلط حق می ترسد، خداوند هم می گوید همان را که از آن می ترسد بر سرش می‌آوریم و واقعه طبس یک مورد استثنایی از دخالت اراده خداوند در اراده انسان است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه، با تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و تولد امام زمان(عج) و اشاره به آیات 5 و 6 سوره قصص، گفت: خداوند در قرآن می فرماید هرچند کافران کراهت دارند اما مستضعفان را بر روی زمین خلیفه قرار خواهم داد.

 

وی در ادامه با اشاره به این که خداوند می فرماید «به فرعون و هامان هم همان چیزی که از آن می ترسند را نشان می دهیم» ابراز داشت: با توجه به این آموزه های قرآنی امروز هم در مورد آمریکا می توان گفت که آمریکایی که از تسلط حق می ترسد، خداوند همان را بر سرش می آورد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: غاصبان حکومت از امیرمؤمنان(ع) هم در رجعت، همان چیزی را که از آن می ترسیدند خواهند دید و خداوند حضرت علی(ع) را پس از رجعت مدت زمانی طولانی حاکم می گرداند و آن ها را به سزای اعمالشان در دنیا خواهد رساند.

 

آیت الله مهدوی همچنین با اشاره به فرازی از زیارت آل یاسین، ابراز داشت: در زیارت آل یاسین از خداوند می خواهیم تا زمان رجعت و تسلط حق بر باطل و مجازات شدن دشمنان اهل بیت(ع) را به ما نشان دهد.

 

بیماری وسواس حمله شیطان از پشت سر و تصرف در قوه واهمه است

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادمه تفسیر دعای ششم صحیفه سجادیه اظهار داشت: در روایت داریم که وقتی شیطان از جلو و پشت سر وارد می شود، منظور از جلو، حواس پنج گانه است که قابل مشاهده هستند و منظور از پشت سر هم قوای مخفی نظیر قدرت تخیل، حافظه و واهمه است.

 

وی افزود: از جمله نمونه های حمله شیطان از پشت سر می توان به وسواس اشاره کرد که شیطان در قوه واهمه انسان تصرف کرده و انسان خیال می کند که مثلا دست او با وجودی که چند بار آن را آب کشیده هنوز هم نجس است، که بیماری وسواس آثار بد و محرومیت های فراوانی را برای شخص مبتلا به همراه دارد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به این نکته که در روایات رسیده درباره حفظ شدن انسان از چپ و راست مطلبی به دست ما نرسیده، اظهار داشت: به نظر می رسد منظور از راست همان فرشته ای است که حسنات را می نویسد و منظوراز چپ هم همان فرشته ای باشد که گناهان را ثبت می کند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره غیبت، گفت: انجام گناهانی مانند غیبت باعث حبط حسنات می شود و خوبی ها را از بین می برد و بر عکس آن انجام اعمال نیک، می تواند بدی ها را از پرونده انسان پاک کند.

 

وی ابراز داشت: باید از خداوند بخواهیم که ما را از جلو، پشت سر و راست و چپ از هجوم شیطان حفظ کند که با انجام حسنات، بدی ها از پرونده ما پاک شده و اعمال نیک ما هم به دلیل ارتکاب حرام باطل نشود.

 

توفیق موافقت اراده عقل بشر با مشیت خدای متعال است/ واقعه طبس از موارد استثنایی اعمال غلبه اراده خداوند بر اختیار انسان است

آیت الله مهدوی با قرائت ادامه دعا "و وفقنا فی یومنا هذا و لیلتنا هذه و فی جمیع ایامنا لاستعمال الخیر..." گفت: منظور از توفیق، موافقت اراده عقل بشر با مشیت خدای متعال است و مشیت خداوند غیر از اراده اوست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: اراده خداوند همیشه غالب و قاهر بر اراده انسان است، اما این مه معنای جبر نیست و انسان در انجام هر کاری چه خیر و چه شر، مختار است و خداوند جز در موارد استثنایی در اراده انسان دخالت نمی کند.

 

وی افزود: در طول تاریخ  یک بار بر خلاف خواست کفار که می خواستند حضرت ابراهیم(ع) را بسوزانند خداوند اراده کرد که آتش برد و سلام شود و نسوزاند و در اراده کفار دخالت کرد.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: وقتی اراده می کنیم که کار خیری انجام دهیم خداوند هم همان اراده را می کند و مشیت خداوند هم همان است، اما وقتی اراده می کنیم که گناهی مرتکب شویم باز هم خداوند همان اراده را می کند هر چند این بر خلاف مشیت خداوند است.

 

نماینده مجلس خبرگان واقعه طبس در اوایل انقلاب اسلامی را از موارد استثنایی اعمال غلبه خواست و مشیت خداوند بر اراده بشری دانسته و اظهار داشت: آمریکایی ها تمام امکانات و برنامه ریزی های لازم را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی در اختیار داشتند و سیر طبیعی هم این بود که نظام ساقط شود، اما بدون آن که ما خبر داشته باشیم قاهریت اراده الهی بر اراده بشری مانع انجام اهداف دولت آمریکا شد.

 

وی با اشاره به آیات 78 و 79 سوره نساء افزود: می بینیم که در یک سوره قرآن دو آیه پشت سر هم اولی می گوید خوبی و بدی همه اش از جانب خداست و در دومی می گوید آن جا که خوبی می رسد از جانب خداست و وقتی بدی می رسد از جانب خود آن هاست که در آیه اول منظور اراده الهی و در آیه دوم منظور مشیت خداوند است.

 

خداوند به زودی سعودی ها را به سزای اعمالشان می رساند/ توفیق تشریعی جمع شدن همه علل یک معلول برای انجام مشیت الهی است

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: وقتی عربستان سعودی بر سر مردم مظلوم یمن بمب می ریزد اراده خدا هم بر این است که این بمب ها اثر خود را بگذارند هر چند خواست و مشیت خدا این نیست و خداوند الان اجازه این جنایت را به آن ها می دهد اما خداوند عادل است و به زودی آن ها را به سزای اعمالشان می رساند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: توفیق از باب تفعیل و به معنای وفق دادن است و جایی معنا پیدا می کند که تعاند، تنافر، تضاد و اختلاف بین عوامل مختلف وجود دارد.

 

وی توفیق را بر 2 قسم تعریف کرده و اظهار داشت: توفیق گاهی تکوینی است مانند جمع شدن همه علل و اسباب برای انعقاد نطفه و یا روییدن گیاه، گاهی هم تشریعی است که در این دعا منظور همان توفیق تشریعی است.

 

آیت الله مهدوی جمع نمودن همه اسباب و علل یک معلول برای انجام مشیت الهی را توفیق تشریعی دانسته و گفت: بعضی از علل را انسان با حرکت و تلاش خود تحصیل می کند اما همه علل را نمی تواند یک جا جمع کند و لذا باید از خدا بخواهیم تا اسبابی را که نمی دانیم و یا نمی توانیم به دست بیاوریم را برای ما فراهم کند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: "عرفت الله بفسخ العزائم" یعنی خداوند را از  ناکارآمدی اراده ها شناختم، تصریح کرد: وقتی که عزم و اراده بر انجام کاری داریم اما پیشامدی مانع انجام آن می شود، مثلا خواب بر انسان غلبه می کند یا یک دندان درد مانع انجام کار می شود و توفیق حاصل نمی شود.

 

وی تأکید کرد: از این حدیث نتیجه می گیریم که همواره اراده ای بالاتر از اراده انسان وجود دارد و انسان مستقل از اراده الهی نیست هر چند این مطلب نفی کننده مختار بودن انسان نیست.

 

آیت الله مهدوی تنبلی را مانع توفیق انسان دانسته و اظهار داشت: وقتی حرکت می کنیم خداوند هم توفیق می دهد و آن چه را که می توانیم خود به دنبالش برویم تا آن جه را که نمی دانیم خداوند برای ما مهیا کند.

 

سلام بر علی اکبر در زیارت عاشورا ذکر خاص قبل از عام است

نماینده مجلس خبرگان رهبری  با تبریک مناسبت میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان  ابراز داشت: در زیارت عاشورا سلام خاصی بر حضرت علی اکبر(ع) وجود دارد که این سلام در کنار پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) است.

 

وی تصریح کرد: بعد از سلام بر امام حسین(ع)، سلام بر حضرت علی اکبر(ع) که هم جزء فرزندان ایشان است و هم جزء اصحاب آن حضرت است، سلامی ویژه و خاص علی اکبر(ع) و ذکر خاص قبل العام است.

 

آیت الله مهدوی در پایان، گفت: ما دلیل این ذکر خاص قبل العام را نمی دانیم فقط می دانیم که ایشان از مقام بسیار بالایی نزد خداوند برخوردار بوده که شایسته چنینی سلامی شده است./939/پ201/ب4

ارسال نظرات