۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۶۴۲۵۱
آیت الله نمازی:

داوری و قضاوت متعلق به خدا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: داوری و قضاوت متعلق به خدا است و کسی صلاحیت ندارد از خودش برای بشریت قانون وضع کند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع قضات و کارکنان دادگستری کاشان در محل نمازخانه دادگستری کاشان گفت: یکی از ارکان اساسی حکومت های الهی منصب قضا است و منصب قضا منصب صدور وحی و انشاء حکم میان متخاصم و متصالح است.

 

وی با اشاره به این که قاضی برای قضاوت باید دارای چه شرایط و اوصافی باشد گفت: قاضی باید دارای فقه القضا، اخلاق القضا و عقل القضا باشد و به احکام حقوقی، قضائی، خانوادگی، جنائی و ... مسلط باشد.

 

آیت‌الله نمازی افزود: قاضی ضمن داشتن همه این شرایط باید از هوش و ذکات بالایی برخوردار باشد تا بتواند از هوش و ذکاوت خود در اقرار گرفتن از محکوم استفاده کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که انسان ها همه همطراز و هم سطح هستند و در داوری حکم هیچ انسانی بر دیگری قطعیت ندارد گفت: این گونه نیست که یکی علیه دیگری حکمی صادر کند و اعتبار حقوقی داشته باشد.

 

حاکم علی الاصل و حاکم الاطلاق خدا است  

آیت الله نمازی یادآور شد: در نگاه توحیدی ما و همه ادیان الهی، حاکم علی الاصل و حاکم الاطلاق خدا است و خدا است که بر انسان ها ولایت دارد و خالق و رزّاق و معین و مدبّر و همه چیز ما خدا است و او بر ما ولایت دارد.

 

وی در ادامه احکام را بر دو قسم تکوینی و حکم تشریعی دانست و افزود: حکم تکوینی یعنی قدرت و نصرت در نظام هستی که در بحث اعتقادات به آن ولایت تکوینی می گویند که متعلق به خدا است و او بر حسب حکمت، ولایت تکوینی خود را به پیامبران و علما و صالحان و شهدا تفویض‌ می‌کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که، ولایت رسول اکرم(ص) ولایت کبری الهیه است و مافوق ولایت تکوینی است گفت: ولایت تکوینی به معنای قدرت تصرف در طبیعت است.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: ولایت تکوینی تنها متعلق به خدا است و خداوند بنا بر مصلحت خود آن را به اولیای خودش می دهد و بعد از ائمه اطهار نیز به صالحان و مردان پاک و شهدا می دهد و برای همین است که امروز به شهدا متوسل می شوند چون از آنها کرامات دیده اند.

 

داوری و قضاوت متعلق به خدا است

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین ولایت تشریعی را دارای اختیار جعل قانون و جعل حکم دانست و یادآور شد: در اعتقادات به آن ولایت تشریعیه به معنی داشتن صلاحیت برای جعل حکم و جعل قانون است که احکام تشریعیه شامل نماز، روزه، زکات، خمس، زکات و.. است.

 

وی تصریح کرد: در جامعه با وجود ولایت تشریعیه، قانون هایی را تصویب و آن را در جامعه لازم الاجرا می دانند و این قانون ها نیز در زمان اجرا بارها در مجلس دست خوش تغییرات و اصلاحاتی می شود.

 

به گفته وی در اسلام، ولایت تشریعیه متعلق به خدا است و خدا وقتی حکمی را صادر می کند، هیچ مرد و هیچ زن مومنی حق انتخاب ندارد که این حکم را بپذیرد و یا نپذیرد.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر این که ولایت تکوینی و ولایت تشریعی هر دو اختصاص به ذات اقدس ربوبی دارند،‌ یادآور شد: داوری و قضاوت متعلق به خدا است و کسی صلاحیت ندارد از خودش برای بشریت قانون وضع کند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات