۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۶۴۳۳۹
آیت الله شبستری:

اختیارات مجلس و شورای عالی استان ها نباید در عرض هم باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با بیان این‌که اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا رقیب نمایندگان مجلس نیستند، گفت: اختیارات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان ها نباید در عرض هم باشد تا اصطکاک میان این دو ایجاد نشود.
آيت الله محسن مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در دیدار رؤسای شورای اسلامی کلانشهرهای کشور، اظهار داشت: امر شورا یک مسأله قرآنی است و در قانون اساسی ایران که برگرفته از قرآن است، به آن تاکید شده است، از این رو مسؤولان و مردم باید در عملیاتی کردن این اصل مهم گام بردارند.


وی با اشاره به ادعای برخی اعضای شورا مبنی بر وجود اصطکاک بین شوراها و مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: این گونه مشکلات می تواند ناشی از تأخیر در اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد، البته تحرک های گروهک های منافقین و فعالیت های قومیتی در اوایل انقلاب و سال های بعدی از عوامل مهم تاخیر در اجرای این اصل قانون اساسی بود.


امام جمعه تبریز با اشاره به اختیارات شورای عالی استان‌ها مبنی بر ارائه طرح و لایحه به مجلس و عدم تحقق این موضوع، اذعان داشت: تحقق نیافتن این موضوع نمی تواند ناشی از عدم آگاهی نمایندگان مجلس از قانون شوراها باشد و باید این مشکل بررسی و علت یابی شود.


وی همچنین در پاسخ به ادعایی در مورد این‌که نمایندگان مجلس، شوراها را رقیب خود می دانند و شوراها توفیقی در ارائه طرح به مجلس ندارند، گفت: بعید است این رقابت مورد ادعا از روی حسادت نمایندگان به اعضای شورا باشد و دلیل آن می تواند جلوگیری از موازی کاری در مطرح کردن طرح‌ها و لوایح باشد.


عضو مجلس خبرگان رهبری در تشریح این موضوع با پرداختن به مذاکرات هسته ای، تصریح کرد: همان‌طور که کنگره آمریکا در تصویب توافق هسته ای آمریکا با ایران نقش اساسی دارد، نمایندگان مجلس کشور نیز سعی دارند توافق مدنظر مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، چراکه مجلس در رأس امور است و این موضوع در ارتباط شوراها و مجلس نیز موثر است چرا که مجلس اختیاراتی دارد که شوراها آن را ندارند.


آیت الله مجتهد شبستری با تأکید بر این‌که اختیارات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان ها نباید در عرض هم باشد تا اصطکاک میان این دو ایجاد نشود، گفت: برای حل اصطکاک های صورت گرفته بین مجلس و شوراها، بهتر است جلساتی با نمایندگان مجلس و به ویژه با کمیسیون شوراها صورت گیرد و عدم اجرای قانون شوراها علت یابی شود.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها منتخبان و معتمدان مردم هستند، تصریح کرد: باید تا پایان مسؤولیت خود اعتماد مردم را حفظ کنید و کار را برای رضای خدا انجام دهید، چراکه غرائض مادی از جمله تلاش برای رأی آوری مجدد در دوره های بعدی، اهداف پستی هستند.


همچنین غلامرضا بصیرپور، رییس شورای عالی استان های کشور در سخنانی با اشاره به ظرفیت شوراهای کشور، اظهار داشت: شوراها یک نهاد مردمی هستند که اعضای آن ولایی بوده و در تلاش برای ایجاد تعامل با دولت و مجلس و همچنین ائمه جمعه هستند.


وی با بیان این‌که شورای عالی استانها تنها نهادی است که می تواند به مجلس طرح ارائه کند، اذعان داشت: از اینکه قانون شوراها در کشور به خوبی اجرا نشده است گله مند هستیم، مجلس شوراها را رقیب خود می داند و تا زمانی که چنین رویه حاکم باشد نمی توان شوراها را به جایگاه اصلی خود رساند./853/پ202/ب4

ارسال نظرات