۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۲۶۴۴۱۴
استاد حوزه علمیه قائمشهر:

برداشت های انحرافی در جامعه موجب کم رنگ شدن اخلاق اسلامی می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر با بیان این‌که برداشت های انحرافی در جامعه موجب کم رنگ شدن اخلاق اسلامی می شود، گفت: امروزه یکی از مشکلات جامعه و برداشت های انحرافی این است که می گویند دل باید پاک باشد و اهمیتی به رفتار نمی دهند.
استاد حوزه علميه قائمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام عبدالرضا مسرور، استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا امروز در جمع طلاب این حوزه با بیان این که اخلاق در دو جنبه نفسانی و صفاتی انسان مطرح می شود، تصریح کرد: اخلاق مجموعه ای از صفات درونی و بیرونی انسان و شخصیت انسان مجموعه ای از ذات، صفات، رفتار انسان است.

 

استاد حوزه علمیه قائمشهر با بیان این که خداوند شریک و مثلی ندارد اما دارای مثال است، خاطرنشان کرد: انسان مانند خدای متعال دارای ذات و صفات و افعال است و مثال آفرینش خدای متعال است.

 

وی ولی الله را جلوه خداوند دانست و با تاکید بر این که ذات خدای متعال برخلاف انسان بی نهایت است، عنوان داشت: انسان کامل جلوه خداوند است و به همین دلیل در آفرینش تنها موجودی که مثال خداوند است انسان است.

 

حجت الاسلام مسرور ادامه داد: انسان می تواند در ارتقای صفات و افعال خود نقش داشته باشد و اگر نقش نداشته باشد ارسال رسل لغو خواهد بود.

 

وی با اشاره به حدیث ‏‏«رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَ فی أینَ وَ إلی أینَ» از امام علی(ع)، گفت: این حدیث پاسخ به سه سؤوال اساسی انسان است  که برای چه مقاصدی قدم در عرصه دنیا نهاده است. 

 

استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا با بیان این که امروزه یکی از مشکلات جامعه و برداشت های انحرافی این است که می گویند دل باید پاک باشد و اهمیتی به رفتار نمی دهند، خاطرنشان کرد: چنین اشخاصی تنها به درون و باطن نگاه می کنند در حالی که بیرون مظهر درون است و ظاهر و باطن هر دو بر هم تاثیر می گذارند.

 

وی با تاکید بر این که اسلام هم به ظاهر افراد و باطن آنها توجه می کند، افزود: اسلام با ول انگاری مخالف است و نمی شود دل پاک باشد، اما نماز و روزه و وظایف اجتماعی را نادیده گرفت.

 

استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص)، ادامه داد: گاهی نگاه شهوت آمیز به نامحرم تیری از جانب شیطان است.

 

وی با بیان این که در جامعه امروزی انجام دادن گناه به راحتی تحقق می پذیرد، بیان کرد: چشم مجرای انحرافی است که در دل اثر می کند و اثرات خراب کننده آن تا ابد باقی می ماند.

 

حجت الاسلام مسرور تصریح کرد: گناه ذره ذره در دل نفوذ می کند که سرانجام آن تکذیب آیات الهی است.

 

وی با بیان این که خدا در دل های پاک است، افزود: وقتی گناه وارد دل شود دیگر خدا را نمی توان دید./950/پ202/ب1

ارسال نظرات