مدل آموزههای حج در بحث حفاظت از محیط زیست بینظیر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود راعی، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست علمی حج و محیط زیست که در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر مسأله محیط زیست، دغدغه بزرگ جهانی است که در آموزههای حج، بسیار بیشتر و دقیق تر به این مسأله پرداخته است.
وی آشتی با مبانی دینی را بهترین راه حفظ محیط زیست خواند و تأکید کرد: آموزهها و مؤلفههای تشویقی و تنبیهی در بحث حج آمده است که افراد را به سمت حفظ محیط زیست سوق میدهد.
حجت الاسلام راعی به ممنوع بودن جنگ در ماههای حرام اشاره کرد و گفت: همان گونه که منشور ملل متحد نیز جنگ را منع نمیکند و استثنائاتی برای آن قائل میشود برای حفظ محیط زیست نیز قوانین بینالملل نقصها و محدودیتهایی دارد که با توجه به متون دینی قابل حل است.
وی به اقدامات حمایتی حج برای حفظ محیط زیست اشاره کرد و افزود: احکام وجوبی، تحریمی و جرم انگاری در حج مطرح شده است که اگر مورد توجه قرار گیرد این اقدامات احتیاطی و قوانین نیز راهگشا خواهد بود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مسائل جدید مطرح شده درباره محیط زیست ابراز داشت: در مرحله نخست، راههای حفظ محیط زیست و صیانت از موجودات و در گام بعد حفظ محیط زیست به عنوان یک حق برای نسلهای آینده در حال حاضر مورد توجه است.
وی رویکرد حفظ محیط زیست در آموزههای حج را جدید خواند و تأکید کرد: جای بحث است که آیا میشود نگاه حق انگاری به امور بینالملل را به محیط زیست نیز وارد کرد یعنی نسل سوم را محق و از طرفی مکلف بدانیم؟
حجت الاسلام راعی، حفاظت از محیط زیست را معروفی اجتماعی برشمرد و یادآور شد: نگاه حج به محیط زیست به عنوان یک حق، بسیار کارآمدتر از نگاه بین المللی آن است از اینرو اسلام و آموزههای حج، نگاهی امانت گونه به محیط زیست دارد.
استاد حوزه و دانشگاه به مدل حج برای حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: مدل حفاظتی آموزههای حج برای حفاظت محیط زیست بینظیر است، از اینرو شارع، فضایی را به عنوان امر عبادی ترسیم کرده است تا اقداماتی که به حفظ محیط زیست منجر میشود را اجرایی و عملیاتی کند.
حجت الاسلام راعی گفت: در مطالعه تطبیقی در قسمت بینالملل به دو دسته قوانین و مقررات نرم و سخت اشاره شده است که در قوانین نرم، ضمانت اجرا وجود ندارد اما در قوانین سخت، ضمانت حقوقی و اجرایی نیز آمده است./908/پ202/ف