۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۲۶۴۶۱۸
معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس:

اشتباهات گذشته در تعلیق هسته ای را تکرار نکنیم

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که گفتمان سیاست خارجه دولت اصلاحات معتقد بود آلمان و انگلیس و فرانسه و آمریکا کدخدایان جهان هستند، گفت: این اعتقاد بی مبنا باعث شد که پای کسانی به این جریان باز شود که اصلاً هیچ‌گونه ربطی به مذاکرات و موضوع هسته‌ای ایران نداشتند.
ياسر جبرائيلي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید یاسر جبرائیلی، معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس، در همایش بررسی ابعاد بیانیه لوزان که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان این‌که امروز برای همه اقشار از مسؤولان تا مرد تبیین چرایی مذاکرات بحث مهم و اساسی است، اظهار کرد: اگر به‌درستی چرایی مذاکرات تبیین نشود ممکن است آن‌قدر مشغول چگونگی‌ها بشویم که از راه اصلی منحرف شویم.

 

وی افزود: دو نگاه کلی به ساختار سیاسی و قدرت در جهان است یک نگاه پلید شیطانی در مقابل آن‌یک نگاه قرآنی و خدایی که در قرآن کریم می‌فرماید «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یوَفَّ إِلَیکمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ».

 

جبرائیلی با اشاره به این‌که قرآن در آیات متعددی فرموده است که مسلمین خود را آماده کنند و همیشه در آمادگی کامل برای مقابله با دشمن باشند، عنوان کرد: اگر نظام لیبرال دمکراسی بهترین شرایط را مهیا ساخته چرا قرآن متعدد می‌فرماید که مسلمین آماده باشند.

 

وی ادامه داد: تعبیری از مقام معظم رهبری است که ایشان فرموده‌اند «انسان همیشه باید خود را برای جنگ آماده کند چراکه اوضاع امن نیست حتی آنجایی که دم از آرامش می‌زنند پشت این آرامش خنجری قرار دارد و منتظر غفلتی است که آن خنجر را در قلب امت اسلام فرو کنند».

 

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس گفت: متأسفانه امروز برخی از عناصر اصلاحات در کشور با این‌همه ظلمی که استکبار جهانی مرتکب می‌شود می‌گویند که چرا این‌همه بدبینی نسبت به دول اروپایی و آمریکایی دارید!

 

وی افزود: ما با گروه 5+1 در حال مذاکره بوده‌ایم و سؤال این است که چرا ما اساساً با این عناصر مذاکره داشته‌ایم.

 

جبرائیلی با اشاره به این‌که علت وجود این مذاکرات این است که ماقبل از انقلاب به عضویت پیمان npt درآمده‌ایم و انقلاب اسلامی به این پیمان ضمن تغییر حکومت وفادار مانده است،عنوان کرد: مشکل از جایی شروع شد که در دولت اصلاحات مذاکراتی که با یک‌نهاد حقوقی همچون آژانس داشتند را با اشتباهات فاحش خود سه کشور دیگر را در این موضوع بی‌دلیل دخالت دادند.

 

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که گفتمان سیاست خارجه دولت اصلاحات معتقد بود آلمان و انگلیس و فرانسه و آمریکا کدخدایان جهان هستند، گفت: این اعتقاد بی مبنا باعث شد که پای کسانی به این جریان باز شود که اصلاً هیچ‌گونه ربطی به مذاکرات و موضوع هسته‌ای ایران نداشتند.

 

وی افزود: متأسفانه در دولت فعلی نیز این اعتقاد به آن تصریح‌شده است که ما باید برای حل مسائل خود با کدخدای جهان به مذاکره بنشینیم.

 

جبرائیلی با اشاره به این‌که در یک مدت کوتاه ایران در دوران اصلاحانت یازده دور مذاکره داشت که در جریان این مذاکرات تعلیق داوطلبانه را برای برداشتن تحریم‌ها پذیرفت، عنوان کرد: بعد از گذشت چند سال و بدعهدی طرف مقابل ایران تعلیق داوطلبانه را شکست بلافاصله آژانس به ایران اخطار داد و تحریم‌ها چندین برابر شد.

 

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس با اشاره به این‌که این تجربه گران‌سنگ را داریم و هنوز همان اشتباهات را تکرار می‌کنید، گفت: تفاوت مذاکرات فعلی این است که این بار قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت نتیجه این مذاکرات است.

 

وی افزود: به هر دلیل تخطی از نتیجه این مذاکرات به معنای برهم زدن امنیت بین‌المللی از سوی ایران تلقی خواهد شد و این مذاکرات عواید چندانی برای ما نخواهد داشت./921/پ202/ج

ارسال نظرات