۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۲۶۴۷۸۴
مدیر مؤسسه طب الائمه:

طب اسلامی و سنتی ریشه الهی دارند/ طب سنتی تحریف شده است

خبرگزاری رسا ـ گردآورنده کتاب بحران پزشکی غرب از دیدگاه اندیشمندان غربی گفت: طب اسلامی و طب سنتی هر دو ریشه الهی دارند با این تفاوت که طب سنتی با گذر زمان دچار تحریف شده است.
طب اسلامي

حجت الاسلام محمد مهدی قاسمی، مدیر مؤسسه طب الائمه (ع) در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر وجود تفاوت در منشأ طب اسلامی و طب سنتی اظهار داشت: منشأ طب سنتی تجربه شخصی افراد، قیاس‏هایی که از این تجارب برداشت می‏شود، خواب و الهام از منابع طب سنتی است؛ برای مثال ابن سینا و زکریای رازی، برخی خواب‏ها را دلیل اکتشافات خود دانسته‏اند.

 

 

گردآورنده کتاب بحران پزشکی غرب از دیدگاه اندیشمندان غربی ادامه داد: الگو گرفتن از رفتار حیوانات و طبیعت از دیگر منشأهای طب سنتی به شمار می‏روند؛ در واقع منشأ طب سنتی انسانی بوده و اخیرا افرادی که در زمینه طب سنتی در حال فعالیت هستند از آیات و روایات نیز بهره گیری کرده‏اند.

 

 

مدیر مؤسسه طب الائمه(ع) به تشریح منشأ طب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: طب اسلامی صرفا از وحی الهی گرفته شده و در طول سالیان از سوی انبیاء(ص) و ائمه(ع) مطرح شده است؛ همچنین در قرآن کریم آیاتی در زمینه طب اسلامی وجود دارد و مجتهدان و متخصصین با تحقیق در این آیات و روایات به تجربه عملی رسیده‏اند.

 

 

حجت الاسلام قاسمی از جمله دیگر تفاوت‏های طب اسلامی و طب سنتی را شیوه و روش آن‏ها دانست و افزود: روش‏های طب اسلامی درون بینی و بر اساس آیات قرآن کریم و روایات می‏باشد و طب سنتی ابداعی است؛ در نتیجه نیز شاهد تفاوت‏های چشمگیری هستیم.

 

 

وی به نتایج متقابل در برخی عملکردهای طب اسلامی و طب سنتی اشاره کرد و گفت: گاهی در برخی دستورات طب اسلامی و طب سنتی به نتایجی متقابل به هم می‏رسیم؛ دلیل این تقابل در شیوه درمان است که طب سنتی تنها معلول بیماری را درمان می‏کند و این در حالی است که طب اسلامی به درمان علت و معلول بیماری‏ها می‏پردازد.

 

 

مدیر مؤسسه طب الائمه(ع) به معرفی انواع طب در خارج از ایران پرداخت و اظهار داشت: طب غربی مدرن که همان علم آلوپاتی بوده و طب غربی کهن که طب یونانی و طب سنتی است؛ طب ابو علی سینا، جرجانی، زکریای رازی و حتی عقیلی خراسانی از جمله طب‏های سنتی غربی هستند که از سقراط، جالینوس و بزرگان یونانی گرفته شده است.

 

 

حجت الاسلام قاسمی طب سنتی غربی را نیز دارای ریشه‏های آسمانی و انبیاء(ص) دانست که دچار تحریف شده است و ادامه داد: در قرن‏های گذشته طب سنتی از طریق پیامبران(ص) به مردم ابلاغ می‏شد و متاسفانه این طب‏ها همانند دین مسیحیت و یهود در گذر زمان با تحریف همراه شدند؛ اما طب اسلامی از سوی ائمه(ع) پالایش و در احادیث و روایات جمع آوری شده است./840/ت302/ف

ارسال نظرات