۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۲۶۴۸۱۹
دبیر همایش دکترین مهدویت:

جهان امروز تشنه موعود اسلامی و شیعی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر همایش دکترین مهدویت، گفت: جهان تشنه موعود اسلامی و شیعی است موعودی که موجود حی، ناظر و پاسخگو است و خود زمینه‌های آمدن خود را فراهم می‌کند، ما نیز مکلفیم همسوی با او زمینه آمدن و ظهور را فراهم کنیم.
حجت الاسلام سيد مسعود پورسيدآقايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش دکترین مهدویت عصر امروز در اختتامیه یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، گفت: امروز عزت و یاد اهل‌بیت(ع) در تولیدات علمی و علوم انسانی و تجربی مدیون انقلاب بزرگی است که در همه دنیا با نام امام خمینی(ره) شناخته شده است.

 

وی با اشاره به این‌که برگزاری این همایش تجلی وحدت و اراده ملی است، افزود: در جمع ما از ادیان و مذاهب مختلف حضور دارند که نماد وحدت است.

 

دبیر همایش دکترین مهدویت با اشاره به تاثیر انتظار و اندیشه مهدویت در حوزه تمدن و فرهنگ، عنوان کرد: چهار کمیسیون در دو نیمروز به بررسی تاثیر انتظار و اندیشه مهدویت در حوزه تمدن و فرهنگ پرداختند اما اعتراف می‌کنیم که بعد از 11 سال گفت‌وگو درباره رویکردهای مختلف آن هنوز نیاز به سال‌ها پژوهش است.

 

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی در ادامه گفت: استادان باید فقیهانه و عالمانه به پژوهش در این عرصه بپردازند در حوزه علمیه قم سطح سه و سطح چهار آن برقرار است که در مؤسسه مهدویت راه روشن دانش‌پژوهانی را جذب خواهند کرد.

 

وی افزود: در جامعه‌المصطفی تلاش می‌کنند در سطح چهار دانش‌پژوهانی را در مقطع دکتری جذب کنند.

 

دبیر همایش دکترین مهدویت بیان داشت: بحث مهدویت منشوری با ابعاد مختلف است امروز کشورهای استکباری خواب‌های پریشان زیادی برای ما دیدند اگر ما غفلت داشتیم آنها در جهت شیطنت خود بیدارند.

 

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی، ابراز کرد: امروزه دشمنان اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی، مهدی‌هراسی را دنبال می‌کنند تا کاری کنند که با شنیدن این نام‌ها مردم به خود بلرزند ما مکلفیم که این مباحث را روشن کرده و مردم را مطلع کنیم.

 

وی با اشاره به علاقه جهان به بحث مهدویت، عنوان کرد: جهان تشنه موعود اسلامی و شیعی است موعودی که موجود حی، ناظر و پاسخگو است و خود زمنیه‌های آمدن خود را فراهم می‌کند ما نیز مکلفیم همسوی با او زمینه آمدن و ظهور او را فراهم کنیم که از جمله آن می تواند همین همایش‌های باشد.

 

دبیر همایش، در پایان خاطرنشان کرد: ما در نظامی تنفس می‌کنیم که نهادهای نظامی آن نیز اندیشه‌های فرهنگی دارند به امید روزی که این اندیشه‌های ناب با رویکردهای مختلف و زیبای آن در جهان منتشر شود ما باید این آموزه را با زبان هنر بیان کنیم و بدانیم که اگر مردم با این اندیشه آشنا شوند همه مسحور این اندیشه خواهند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام پورسیدآقایی بیانیه این همایش را قرائت کرد که متن آن به این شرح است:

 

بسمه تعالی

السلام علی مهدی الامم

 

با نام و یاد خداوند بزرگ و توجهات حضرت ولیعصر(عج) یازدهمین همایش دکترین مهدویت با عنوان " فرهنگ و تمدن زمینه ساز، راهبردها و راهکارها" به پایان رسید و مقالات اندیشمندان داخلی و خارجی پیرامون فرهنگ و تمدن در کمیسیون های تخصصی ارائه گردید.

 

در همایش یازدهم و در محافل علمی آنچه امروز مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است و جامعه شناسان زیادی بر آن صحه گذاشته اند، بازگشت دوباره به تمدن اسلامی در سرزمین های اسلامی است.

 

تحولات سیاسی و جنبش های دینی و ملی دهه اخیر به عنوان بهار عربی در سرزمین های اسلامی به اقرار بسیاری از متفکران بازگشت به فرهنگ، تمدن و هویت اسلامی و بیانگر خودباوری مسلمانان است.  بی تردید اگر خشونت طلبی فرقه های کوچک همچون القاعده و داعش در سال های اخیر، ذائقه مسلمانان را تلخ نمی کرد، می توانستیم ادعا کنیم که مسلمانان به سرعت در حال بازگشت فرهنگ اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی هستند.

 

مسلمانان از شمال آفریقا تا خاور دور و شبه قاره هند، دور از خشونت، کشتار و خونریزی و تکفیر، بر این باورند که اگر توده مردم، فضیلت سخنان قرآن و پیشوایان دین را بشنوند، به سوی آن گرایش می‌یابند، اما متاسفانه اعمال گروه های تکفیری، چهره منفی و خشنی از اسلام را در نگاه غیر مسلمانان به وجود آورده است که باید توسط عالمان شیعه و سنی از ذهن ها زدوده گردد.

 

از این رو یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت تلاشی بود تا اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان دور هم جمع گردند و بر این امر توافق کنند که به جای ترور، کشتار و تکفیر، لازم است تا مسلمانان به سوی اندیشه های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) بازگردند و به دنبال شکل دادن تمدن اسلامی در تمام سرزمین های اسلامی با تکیه بر آرمان مهدویت باشند.

 

همچنین شایان ذکر است که با توجه به این رویکرد و بعضی از دسیسه های موجود در غرب مبنی بر ارتباط دادن گروه های تکفیری به بدنه تمدن اسلامی و مسلمانان و آموزه مهدویت، بنا گردید که همایش سال آینده با عنوان «پیشگوئی‌های آخر الزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» مورد توجه قرار گیرد که از اندیشمندان حاضر انتظار داریم با توجه به سرفصل های فراخوان در کنفرانس سال آینده شرکت کنند.

 

یازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت را با دعا برای ظهور منجی عالم بشریت، صاحب العصر و الزمان، مولانا مهدی(عج) به پایان می‌بریم./807/پ201/ح 

ارسال نظرات