۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۲۶۴۸۳۸
آیت الله مصباح یزدی:

عدم توجه به دنیا علامت معرفت الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که ماه شعبان ماه رسول اکرم (ص) است، عنوان کرد: محبت اهل‌بیت (ع) از نعمت‌هایی است که بر شیعیان روزی داده‌شده است و مسلماً از امتیازاتی است که منجر به قرب الهی می‌شود.
علامه مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، شب گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه رشد با بیان این‌که خداوند متعال به ایام و زمین‌های خاصی بهای ویژه‌ای داده است، اظهار کرد: زمین کربلا، مکه مکرمه و ماه‌های رجب، شعبان و رمضان از زمین‌ها و ماه‌هایی است که نزد خداوند متعال جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

وی افزود: خداوند به خاطر آنکه در آن زمان‌ها و مکان‌ها برای قرب و نزدیکی به او توجه بیشتری داشته باشیم این امتیازات را به این زمان و مکان‌ها واگذار کرده است.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که ماه شعبان ماه رسول اکرم (ص) است، عنوان کرد: محبت اهل‌بیت (ع) از نعمت‌هایی است که به شیعیان روزی داده‌شده و مسلماً از امتیازاتی است که منجر به قرب الهی می‌شود.

 

وی ادامه داد: کاری که از روی محبت انجام شود قابل‌مقایسه باکاری که برای مزد انجام می‌شود نیست؛ بنابراین عبادتی که از روی محبت به اهل‌بیت که به خاطر محبت به خداست انجام شود قابل‌مقایسه با هر عبادتی نخواهد بود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که از مهم‌ترین عبادت ویژه ماه شعبان مناجات شعبانیه است، گفت: مطالبی که در مناجات شعبانیه آمده است شاید در هیچ جای دیگر نیامده باشد.

 

وی افزود: در مناجات شعبانیه انسان تربیت می‌شود که بامحبت به عبادت بپردازد تا به نور الهی دست یابد.

 

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که برجسته‌ترین فراز این مناجات همان بخش آخر مناجات است، ابراز کرد: در این فراز دعا می‌خوانیم «الَهِی وَ أَلْحِقْنِی بِنُورِ عِزِّک الْأَبْهَجِ فَأَکونَ لَک عَارِفا وَ عَنْ سِوَاک مُنْحَرِفا وَ مِنْک خَائِفا مُرَاقِبا یا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکرَامِ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما کثِیرا»

 

وی تصریح کرد: یعنی این‌که معبودم، مرا به نور گران‌قدر خویش رسان تا تو را شناسم و از جز تو رخ برتابم و از تو ترسم و فرمانت برم؛ ای دارنده شکوه و بزرگواری و درود و سلام فراوان خدا بر محمد فرستاده‌اش و خاندان پاکش باد.‌

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این‌که عزت یعنی شکست‌ناپذیری مطلق، عنوان کرد: نور عزت مراتبی دارد چراکه انسان‌های با مجاهدت به آن نور دست می‌یابند.

 

وی ادامه داد: اگر با این نور ما بتوانیم اتصال پیدا کنیم معرفت در ما حاصل خواهد شد و معرفت مطلق یعنی این‌که انسان از همه‌چیز از دنیا و آنچه متعلق به آن است، روی گرداند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که علامت معرفت الهی عدم توجه حقیقی به دنیا و امیال دنیا است، گفت: این بدان معناست که کسی که به‌سوی خدا می‌رود هیچ اصالتی را برای غیر خدا قائل نیست./921/پ202/ج

ارسال نظرات