۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۲۶۴۸۵۱
از شب گذشته؛

جشن‌های نیمه شعبان در قم آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ امروز شهر قم حال و هوای خاصی به خود گرفته است و همه جا چراغانی شده است و مردم به صورت خودجوش به استقبال جشن‌های نیمه شعبان رفته‌اند و برای ظهور امام زمان(عج) دعا می‌کنند.
مسجد مقدس جمکران در شب نيمه شعبان پياده روي مردم به سمت مسجد مقدس جمکران در شب نيمه شعبان شب نيمه شعبان در مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز شهر قم حال و هوای خاصی به خود گرفته است و همه جا چراغانی شده است و مردم به صورت خودجوش و به استقبال جشن‌های نیمه شعبان رفته‌اند و برای ظهور امام زمان دعا می‌کنند.

 

براساس این گزارش، مردم قم با آذین بندی و برپایی جشن و سرور این میلاد فرخنده را در این شهر مقدس گرامی می‌دارند.

 

محمد رستمی از زایران کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: شهر قم بسیار زیبا شده است و دیدنی است، همه جا زیبا و چراغانی است، امیدوارم که دلها هم این گونه زیبا شده است.

 

رضا سمواتی، جوان 23 ساله است که به چراغانی داخل شهر می‌پردازد و می‌گوید: هم این کارهایم به خاطر امام زمان است که ان شاالله نگهدار همه باشد به خصوص جوانان را عنایت خاصی کنند.

 

علی طهانی از طلاب حوزه علمیه هم در این جشن بزرگ شرکت کرده است و می‌گوید: همه چیز عشق امام زمان است و ما حتی یک لحظه دوری آقا را تحمل نمی‌کنیم، وقتی آقا بیاد همه چیز درست می‌شود.

 

این گزارش می‌افزاید، این روزها در مسجد مقدس جمکران برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود و امشب نیز جشن نیمه شعبان با حضور میلیونی زائران در این مسجد مقدس برگزار خواهد شد.

 

 ساختمان جدید دارالشفای مسجد جمکران گشایش یافت

 

مراسم آغاز جشن‌های نیمه شعبان و افتتاح ساختمان جدید دارالشفای حضرت مهدی (عج) در مسجد مقدس جمکران دوشنبه شب با حضور آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید برگزار شد.

 

در این مراسم که در آستانه میلاد باسعات حضرت ولیعصر (عج) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام صالحی منش استاندار قم و جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه و مدیران و مسوولان اجرایی حضور داشتند.

 

برگزاری بیش از 3 هزار حلقه معرفت در مسجد مقدس جمکران

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به برگزاری طرح حلقه‌های معرفت در مسجد مقدس جمکران گفت: این حلقه‌ها در پاسخگویی به سؤالات دینی نقش موثری دارد و شبهات را برطرف می‌کند.

 

وی بیان کرد: ما معتقدیم که سؤال گنجیه است و اگر بخواهیم نیازهای اعتقادی را فراهم کنیم باید فضای سؤال را فراهم کرده که در این خصوص فضاهای پرسش و پاسخ در مسجد مقدس جمکران ایجاد شده است.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: طی سال گذشته 2 هزار و 700 حلقه معرفت ویژه برادران و بیش از 600 حلقه معرفت ویژه خواهران در مسجد مقدس جمکران برگزار شده است که این رویه در طول سال جاری نیز ادامه دارد.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی با اشاره به موضوع خدمات آموزشی به زائران گفت: در این زمینه به دنبال تبیین مسائل آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت هستیم که در این راستا جزوات آموزشی نیز تدوین شده است.

 

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های علمی و دینی، تدوین بروشورها و جزوات مختلفی با محور معارف دینی، احکام، مهدویت، مشاوره، شناخت امام زمان (علیه السلام) نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این طرح است.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به حضور دانش‌آموزان در مسجد مقدس جمکران گفت: استفاده از ظرفیت‌های سازمان دانش‌آموزی را مد نظر قرار دادیم که بتوانیم برای آنها بسته‌های فرهنگی تولید کنیم.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان داشت: علاوه بر این در حوزه کودکان نیز با راه‌اندازی مجموعه عظیم گل نرگس سعی کرده‌ایم تا معارف دینی و مهدوی را با زبان هنر برای کودکان مطرح کنیم.

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های کلان ما تولید منشورات مختلف مثل کتاب، نرم‌افزار و محصولاتی از این دست در حوزه دین است تا بتوانیم از این طریق خلا موجود را برطرف سازیم.

 

اعلام محدودیت‌های ترافیکی قم به مناسبت نیمه شعبان

 

علی حسن قیصری با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی ایام نیمه شعبان اظهار کرد: محدودیت‌های ترافیکی در اطراف مسجد جمکران و داخل هسته مرکزی به ویژه خیابان انقلاب حدفاصل سه راه بازار به سمت خیابان ارم، از سه راه سجادیه به داخل خیابان انقلاب (تقاطع عمار یاسر) و از تقاطع گلزار شهدا به خیابان انقلاب اجرا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: خیابان انقلاب به طور کامل از عصر روز 12 خرداد محدودیت ترافیکی وجود دارد و در بستر رودخانه در صورت نیاز، از ورودی نواب و پیچ شکروی محدودیت ترافیکی اعمال می‌شود.

 

رییس پلیس راهور مرکز استان قم با بیان این که پارکینگ‌هایی در اطراف مسجد مقدس جمکران پیش از ورود به رینگ اصلی مسجد پیش‌بینی شده است، گفت: با همکاران شهرداری نسبت به تسطیح و روشنایی پارکینگ‌ها اقدام شده و پیش‌بینی می‌شود که از صبح روز 12 خرداد از ساعت شش تقاطع پیامبر اعظم (صلی الله و علیه و آله و سلم)، به سمت مسجد مقدس جمکران محدودیت داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: از ورودی پارکینگ ناظم‌زاده در جاده کوه خضر نبی به سمت خیابان ظهور که به مسجد مقدس جمکران منتهی می‌شود، محدودیت ترافیکی وجود دارد و از سمت تقاطع امام حسن (علیه السلام) در سمت جاده کاشان سمت مسجد جمکران محدودیت ترافیکی اعمال می‌کنیم.

 

قیصری با بیان این که در بلوار انتظار که به رینگ اطراف مسجد مقدس جمکران متصل می‌شود، محدودیت ترافیکی اعمال می‌شود، گفت: بار ترافیکی به سمت درب دو مسجد مقدس جمکران، به این محدوده وارد شده و به سمت پارکینگ شماره یک، دو و سه هدایت می‌شود.

 

وی ادامه داد: در نهایت عصر روز دوازدهم خرداد پارکینگ شماره چهار از سوی بلوار انتظار بسته خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌شود، عصر روز 12 خرداد محدودیت ترافیکی را از میدان بقیه الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سمت مسجد جمکران برقرار کنیم و در لاین شرقی و غربی بلوار انتظار محدودیت کامل اجرا شود.

 

رییس پلیس راهور مرکز استان قم با بیان این که محدودیت‌های ترافیکی احتمال دارد، برای مدت 48 ساعت یا سه روز اعمال شود گفت: شاید روز دوم و سوم حلقه محدودیت را کمتر کرده و بیشتر به اطراف رینگ مسجد مقدس جمکران بسنده کنیم، البته محدودیت‌های ترافیکی بستگی به ورود ترافیک و خودروها به مسجد مقدس جمکران دارد، به طوری که هر چه تراکم کمتر باشد، محدودیت‌ها کمتر است.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که روز 13 خرداد بار ترافیکی داشته باشیم، زیرا در سال‌های گذشته کاروان‌هایی از استان‌های دیگر با اتوبوس وارد مسجد مقدس جمکران یا شهر قم می‌شدند.

 

قیصری یادآور شد: برای ورود اتوبوس‌ها در پارکسوار شمالی داخل بستر رودخانه و بلوار زائر پیش‌بینی لازم انجام شده و پارکسوار شمالی به طور کامل تخلیه می‌شود و زیر پل فرهنگیان و امیر کبیر پیش‌بینی پارکینگ را داشته‌ایم تا اتوبوس‌ها در این محل پارک کنند.

 

وی عنوان کرد: زائران پس از زیارت صبح روز 14 خرداد از سمت قم به سمت تهران حرکت می‌کنند، بدون تردید روز چهاردهم خرداد ساعت 14 ورود اتوبوس‌ها را به شهر خواهیم داشت و سه روز متوالی محدودیت ترافیکی در معابر بلوار زائر، خیابان انقلاب، اطراف حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) و رینگ مسجد مقدس جمکران اعمال می‌شود.

 

تولید چفیه ویژه کودکان با رنگ فیروزه‌ای گنبد مسجد مقدس جمکران

 

حجت‌الاسلام سجاد نیکخو، مدیر آموزش و تربیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به برنامه‌های مدیریت آموزش و تربیت مسجد مقدس جمکران در آستانه نیمه شعبان گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدامات مهم آموزشی و فرهنگی در مسجد مقدس جمکران آشنایی کودکان با مباحث دینی و مهدوی است.

 

وی گفت: در این زمینه مجموعه گل نرگس مسجد مقدس جمکران با پیگیری این مدیریت اقدام به تولید بسته‌های فرهنگی ویژه کودکان کرده است.

 

حجت‌الاسلام نیکخو ادامه داد: این بسته‌های فرهنگی که شامل کتاب، لوح فشرده، وسائل بازی کودکان و همچنین چفیه ویژه کودک با رنگ فیروزه‌ای گنبد مسجد مقدس جمکران است، تولید و در ایام نیمه شعبان توزیع خواهد شد.

 

مدیر آموزش و تربیت مسجد مقدس جمکران افزود: این بسته‌های فرهنگی برای دو رده سنی تهیه شده که در هر کدام از بسته‌ها چهار یا پنج نوع محصول فرهنگی در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت جاذبه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در این برهه از زمان که دشمنان با همه توان علیه مسایل دینی و اعتقادی ما در حال جو سازی و شبهه افکنی هستند، باید با جاذبه‌های فرهنگی مباحث فرهنگی را میان کودکان، نوجوانان و جوانان ترویج کرده تا دشمنان نتوانند به اهداف خود برسند.

 

4 هزار پلیس عهده‌دار تأمین امنیت جشن نیمه شعبان در قم

 

سردار کاظم مجتبایی، فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به وسعت همکاری‌های فرماندهی انتظامی استان قم با مسؤولان این مسجد مقدس اظهار کرد: یکی از رویدادهای مهم مذهبی در کشور برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان در قم است.

 

وی با بیان این که تمام دستگاه‌ها در قم بسیج شده‌اند تا میزبانی شایسته برای زائران باشند، گفت: بیش از 2 میلیون نفر از اقصی نقاط دنیا در این مکان مقدس حضور پیدا می‌کنند و امسال نیز با توجه به پیوستگی بین نیمه شعبان و 14 خرداد سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، گستره کار پلیس در عمق و وسعت بیشتر شده است و پلیس قم چند روز در آمادگی کامل است.

 

فرمانده انتظامی استان قم تصریح کرد: مدت‌هاست که نیروی انتظامی برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام داده است و بیش از 4 هزار پلیس امنیت مراسم نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران را برعهده دارند.

 

مجتبایی گستره فعالیت‌ها را در بخش‌های انتظامی، عملیاتی، ترافیکی، پشتیبانی و اطلاع‌رسانی دانست و تاکید کرد: به‌دلیل افزایش ضریب امنیت و انضباط، 12 پایگاه انتظامی، عملیاتی و تخصصی پلیس‌های اطلاعات، راهور و آگاهی در مسجد جمکران حضور خواهند داشت.

 

وی با اشاره به هم‌افزایی و همپوشانی بین دستگاه‌های خدماتی استان گفت: در مراسم جشن نیمه شعبان بیشترین هماهنگی را با مسجد جمکران خواهیم داشت.

 

فرمانده انتظامی استان قم با بیان این که گستره مأموریت ما در سال‌جاری وسیع‌تر خواهد بود و برای چهاردهم و پانزدهم خرداد نیز پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم، افزود: به‌منظور اطلاع‌رسانی دقیق به مردم یک پایگاه اطلاع‌رسانی قوی ایجاد کرده‌ایم.

 

آماده‌باش 2200 تاکسی برای ایام نیمه شعبان در قم

 

مرتضی عزتی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم اظهار کرد: در ایام نیمه شعبان سازمان تاکسیرانی دو ستاد تشکیل داده که یک ستاد در ابتدای بلوار پیامبراعظم (صلی الله و علیه و آله و سلم) از سمت مسجد مقدس جمکران و ستاد دیگر در میدان آل یاسین واقع شده است.

 

وی گفت: در ایام نیمه شعبان 2 هزار تاکسی و 200 دستگاه ون در حالت آماده باش خواهند بود و به منظور خدمت‌رسانی بهتر به زائران و همشهریان مرخصی تمامی تاکسی‌ها در این ایام لغو شده است.

 

وی اظهار کرد: در ایام نیمه شعبان و رحلت امام خمینی (ره) و 15 خرداد، 70 نفر از نیروهای سازمان و شرکت‌های زیر پوشش در حالت آماده‌باش هستند.

 

عزتی گفت: حدود 5 هزار بطری آب معدنی از طریق ستاد سازمان تاکسیرانی میان زائران و رانندگان توزیع می‌شود، همچنین بیش از 100 بنر راهنما با آرم تاکسیرانی زائران برای راهنمایی آن‌ها به سمت ایستگاه تاکسی نصب می‌شود.

 

وی بیان کرد: تاکسی‌ها از داخل شهر برای مسیر جمکران در خیابان ارم تقاطع چهارمردان، خیابان شبستان تقاطع ارم، عمار یاسر، چهارمردان، میدان 72 تن به سمت مسجد مقدس جمکران مستقر می‌شوند و از سمت جمکران ایستگاه تاکسی در ابتدای بلوار پیامبر اعظم (صلی الله و علیه و آله و سلم) واقع شده است.

 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم گفت: همزمان با 14 و 15 خردادماه بیش از 200 دستگاه تاکسی برای میدان 72 تن و سه راه خرمشهر برای انتقال مسافران به سمت ترمینال و راه‌آهن در نظر گرفته شده است./917/ت302/ف

 

ارسال نظرات