۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۲۶۵۰۹۹
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس العلمای بوسنی:

کمک آمریکا نبود داعش تاکنون از بین رفته بود/ وظیفه خطیر علمای اسلام در ایجاد وحدت و روشنگری نسبت به خطر تفرقه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادعای آمریکایی ها در مبارزه با تکفیر و داعش را دروغ محض خواند و با تاکید بر این که راه حل مبارزه با این گروه ها تنها نظامی نیست، از علمای جهان اسلام دعوت کرد برای ایجاد وحدت و روشنگری نسبت به خطر اختلاف و تفرقه اقدام کنند.
حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي ديدار رييس العلماي بوسني با حضرت آيت الله مکارم شيرازي ديدار رييس العلماي بوسني با حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع عالی‌قدر جهان اسلام ، شامگاه سه شنبه در دیدار با حسین کاوازوویچ، رییس علمای بوسنی و هرزگوین با بیان این‌که مسلمانان در دنیای امروز یک قدرت بزرگ را تشکیل می‌دهند و می‌توانند در مسائل جهانی و بین‌المللی تأثیرگذار باشند، گفت: به همین دلیل دشمن از قدرت اسلام ترسیده و سعی در تضعیف جهان اسلام دارد.

 

وی افزود: دشمن بهترین راهی که برای تضعیف قدرت اسلام دیده این است که مسلمانان را با تفرقه به جان هم انداخته و امروز جنگ‌های داخلی در همه‌جا میان مسلمان ایجادشده و دشمن در حاشیه امن ایستاده و مسلمانان در آتش جنگ می‌سوزند و دشمن در این زمینه مخصوصاً از وجود تکفیرهای نهایت استفاده را می‌کند.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: آمریکا برخلاف ادعای خود مبنی بر حذف تکفیری‌ها به آنها کمک می‌کنند؛ زیرا اگر آنها به تکفیری‌ها کمک نمی‌کردند داعش و امثال آنها خیلی زود از بین می‌رفتند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که دشمن برای این‌که مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار دهد تخم بدبینی و کینه در میان آنها کاشته و دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن دروغ زیاد در خصوص شیعیان به سنی‌ها و در خصوص سنی‌ها به شیعیان می‌گویند، ادامه داد: نزدیک به 99 درصد  از سخنان دشمن در خصوص شیعه و سنی و اختلافات آنها دروغ است و هدف دشمن از این کار ایجاد بدبینی و به دنبال آن جنگ داخلی و به دنبال آن ویران شدن کشورهای اسلامی است .

 

وی افزود: در این زمان است که وظیفه علمای اسلامی سنگین می‌شود و باید دست‌به‌دست هم داده و با وحدت در مقابل تبلیغات سوء دشمن ایستادگی کرده و دل‌های مسلمان را به هم نزدیک کنند؛ زیرا دور نشستن موجب بدبینی بوده و نزدیک نشستن موجب خوش‌بینی علما و مسلمان به یکدیگر است.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار کرد: ما یک کنگره خطر تکفیری‌ها در قم برگزار و علمای بزرگ اسلام را از هشتاد کشور دنیا دورهم جمع کردیم که این علما با نهایت دوستی و محبت کنار هم نشستند و اعتقادات مختلف و مذاهب مختلف نتوانست میان آنها مانع ایجاد وحدت کند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم بابیان این‌که در این کنگره بر مشترکات تأکید کردیم، اظهار کرد: این کنگره آبرومندانه تشکیل شد و متن نامه‌ای به احمد طیب، مفتی الازهر مصر نوشتم و آنها یک هفته بعد کنگره‌ای با همین عنوان تشکیل دادند و بیانات خوبی داشتند.

 

وی افزود: ما باید دست‌به‌دست هم دهیم تا جلوی تکفیری‌ها را بگیریم و جریان تکفیر فقط با جنگ از بین نمی‌رود بلکه  باید ریشه عقاید انحرافی را در جهان اسلام برای همیشه زد و از بین برد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: ما الان ما یک دبیرخانه دائمی برای آن کنگره تشکیل دادیم که فعال است و ما می‌خواهیم برنامه‌های خود را  در زمینهٔ وحدت مسلمانان و مقابله با تکفیر و افراط ادامه دهیم ؛بنابراین امروز، روزی است که مسلمانان باید دست اتحاد به هم دهند و این به‌وسیله علما ممکن است و سیاست‌مداران نمی‌توانند این کار بکنند و علمای اسلام باید در این زمینه وظیفه خود را انجام دهند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان که  امروز دنیا تشنه پذیرش اسلام است و سال‌به‌سال عده مسلمانان زیادتر می‌شود، گفت: یکی از سیاستمداران آمریکا گفته بود منتظر روزی باشید که مردم آمریکا با صدا اذان از خواب بیدار شوند و  وقتی  آنها این‌طور شهادت می‌دهند پیداست اسلام روبه‌جلوست و اگر اختلاف کنار گذاشته شود دین آینده جهان اسلام است و وجود مکان‌هایی مانند جامعه المصطفی در ایران هم در راستای همین هدف ایجادشده است.

 

وی ادامه داد: ما با مردم بوسنی از زمان جنگ آشنا هستیم و جنگ نام مسلمانان بوسنی را برای ما آشناتر کرد و ما دائماً اخبار آنها را پیگیری می‌کردیم و از پیروزهای آنها  خوشحال و از مشکلات آنها ناراحت می‌شدیم؛ مردم بوسنی باید بدانند که برادران ما هستند و مشکل آنها مشکل ما و پیروزی آنها پیروزی ماست.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که مسلمانان ایران پشتیبان مردم‌دوستی هستند، افزود: ان شاء الله با توکل بر خدا دشمن نمی‌تواند با مردم بوسنی کاری کند وهمان طور که خداوند در قرآن کریم وعده داده است که پیروزی نهایی با مؤمنان است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: مشکلات مردم بوسنی مشکل مردم ایران است و پیروزی آنها پیروزی ملت ایران است و ما شمارا از خود و خود را از شما جدا نمی‌دانیم اما مسئله مهم این است که مردم بوسنی باید از افراط‌گراها بر حذر باشند و آنها را نصیحت و ارشاد کنند تا از تندروی دست‌بردارند و وحدت مسلمانان را حفظ کند.

 

وی تصریح کرد:  در حال حاضر که خطر از چند طرف مسلمان بوسنی را تهدید می‌کند نباید به قول‌های مراکز و سازمان‌های بین‌المللی دل‌خوش کنند  و مردم خود باید هویت دینی و ملی خود را حفظ کنند همان‌طور که ملت ایران به قول مراکز بین‌المللی دل‌خوش نکردند و با اتکا به نیروی خود پیروز شدند مردم بوسنی هم باید به نیروی خوداتکا کرده و به قول سازمان‌های بین‌المللی دل نبندند.

 

این مرجع تقلید یادآور شد: برخلاف تبلیغات دشمن ما به دنبال شیعه‌گری نیستم و  در مجلس خود یهودی، زرتشتی و مسیحی داریم و در کنار هم‌ همزیستی مسالمت‌آمیز داریم که این موضوع نشان عطوفت نظام نسبت به سایر ادیان و برداران دینی است.

 

رمز ماندگاری مسلمان بوسنی وحدت اسلامی است

 

همچنین حسین کاوازوویچ، رییس علمای بوسنی و هرزگوین، در این دیدار بابیان این‌که ما از تلاش علمای ایران برای برقراری وحدت اسلامی تشکر ویژه‌ای داریم ، گفت: در نزد علمای ایران میان شیعه و سنی تفاوت نیست و همه مسلمانان را به یک‌چشم می‌بینند.

 

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند ما آخرین مردم بومی منطقه هستیم که اسلام ر ا پذیرفتیم و در اواخر قرن 15 یا قرن 16 میلادی بود که  پدربزرگان ما اسلام را پذیرفتند و از آن زمان تا الان مردم بوسنی  باجان  و فکر و قربانی کردن خود درراه دفاع از هویت دینی و اسلامی‌شان تلاش کردند.

 

ریس علمای بوسنی و هرزگوین ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید در سال 92 تا 96  میلادی مردم بوسنی با جنگ خانمان‌سوزی که اتفاق افتاد  از دو طرف مورد هجوم قرار گرفتند و مجبور شدند درآن‌واحد در دو جبهه  با دشمن مبارزه کنند.

 

کاوازوویچ ادامه داد: در زمان جنگ صربستان با 10 میلیون جمعیت و کرواسی با چهارتا پنج هزار جمیعت بود دو میلیون مسلمان بوسنی را مورد تجاوز قرارداد و از سال 92 تا 95 بیش از 100 هزار نفر در بوسنی  شهید شدند و ناموس مردم مورد تجاوز قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: این دو دشمن بزرگ از چپ و راست باوجود تلاش از مردم بوسنی قوی‌تر بودند اما مردم بوسنی با کمک‌های کشورهای اسلامی مانند ایران، عربستان سعودی، ترکیه و مالزی به مبارزه با دشمن ادامه داد و هویت خود را حفظ کردند.

 

رییس علمای بوسنی و هرزگوین بابیان این‌که ما قربانی‌های زیادی دادیم و  بیش از 500 هزار نفر از جمعیت دومیلیونی بوسنی  به‌صورت دائمی از این کشور مهاجرت کردند و به کشورهای آمریکایی شمالی و ا استرالیا رفتند، گفت: جامعه اسلامی بوسنی قدیمی‌ترین جامعه در این کشور است و تلاش می‌کند از طریق مدارس و دانشگاه‌های اسلام، هویت و تاریخچه خود را حفظ و تقویت کند.

 

کاوازوویچ  با اشاره به این‌که ما در زمان آتش‌بس زندگی کنیم، افزود: زندگی در این  شرایط صلح نیست و ما باید همیشه محتاط و بیدارباشیم و حق خواب نداریم تا دشمن توطئه نکند.

 

وی اظهار کرد: مسلمان بوسنی برای اروپا امتحان بزرگی هستند و مسئله این است که اروپا می‌تواند مردم بوسنی  را تحمل کند یا دوباره آنها را تحت‌فشار قرار خواهد داد.

 

رییس علمای بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: ما به برادران خود در ایران چند پیام‌داریم  این‌که همیشه سیاست‌مداران مسیر خود را می‌روند ولی علمای اسلام  مشکلات را عمیق‌تر می‌بیند و در بیشتر مواقع این علما  هستند که طوفان‌ها را بهتر احساس می‌کنند و ما به ایران آمدیم چون نگران مسلمان بوسنی هستیم.

 

کاوازوویچ ادامه داد: فشارهای زیادی از جانب دشمن یعنی صرب‌های ارتودکس و کروات‌های کاتولیک بر مسلمانان بوسنی وجود دارد و اگر خطر شیعه تندرو که از لندن حمایت می‌شود و جریان تکفیر به این فشارها افزوده شود مردم بوسنی دیگر طاقت ایستادن ندارند.

 

وی یادآور شد: ما برای حفظ وحدت به دیگر کشورهای اسلامی ازجمله عربستان سفر خواهیم کرد اما با اطمینان به ایران آمده و به حمایت مردم ایران از مردم بوسنی دلگرم هستیم و ملت ایران را برادران حقیقی خود می‌دانیم که در راستای تحکیم وحدت تلاش می‌کنند.

 

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از سوی رییس علمای بوسنی و هرزگوین یک سینی بانام سقیل که مخصوص آب دادن زائران امام حسین و یکی از نمادهای کربلا در بوسنی است به حضرت آیت‌الله مکارم  اهدا شد./921/پ201/ج

ارسال نظرات