۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۶۵۱۴۹
پژوهشگر حوزوی:

به جای تطبیق علائم ظهور، درصدد آگاهی از وظایف منتظران و عمل به آن ها باشیم

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی، توجه به تطبیق علائم ظهور به جای تلاش برای آگاهی از وظایف منتظران در عصر غیبت و عمل به این وظایف را آسیبی جدی در عرصه مهدویت عنوان کرد و گفت: این وظایف با محوریت آیات و روایات در کتاب«در خیمه گاه مهدی(عج)» تبیین شده است.
نريماني

حجت الاسلام سید مهدی نریمانی، پژوهشگر علوم اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص نگارش کتاب «در خیمه گاه مهدی(عج)»، گفت: پس از انتشار لوح فشرده ای با عنوان «ظهور بسیار نزدیک است»، ابتدا به فکر پاسخ دادن مطالب مطرح شده در آن لوح فشرده افتادم.

 

وی افزود: در ادامه،  بخشی از مطالب که تنظیم شده بود را به برخی اساتید حوزه ارائه کردم؛ نکته ای که بسیاری از اساتید حوزه  اشاره کردند این بود که مشکل جامعه این است که مردم نسبت به وظایفشان در عصر غیبت اطلاع ندارند و اگر این مطالب خلاصه، گردآوری و تدوین شود و در اختیار مخاطبان  قرار گیرد امری مناسب و شایسته است.  

 

حجت الاسلام نریمانی درباره آغاز نگارش این کتاب، تصریح کرد : با این شرایط، جرقه های نگارش کتابی  با موضوع وظایف شیعیان در عصر غیبت( که در آن تنها متن احادیث منعکس شود) و با توجه به بیش از 250 آیه و 6220 حدیث به ذهنم خطور کرد.

 

دانش آموخته دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، درباره محتوای کتاب  نیز افزود: وظایف مشترک میان عصر غیبت و فرج(شامل 62 مورد)، وظایف مختص به عصر غیبت(شامل29 مورد) و وظایف مختص به دوره فرج و ظهور، محور مباحث این کتاب را تشکیل می دهند.

 


توصیه به طلاب جهت آشنایی با مباحث مهدویت و اصلاح آسیب ها

وی در توصیه به طلاب جوان برای آشنایی با مباحث مهدویت گفت: یکی از نکات مهمی که در زمینه مهدویت جابه جا شده این است که اکثر مشتاقان بحث مهدویت، بیشتر به بحث علائم ظهور می پردازند و از بحث اصلی که وظایف ما در عصر غیبت است، غفلت می ورزند.

 

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در واقع یک جابجایی یا اشتباه در این زمینه رخ داده است که ما به جای آن که به دنبال یادگیری وظایف مان در عصر غیبت  و عمل به آن ها باشیم، به دنبال مطالبی می گردیم که در بحث مهدویت، چندان اهمیت ندارد و در برخی روایات هم  مطرح شده است که اگر خدا بخواهد، همه علایم را در یک شب، محقق می سازد.

 

حجت الاسلام نریمانی با بیان این که توجه زیاد و تکیه فراوان بر علائم ظهور، مفاسدی به همراه دارد و در بسیاری از موارد، اشخاص را از وظایف اصلی شان که همان آمادگی برای ظهور است، غافل می کند، افزود: شایسته است طلاب نیز به این مهم توجه کنند و به جای اشتغال به قیل و قال ها و پیش بینی هایی که در بحث علائم ظهور مطرح شده است، معارف مربوط به وظایف شیعه در عصر غیبت را به مردم یادآوری کنند.

 

گفتنی است حجت الاسلامسیدمهدی نریمانی زمان آبادی، طلبه سطح چهار حوزه علمیه خراسان، دانش آموخته دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر علوم اسلامی به ویژه فقه و معارف اسلامی است./859/ت302/ب5

 

ارسال نظرات