۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۶۵۲۲۳
معاون مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

طلبه باید با خدا هماهنگ باشد نه سلیقه مردم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واسطی، احساس مسؤولیت بالا، توجه به جلب رضایت الهی و تلاش برای اصلاح آسیب ها را از الزامات زی طلبگی برشمرد و گفت: طلبه خود را با مردم هماهنگ نمی کند بلکه حول محور رضای خدا حرکت می کند.
حجت الاسلام عبدالحميد واسطي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «ردای بهشتی» ویژه روحانیان تازه ملبس در مجتمع فرهنگی ولایت مشهد به همت اداره فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور و معاونت تهذیب حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در خصوص سبک زندگی اسلامی و بایدها و نبایدهای تلبس به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدا به منشور اخلاقی طلبگی اشاره کرد و گفت: هدف نهایی هر انسانی اتصال قلبی به وجود لایتناهی و اقدس خداوند متعال است؛ طلبه ای که علوم و معارف اسلامی را جست و جو می کند خود را ملتزم می داند یک سری اصول اخلاقی را در راستای مأموریت حوزه که تربیت اسلام شناس است رعایت کند.

 

وی افزود: یکی از این اصول، احساس مسؤولیت درباره نه تنها افراد بلکه اشیاء است؛ ما در برابر همه اشیاء پیرامون خود مسؤول هستیم. اعمال و رفتار ما نه این که زیر ذره بین بلکه زیر میکروسکوپ و در جلوی میکروفون است؛ پس «حاسِبوا قبل أن تُحاسَبوا».

 

حجت الاسلام والمسلمین واسطی، دیگر وظیفه طلبگی را کسب رضایت خداوند برشمرد و ادامه داد: طلبه خود را با مردم هماهنگ نمی کند، حول محور پسند و سلیقه مردم نمی چرخد بلکه حول محور رضای خدا حرکت می کند.

 

معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ادامه داد: این حرکت مانند راه رفتن بر لبه پرتگاه است؛ کسانی که به خاطر حفظ شأن و ظاهر طلبگی، خود را با مردم همراه و هماهنگ می کنند، دچار لغزش شده و در درّه می افتند.

 

وی ادامه داد: کسانی که در راه رضای خدا گام برمی دارند هم شأن کرامت و ارزش لباس طلبگی را بیشتر می کنند و هم  به سوی قله حرکت می کنند.

 

طلاب خود را مصون از اشتباه ندانند

وی درباره بالابردن شأن لباس روحانیت تصریح کرد: طلبه باید در هنگام به دست آوردن مناصب از خود بپرسد آیا صلاحیت به دست آوردن این شغل را دارد یا نه؟ ما که انسان تربیت شده و به کمال رسیده نیستیم، احتمال اشتباه در ما وجود دارد پس مبادا به خاطر این که شأن روحانیت و ظاهر را حفظ کنیم خود را از پذیرش اشتباه، مصون بدانیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین واسطی در پایان تأثیر طلبه ها بر بچه ها را بسیار بالاتر و مه متر دانست و ادامه داد: بچه ها از ما طلبه ها خیلی تاثیر می گیرند. در یک جمعی که حضور پیدا می کنید اول بچه ها را گرامی داشته و به اصطلاح تحویل بگیرید.

 

وی یادآور شد: وظیفه طلاب این است که خود را در موقعیت قرار داده و به دنبال تغییر موقعیت و ایجاد راهکارهایی برای ایجاد تغییر باشند.

 

 تمرکز برنامه های مرکز خدمات حوزه علمیه بر محور خانواده

در ادامه این همایش، حجت الاسلام جعفریانی،  مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم پیش از ظهر امروز در جمع روحانیان تازه ملبّس سراسر کشور در مجتمع فرهنگی ولایت مشهد به اهم خدمات این مرکز اشاره کرده و گفت: با توجه به مشکلاتی که طلاب دارند در حال حاضر عمده تمرکز مرکز خدمات حوزه های علمیه در خصوص خانواده ها است.

 

وی با بیان این که آمار نشان از نگرانی های بسیار روحانیان در رابطه با تفریح، گشت و گذار و مسائل فرهنگی در خانواده دارد، افزود: ما این نگرانی های به حق را درک می کنیم؛ تفریح و شادی حق همه ما و خانواده ما است. هرچند ما با پوشیدن لباس روحانیت، محدودیت هایی را برای خود پذیرفته ایم اما خانواده های ما نگرانی هایی دارند که کاملاً بر حق و به جا است.

 

حجت الاسلام جعفریانی به خدمات حوزه در این رابطه اشاره کرد و گفت: در همایش ها و کلاس های آموزشی با دعوت از خانواده ها و همسران طلاب، آن ها را آموزش داده و با حرفه های مختلف آشنا می کنیم تا هم از حالت انزوا و جمود و خمودگی و افسردگی بیرون آیند و هم این که شاید این آموزش های فنی موجب اشتغال و کمک آنان به معیشت و اقتصاد خانواده شود.

 

 مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان قم، علت تمرکز بر روی خانواده ها را شناخت هویت و افزایش هویت شناختی آنان عنوان و با اشاره به گستردگی جغرافیایی خدمات مرکز اظهار کرد: ما در بسیاری از شهرها و استان های کشور این همایش ها را برگزار کرده ایم؛ هرچند تمرکز عمده این آموزش ها در قم است.

 

 در پایان مراسم، طلاب دغدغه های خود را در خصوص همایش ها و خانواده ها و اهداف مرکز خدمات حوزه علمیه ابراز کردند و حجت الاسلام جعفریانی بهاین نگرانی ها پاسخ گفت./862/پ202/ب5

ارسال نظرات