۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۶۵۲۶۶
استاد حوزه علمیه:

شکر نعمت حضور امام زمان با دعا برای فرج ایشان حاصل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قائم‌فرد با اشاره به آیات و روایات معصومین(ع)، نعمت باطنی را وجود محمد و آل محمد بیان کرد و گفت: دعای برای فرج امام زمان، همان شکر نعمت حضور آن حضرت است که اگر در برابر در این نعمت شکرگزار نباشیم و کفران نعمت کنیم، دچار عذاب الهی خواهیم شد.
نيمه شعبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام سیدمحمد قائم‌فرد، استاد حوزه علمیه در روز میلاد منجی عالم بشریت در مهدیه نجف آباد، درباره برکات دعای فرج که از ناحیه خود حضرت ولی عصر(ع) به آن امر شده است، گفت: با استفاده از آیات و روایات دعا برای فرج، همان شکر نعمت است و این شکر باعث فزونی نعمت می شود.

 

وی با بیان این که نعمت های الهی به تصریح آیات شامل نعمت های ظاهری و نعمت های باطنی می شود، افزود: در این که نعمت های الهی به چند دسته تقسیم می شود بین مفسرین بحث هایی است که بعضی از مفسرین با تقسیم نعمت به ظاهری و باطنی یعنی نعمت هایی که قابل درک و حس است و پیرامون ما است و نعمت های باطنی شامل یقیناتی چون وجود عقل در انسان می شود که قابل درک و حس نیست.

 

حجت الاسلام قائم فرد با اشاره به تفسیر دیگری پیرامون نعمت های الهی بیان کرد: گروه دیگری از مفسرین نعمت های ظاهری را جمع میان نعمت های قابل رویت و غیرقابل رویت دانسته و نعمت باطنی را ائمه اطهار بیان می کنند.

 

وی در ادامه بیان داشت: در حدیثی از امام هفتم وارد شده است که راوی درباره نعمت ظاهری و باطنی از حضرت سؤال کردند و حضرت فرمودند: نعمت ظاهری، امام ظاهر و نعمت باطنی، امام غایب است که پنجمین فرزند من است و با این که از دیده ها پنهان است ولی در قلوب مؤمنان جای دارد و خصوصیاتی از امام را بیان کردند.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: با توجه به حدیث امام کاظم، امام زمان یکی از نعمت های الهی است و ما در مقابل این نعمت الهی وظیفه شکرگزاری داریم و همان گونه که در برابر نعمت های ظاهری الهی با گفتن کلمه «الحمدالله» شکر می کنیم، باید در برابر نعمت باطنی وجود امام زمان نیز شکرگزار باشیم.

 

وی در ادامه افزود: نعمت باطنی امام معصوم است و شکر نعمت وجود امام معصوم، با دعا حاصل می شود چنان که صاحب مکیال آورده است که هر نعمتی به حسب آن نعمت باید شکر کرد همانند نعمت سلامتی که با عیادت بیماران و یا نعمت مال که با انفاق صورت می گیرد و هر نعمتی از طریق خاصی باید شکر آن را به جا آورد و شکر وجود امام زمان، با دعا حاصل می شود.

 

حجت الاسلام قائم‌فرد در ادامه با بیان فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی درباره علل سلب توفیق در اعمال گفت: امام سجاد در این دعا آن جا که می فرمایند: قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُ أَلْقَیْتَ‏ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْت‏ ... با بیان عبارت «لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی...» 11 مورد از علل سلب توفیق در اعما‏ل را بیان می کنند که یکی از دلایل بی توفیقی، عدم شکر نعمت های الهی است.

 

وی در ادامه با بیان فرازی دیگر از مناجات الشاکرین افزود: امام سجاد در این مناجات، شکر نعمت های الهی را از توان و قدرت انسان خارج بیان کرده است و هیچ گاه نخواهیم توانست در برابر تمام نعمت های الهی شکرگزار باشیم ولی باید در حد توان باید شکر نعمت را به جا آورد.

 

استاد حوزه علمیه درباره لفظ و عبارتی که در کلام ائمه معصومین به عنوان شکرگزاری نعمت های الهی بیان شده است، در ادامه گفت: طبق روایتی از امام صادق، تمام شکر، الحمدالله رب العالمین است و طبق نقلی دیگر که علامه در کتاب سنن النبی آورده است، پیامبر اکرم(ص) روزانه 360 مرتبه ذکر الحمدالله رب العالمین را به زبان می آوردند.

 

وی با بیان این که همان گونه که بر اثر شکرگزاری نعمت های ظاهری افزون می شود، نعمت باطنی یا همان وجود امام معصوم نیز بر اثر شکرگزاری زیاد می شود و یکی از فواید آن به خصوص در دوران آخرالزمان دور ماندن از مشکلات و گرفتاری هایی است که به خصوص در اعتقادات و باورهای دینی روی می دهد.

 

حجت الاسلام قائم‌فرد در ادامه بهترین نعمت را نعمت ولایت اهل بیت بیان داشت و گفت: علما شیعه و سنی آورده اند که اولین چیزی که در قیامت از انسان سؤال می شود به عنوان بهترین نعمت خداوند، که بالاتر از آن نعمتی نیست، نعمت محبت اهل بیت است.

 

وی ناشکری در برابر نعمت های را طبق آیات الهی قرار گرفتن در وادی کفر بیان داشت و گفت: طبق آیات الهی انجام ندادن دو عمل باعث کفر می شود، یکی در مورد شخصی که مستطیع باشد و به حج نرود و مورد دوم در برابر عدم شکر نعمت است و بالاترین نعمت، نعمت وجود محمد و آل محمد است که بسیاری از اقوام گذشته بر اثر کفران وجود نعمت حضور انبیاء دچار عذاب های الهی شدند./1306/پ202/ح

ارسال نظرات