۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۲۶۵۶۵۳

هشدار آیت الله شبستری نسبت به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: در زمینه دریاچه ارومیه به طور جدی قضیه را پیگیری خواهیم کرد، البته دولت کارهایی می کند که خیلی کُند جلو می رود و ما خواستار پیگیری سریع مسائل هستیم.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در دیدار جمعی از فعالان محیط زیست استان به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست، اظهار داشت: خشک شدن دریاچه ارومیه معضل عجیب و خطرناکی برای استان های آذربایجان شرقی، غربی و استان های مجاور محسوب می شود.


وی خاطرنشان کرد: اگر از همان اول که خشکسالی و کمبود بارش ها را شاهد بودیم، تدبیری اتخاذ می شد دریاچه به این روز نمی افتاد، آقای کلانتری می گویند چندین میلیارد دلار اعتبار برای احیا نیاز است و من هم به وی گفتم اینگونه عنوان نکنند، چون سنگ بزرگ نشانه نزدن است و این تلقی می شود که کار از کار گذشته و نمی شود کاری برای احیای دریاچه ارومیه انجام داد.


امام جمعه تبریز خواستار مدیریت آبریزهای موجود دریاجه ارومیه شد و با تأکید بر مقابله جدی با برداشت های غیرمجاز از حق آبه این تالاب بین المللی تصریح کرد: البته نباید در این قضیه در حق کشاورزان منطقه اجحافی صورت بگیرد و آنها از کار بی کار شوند بلکه در این مورد باید شاهد صرفه جویی باشیم.


نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اولویت طرح معضل دریاچه ارومیه در سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی هشدار داد: اگر در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه شاهد وقوع طوفان نمکی در منطقه باشیم شاهد به خطر افتادن جدی زندگی نه تنها جانداران که بشر خواهیم بود.


آیت الله شبستری خواستار تسریع در اجرای طرح‌های مطالعه و کارشناسی شده در طول سالیان گذشته شد و خاطرنشان کرد: در زمینه دریاچه ارومیه به طور جدی قضیه را پیگیری خواهیم کرد، البته دولت کارهایی می کند که خیلی کُند جلو می رود و ما خواستار پیگیری سریع مسائل هستیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید مبانی دین مبین اسلام بر حفظ و حراست از محیط زیست اظهار داشت: متأسفانه بر اثر افزایش هر ساله جمعیت کره زمین، گسترش صنعت و آلودگی های کارخانه ها و البته جهالت و نهادینه نشدن فرهنگ محیط زیست، شاهد تخریب محیط زیست پیرامون خود هستیم.


نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: در روایات آمده است که هر کس در این دنیا درختی بکارد، خداوند در بهشت چندین درخت برای وی ایجاد خواهد کرد، نمونه این قبیل روایات بیانگر موضوع مهمی است که پیشوایان دینی ما تأکید ویژه ای به استفاده صحیح از محیط زیست داشته اند.


وی بر ضرورت خروج کارخانه ها از داخل کلانشهرها تأکید کرد و گفت: متاسفانه سرانه فضای سبز موجود در آذربایجان کم است، ما فقط در ارسباران و مناطقی از کلیبر جنگل داریم، بنابراین در جهت محافظت از این منابع باید همت داشته باشیم و این کار هم بر عهده دولت و هم مردم است./854/پ202/ب4

ارسال نظرات