۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۲۶۵۷۰۸

چند خبر کوتاه از استان مرکزی

خبرگزاری رسا ـ ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ وقف در جامعه، برگزاری کرسی تلاوت قرآن در ایام ماه مبارک رمضان در مسجد سیدها اراک و منتفی شدن طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی از عناوین اخبار کوتاه استان مرکزی است.
اخبار کوتاه از استان مرکزي

حجت‌الاسلام کمال‌الدین فراهانی بازخوان اسناد موقوفه و مولف کتب تراجم و انساب استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، گفت: وقف از نظر فقه اسلام به معنای حبس عین ملکی است که منفعت آن برای یکی از مصادیق خیرات و مبرات در راه خدا باشد.


وی، با بیان اینکه وقف نوعی از صدقات است اظهار کرد: وقف از جمله بهترین نوع صدقات است؛ چرا که به یک وصفی ممتازست که آن هم وصف جاریه بودن آن صدقه است و این تسبیل منفعت چون با حبس عین همراه است هیچ زمانی از بین نخواهد رفت.


حجت‌الاسلام فراهانی، با تأکید بر ضرورت عمل به نیات واقفان از سوی متولیان عرصه وقف و موقوفات بیان کرد: از نظر فقه اسلامی عمل به نیات واقفان برهمگان واجب است و ضرورت دارد تا متولیان و مسئولان این عرصه با تعاون و همکاری نسبت به تحقق تام نیات واقفان مساعدت کنند.


مولف کتب تراجم و انساب استان مرکزی با بیان اینکه وقف پشتوانه بزرگ اقتصادی در جوامع اسلامی است گفت: جامعه اسلامی که موقوفات در آن زیاد باشد پویا و فعال است و رکود ندارد.


وی، ادامه داد: وقف یک بودجه محکم، استوار و محفوظ از نظریه پردازی دیگران است و هیچ کسی مجاز نیست آن را از مسیر وقف شده بر آن خارج کرده و در مسیری خارج از نیات واقف به مصرف برساند.


مولف کتب تراجم و انساب استان مرکزی با تأکید بر ضرورت ترویج و توسعه فرهنگ وقف در جامعه گفت: پرونده اعمال واقف با وقف هیچ زمانی بسته نمی‌شود و در واقع وقف استمرار وجودی واقف است و هر کار خیری که انسان در دنیا انجام دهد در دنیا و آخرت نزد خداوند گم نمی‌شود.

 

برگزاری کرسی تلاوت قرآن در ایام ماه مبارک رمضان در مسجد سیدها اراک

علی شیخی پیشکسوت قرآنی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی استان با تأکید بر داشتن آمادگی لازم  قبل از ورود به ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه در آستانه فرارسیدن ماه خیروبرکت هستیم ضرورت دارد از ایام باقیمانده ماه شعبان نهایت استفاده را ببریم تا با آمادگی کامل وارد ماه مبارک رمضان شویم.

 

شیخی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که از سوی نهادهای اجرایی در ایام ماه مبارک انجام می‌شود ادامه داد: اجرای برنامه‌های مختف قرآنی در شکل جدید و به روز، نباید ما را از شکل سنتی و مداوم ترویج قرآن در جامعه دور نگه دارد.

 

مسؤول خبرگزاری نسیم قرآن افزود: در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و حفظ شیوه سنتی آموزش قرآن، در ایام ماه مبارک رمضان کرسی تلاوت این  کتاب آسمانی هر روز به مدت نیم ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء در مسجد سید‌های اراک برگزار می‌گردد.

 

وی ادامه داد: در این طرح از قاریان ممتاز قرآن استان استفاده می‌شود که امیدواریم از استقبال گرم مردم برخوردار شود و تلاش ما بر این است که بعد از ماه مبارک نیز این کرسی‌ها حداقل هفته‌ای یک بار ادامه داشته باشد تا هم مردم با قاریان استان آشنا شوند و هم لزوم استمرار در آموزه‌های قرآنی را رعایت کرده باشیم.

 

پیشکسوت قرآن استان تأکید کرد: نهاد‌های مختلف استانی هریک به نوبه خود می‌توانند در امر اطلاع‌رسانی و کمک به حضور هرچه گسترده‌تر مردم، ما را در اجرای این طرح یاری کنند و خدمتی به قرآن و اسلام داشته باشند.

 

وی با تأکید بر اهمیت حضور کودکان و نوجوانان د ر محافل انس با قرآن تصریح کرد: به منظور آشنایی بیشتر قشر کم سن و سال استان با قرآن و فضای معنوی کرسی‌های تلاوت قرآن کریم، از حضور تمام اقشار در این طرح استقبال می‌شود.

 

شیخی در پایان با تأکید بر اینکه طرح تلاوت قرآن قبل از نماز مغرب و عشاء در مسجد سیدها در نوع خود، به لحاظ اجرای سنتی آن در سطح استان، جدید است گفت: از انتقاد و پیشنهادات تمام عزیزانی که دلسوز فرهنگ قرآنی جامعه هستند در راستای بهبود کیفیت فعالیت‌های قرآنی استقبال می‌کنیم.

 

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی منتفی شد

محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شورای نگهبان طرح استانی شدن انتخابات را حذف کرد وشورای تشخیص مصلحت نظام نیز از دستور کار آن را خارج کرد.

وی با بیان اینکه پرونده این طرح در عمل بسته شده است تصریح کرد: با گذر از مراحل قانونی و تصمیم هیات رییسه مجلس بررسی و تصویب این طرح به کلی کنار گذاشته خواهد شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه نگاه تصمیم سازی ملی با استانی شدن انتخابات بسط داده می شد اما به حوزه های شهرستانی، محروم و روستایی بی توجهی می شد.

وی بیان کرد: این طرح ارتباط میان مردم و حاکمیت و تسلط گروه های قدرت و ثروت را در پی داشت ضمن اینکه مشارکت مردم وحضور پر رنگ مردم را در انتخاب کم رنگ می کرد.

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، قطع ارتباط مردم با وکلای خود،افزایش هزینه انتخابات پررنگ شدن نقش احزاب را از معایب دیگر این طرح ذکر کرد

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجرایی شدن انتخابات استانی نیازمند ساز و کارهای نظارتی عمیق و موثر بود چرا که غفلت از این مهم انتخابات را به سمتی می برد که در مرکز استان در حوزه سودجویی تبلیغی و کسب آرای منسجم ممکن است دستخوش جریاناتی قرار می گرفت

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس، دوم اردیبهشت ماه امسال در جلسه علنی خانه ملت به تصویب رسید و برخی از تبصره وماده های این طرح دوباره بازنگری شد.

رضایی گفت: موارد نیازمند ارزیابی در استانی شدن انتخابات در کمیته ویژه ای مرکب از نمایندگان وزارت کشور، وزارت اطلاعات و تعدادی از نمایندگان مجلس بررسی شد

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از بررسی در کمیته، این طرح به کمیسیون آمد اما در نهایت این طرح در شورای نگهبان حذف و از دستور مجمع تشخیص مصلحت نیز خارج شد .

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از منتفی شدن طرح استانی انتخابات افزود: برخی از مواد این طرح مخالف قانون اساسی بود. /842/
پ203/ح

ارسال نظرات