۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۲۶۵۷۴۱
رییس دانشگاه شهید بهشتی:

قدرت ملت در گرو توجه به آینده نگری است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه شهید بهشتی قدرت عظیم یک ملت را در توجه به آینده نگری دانست و گفت: تا این قدرت عظیم نباشد با بهترین تحقیقات و پژوهش ها نیز اتفاقی رخ نمی دهد.
آينده‌پژوهي فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی در دومین همایش پژوهشی آینده نگری با محور آینده پژوهی فرهنگ و ارزشها در فضای مجازی که یکشنبه 17 خرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در رابطه با انسان، گذشته و آینده عنوان کرد: انسان در میان موجودات عالم این قابلیت را دارد که به فردا بنگرد و برای آن تدبیر کند.

 

وی اظهار داشت: گذشته تابع آینده است و آینده به گذشته پیوسته است و تاریخ ما نشان داده فردای ما بدون آینده امکان پذیر نیست و این دو از هم گسسته نیست.

 

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر امروز جامعه و تاریخ را در نیابیم نمی توانیم از آینده صحبت کنیم.

 

طهرانچی با اشاره به منابع اسلامی و قرآن در رابطه با آینده گفت: سخن از آینده در سنت های الهی بسیار است و آینده پژوهی برآمده از علم جدید است و ریشه در برنامه ریزی کشورهای شرقی دارد.

 

وی افزود: امروزه آینده نگری زمانی که به حوزه قلمرو و سیاست و اقتصاد اختصاص یافت صورت کم و بیش علمی به خود گرفت و به عنوان رشته ای بین رشته ای که با علوم بنیادین انسانی پیوند دارد شناخت و باید به بنیاد های تفکر خود باز گردیم.

 

رییس دانشگاه شهید بهشتی قدرت عظیم یک ملت را در توجه آینده نگاری دانست و اذعان داشت: تا این قدرت عظیم نباشد با بهترین تحقیقات و پژوهش ها نیز اتفاقی رخ نمی دهد.

 

طهرانچی با اشاره به انقلاب اسلامی که امام(ره) خلق کردند، اظهار داشت: اگر مردم طعم استقلال را چشیدند به دلیل این بود که آن روز پدران ما به خیابان رفتند، اگر این اتفاق صورت نمی یافت ما امروز مثل کشور های همسایه بودیم، از این رو آینده پژوهی علم نیست و سعی برای آینده بهتر است.

 

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: ایشان فرهنگ، اقتصاد و علوم فناوری را مبنای پیشرفت می دانند، از این رو آینده پژوهی وقتی مفید است که این سه موضوع را دریافت کنیم و ما متاثر از فرهنگ، علم و فناوری و اقتصاد هستیم./818/پ202/ب4

 

ارسال نظرات