۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۶۵۷۸۶
در نشست علمی سبک زندگی اسلامی عنوان شد؛

ترویج سبک زندگی نیازمند مکانیزم‌ رسیدن به وضعیت مطلوب است

خبرگزاری رسا ـ استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سبک زندگی دینی را با فطرت انسان منطبق دانست و گفت: در پژوهش‌های سبک زندگی اسلامی، نخست باید وضعیت موجود شناسایی و در گام بعد وضعیت مطلوب ترسیم و تبیین شود و در نهایت باید شیوه‌ها و مکانیزم‌های رسیدن به وضعیت مطلوب و فرآیند انتقال از آنچه هست به آنچه باید باشد تبیین و ترسیم شود.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد کاویانی، استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در کرسی علمی ترویجی سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی با تمام عرصه‌های زندگی افراد مرتبط است و دنیا و آخرت را در کنار هم ملاحظه می‌کند.

 

وی با اشاره به ویژگی سبک زندگی اسلامی افزود: سبک زندگی اسلامی به دو بعد مادی و معنوی انسان توجه دارد و در عین حال توجه به گذشته، حال و آینده انسان، برای وی یک هدف نهایی ترسیم می‌کند.

 

حجت الاسلام کاویانی، اسلام را یک نظام جامع برای زندگی خواند و تأکید کرد: اسلام به تمام ابعاد زندگی انسان‌‌ها در هر زمان‌ و مکانی توجه دارد و با روش مطالعه‌ای اجتهاد، علاوه بر فقه در علوم دیگر نیز خاصیت معرفت‌زایی دارد.

 

وی سبک زندگی دینی را با فطرت انسان منطبق دانست و ابراز داشت:‌ فرآیند شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی با فطرت انسان انطباق دارد و ظرفیت دارد تمام جنبه‌های زندگی امروزی انسان را پوشش دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: پیش از سخنان رهبری، پژوهش جامعی درباره سبک زندگی اسلامی شکل نگرفته بود؛ اما بعد از سخنان ایشان در سه سال گذشته، نزدیک 300 عنوان در این زمینه در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است.

 

وی بیشتر پژوهش‌های سبک زندگی را ترسیم وضعیت مطلوب خواند و تأکید کرد: در پژوهش‌های سبک زندگی نخست باید وضعیت موجود شناسایی و در گام بعد وضعیت مطلوب ترسیم و تبیین شود؛ اما در نهایت باید شیوه‌ها و مکانیزم‌های رسیدن به وضعیت مطلوب و فرآیند انتقال از آنچه هست به آنچه باید باشد تبیین و ترسیم شود.

 

استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با تعریف و تبیین نظریه سبک زندگی اسلامی یادآور شد:‌ مجموعه‌ مفاهیم منسجم و یکپارچه که در ابعاد مختلف،‌ مکمل هم محسوب می‌شوند و یک واحد مفهومی بزرگ را می‌سازند و هدفی مشترک و جامع را پیگیری کرده و با اجرای آن یکدیگر را نفی نمی‌کنند.

 

وی به معنای سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: سبک، شیوه‌ای ثابت برای پیگیری اهداف و پیشبرد امور و حل مشکلات است و زندگی، دارای گستره‌ای از هنگام تولد تا مرگ است که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جنبه‌های دیگر را شامل می‌شود.

 

استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: با آمدن پسوند اسلامی،‌ سبک زندگی از رفتاری بودن صرف، خارج می‌شود و این قید شامل تمام آموزه‌های اسلام در تمام ابعاد و مقاطع زندگی می‌شود.

 

وی گفت: سبک زندگی اسلامی در پنج سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی،‌ حاکمیتی و بین المللی بررسی می‌شود که انسان در حوزه فردی بدون در نظر گرفتن خانواده، اجتماع و حکومت، وظایفی دارد.

 

حجت الاسلام کاویانی افزود: سبک زندگی اسلامی‌ در حوزه خانواده، جامعه و حاکمیت، وظایف جدیدی را برای انسان تعریف می‌کند؛‌ زیرا در این عرصه‌ها مباحثی همچون فرزندپروری، تعلیم و تربیت و امنیت مورد توجه قرار می‌گیرد./908/پ202/س

ارسال نظرات