۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۶۵۹۱۵
حجت الاسلام راشد یزدی:

عیب جویی از دیگران باعث زنگار آیینه دل می ‏شود

خبرگزاری رسا ـ خطیب حرم مطهر رضوی گفت: به همان میزانی که انسان باید نسبت به عیوب دیگران بی توجه باشد به همان اندازه نیز باید نسبت به عیوب خود حساس بود و در جهت رفع آن ها گام برداشت.
حجت الاسلام راشد يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، خطیب حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات سخنرانی خود که شب گذشته در صحن جامع رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از جمله کارهایی که خداوند در قرآن انسان را از انجام آن منع کرده، عیب‏جویی از دیگران است.

 

وی افزود: توجه به عیوب دیگران انسان را از دیدن زیبائی‏ها باز می‏دارد و به همین خاطر شایسته نیست که فرد مسلمان خوبی‏ها دیگران را کنار بزند و تنها عیوب آن ها را ببیند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با تأکید بر دوری از عیب‏جویی، اظهار کرد: شخص عیب‏جو در واقع به خودش ضربه می‏زند، چرا که این صفت روح انسان را بیمار می‏کند و چشم زیبا بین را از او می‏گیرد.

 

وی افزود: کسی که چشم زیبابین از او گرفته شود بیمار است و اگر خود را درمان نکند، از دیدن زیبایی‏ها و خوبی‏ها محروم می‏شود، چرا که چشمانش به دیدن عیوب و زشتی‏ها عادت خواهد کرد. 

 

حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به داستان حضرت عیسی(ع) که از دندان‏های سفید سگ مرده‏‌ تعریف می‌کرد، ابراز کرد: توجه به خوبی‏ها و نادیده گرفتن عیوب دیگران از اخلاق پیامبران بزرگ است و قصد این پیامبر الهی از اینکار نشان دادن جنبه‌های مثبت زندگی به یاران خود بود نه دیدن اتفاقات بد و ناگوار زندگی است.

 

این کارشناس دینی با بیان این که مردم غرق در خوبی و محسنات هستند، خاطرنشان کرد: در زندگی باید به دنبال اتفاقات خوشایند آن ها بود؛ پیامبراسلام(ص) فرموده‏اند: «خوشا به حال کسی که پرداختن به عیوب خود برای او فرصتی برای پرداختن به عیوب دیگران باقی نمی‏گذارد».

 

حجت الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: به همان میزانی که انسان باید نسبت به عیوب دیگران بی توجه باشد به همان اندازه نیز باید نسبت به عیوب خود حساس بود و در جهت رفع آن ها گام برداشت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی دیگر از گناهان بزرگ که خداوند در قرآن انسان را از انجام آن منع کرده غیبت کردن است.  

 

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: غیبت به معنای بدگویى و پرده‏ درى نسبت به حیثیت و آبروى افراد و در غیاب شخص کارهاى بد و ناپسند و نقائص جسمى او را برای دیگران بازگو کردن است.

 

وی با بیان این که غیبت از گناهان بزرگ است که در قرآن از آن به خوردن گوشت برادر مرده تعبیر شده است، اضافه کرد: هرچند غیبت کردن حرام و از گناهان کبیره است ولی با این حال انسان باید از انجام کارهایی که زمینه‏های غیبت را برای دیگران فراهم می‏کند بپرهیزد./930/پ202/ب5

ارسال نظرات