۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۶۵۹۵۴
حجت الاسلام سالک:

احیای صنایع تولید کاغذ لازمه ترویج فرهنگ کتابخوانی است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تولید کارخانه‌های کاغذسازی داخل کشور، موجب کاهش قیمت کتاب و در نهایت ترویج فرهنگ کتابخوانی می شود.
حجت الاسلام سالک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مراغه، حجت الاسلام احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز به همراه دیگر اعضای این کمسیون و همچنین مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از صنایع کاغذسازی مراغه اظهار داشت: نمایندگان مصمم به حل مشکلات کاغذ کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی و احیای صنایع تولید کاغذ است.

 


وی با بیان این‌که عوامل مختلفی در گران بودن کتاب و در نتیجه عدم وجود کتاب در سبد خرید خانوارهای ایرانی دخیل است، گفت: افزایش تولید کارخانه‌های کاغذسازی داخل کشور، موجب کاهش قیمت کتاب و در نهایت ترویج فرهنگ کتابخوانی می شود.

 


حجت الاسلام سالک با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون از چهار کارخانه بزرگ کاغذ کشور بازدید کرده است، افزود: این کارخانه ها شامل کارخانه کاغذ استان فارس، کارون اهواز، مازندان و صنایع کاغذ مراغه است که بررسی و بازدید از این کارخانه ها اقدامی مهم در راستای تامین نیاز کاغذ کشور است.

 


وی با تأکید بر این‌که می توان با حمایت از کارخانه های فعال و احیای کارخانه های تعطیل، تولید کاغذ در آن ها را به حدود 330 هزار تن در سال رساند، گفت: هم اکنون بیش از دو سوم نیاز کاغذ، از طریق واردات تامین می شود، در حقیقت کاغذ از کالاهای مهم و اساسی مورد نیاز کشور بوده است.

 


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کمیسیون درصدد است با همکاری وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش و وزارتخانه ها و سازمان هایی که به این کالا نیاز اساسی دارند، اجرای طرح هایی را در راستای تولید کاغذ در کشور مصوب کند.

 


همچنین مهدی دواتگری، نمابنده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در صورت احیای کارخانه تولید کاغذ مراغه برای 500 نفر شغل مستقیم ایجاد می شود، گفت: ظرفیت اسمی تولید کارخانه صنایع کاغذ مراغه 60 هزار تن در سال و قابل افزایش تا 80 هزار تن است، این کارخانه در پنج سال گذشته کاملا تعطیل بوده و هیج گونه تولیدی نداشته است.

 


وی ادامه داد: در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای، مشکلات واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، مسائل بانکی و راه اندازی مجدد آن در مجلس بررسی شد. این کارخانه هم اکنون حدود 500 میلیارد ریال بدهی بانکی دارد و احیای آن طبق نظریه کارشناسان آلمانی در سال 1387 به حدود 30 میلیون دلار اعتبار نیازمند است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات