۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۶۵۹۵۷

نخستین یادواره کشوری شهدای مدافع حرم در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا - رییس مؤسسه روایتگری سیره شهدا با اشاره به اهمیت تکریم مقام شهید در جامعه اسلامی، از برگزاری نخستین یادواره کشوری شهدای مدافع حرم با حضور مراجع، علما و اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) خبر داد.
نشست خبري يادواره شهداي مدافع حرم نشست خبري يادواره شهداي مدافع حرم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری یادواره شهدای مدافع حرم با اعلام این خبر گفت: غفلت و احساس بی تکلیفی نسبت به جایگاه شهید و شهادت آسیبی است که اکنون در جامعه وجود دارد. لذا نخستین یادواره شهدای مدافع حرم در راستای توجه بیشتر به جایگاه این شهدا برگزار خواهد شد.
 
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: تکریم شهید در جامعه اسلامی اهمیت زیادی دارد و نباید در این زمینه تفکیکی میان ایرانی و غیر ایرانی قایل باشیم و مرزی برای آنها قرار دهیم چرا که طبق آموزه های دینی شهید در راه دفاع از حق و مبارزه با ظلم و باطل جان خود را از دست داده و قرآن نیز برای شهید مرز بندی تعیین نکرده است.
 
وی پیرامون شهدای مدافع حرم خاطرنشان کرد: تکریم شهدای غیر ایرانی که دارای ویژگی شاخصی همچون مدافع حرم اهل بیت بودن هستند و برای مقابله با ظلم و ستم شهید شده اند یکی از وظایف مهم ما در قبال آنهاست به همین دلیل دل‌سوختگان ولایت در بزرگداشت مقام این شهیدان ستاد مردمی تکریم شهدای مدافع حرم را تشکیل داده اند.
 
حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: در این راستا نخستین یادواره کشوری شهدای مدافع حرم با حضور جمعی از مراجع تقلید و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی خطیب جمعه قم و همچنین سردار اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده سپاه قدس و مداحی سلحشور، پنجشنبه 21 خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
 
وی در مورد محورهای مهم ستاد افزود: فضاسازی جایگاه شهدای مدافع حرم در جامعه، تعظیم شهدا از جمله برگزاری یادواره‌ها و مجالس تشییع، تکریم خانواده شهدا و ثبت خاطرات آنها را از جمله محورهای مهم ستاد است.
 
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا عنوان کرد: شهدا زنده هستند و نزد پروردگار خود روزی می گیرند و اگر ما توانسته ایم به جایگاه والایی در جامعه اسلامی برسیم به واسطه خون شهیدان است در این زمینه رسانه ها نیز وظیفه دارند با مشارکت خود جامعه را به دستاوردهای مهمی در ترویج فرهنگ شهادت برسانند.
 
وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب علمدار جریان سازی تبیین جایگاه شهدا در جامعه را عهده دار است گفت: حوزه علمیه جلو دار و پیشگام شده و در این امر از مجموعه های مختلف ستاد مردمی تکریم شهدای مدافع حرم را شکل داده است.
 
حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: در قطعه شهدای مدافع حرم در بهشت معصومه 57 شهید در خاک آرمیده اند که از این میان 24 نفر در سوریه به عنوان زینبیون و 29 نفر در عراق به عنوان فاطمیون به شهادت رسیده‌اند و 4 تن نیز مفقود الاثر هستند.
 
وی ادامه داد: تکریم خانواده شهدا نیز از برنامه های مهم ستاد است با توجه به اینکه خانواده این شهدا متمایل هستند پیکر شهیدانشان در ایران دفن شود ما نیز وظیفه داریم با تکریم و سرکشی به خانواده معظم شهدا ادای احترام کنیم.
 
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا بیان داشت: در این زمینه وصیت نامه ها و نامه ها و خاطراتی در دفاع از سامراء و حرم اهل بیت(ع) وجود دارد که می تواند در زنده نگاه داشتن یاد و خاطرات شهدا مؤثر باشد همان گونه که برخی از خاطرات شهدای غیر ایرانی مدافع حرم در هشت سال دفاع مقدس نیز نمونه ای ندارد.
 
وی اظهار داشت: در سطح کشور  آمار 200 شهید مدافع حرم ثبت شده است که تعداد زیادی از این شهدا را افراد افغانستانی، پاکستانی و ایرانی تشکیل می دهد که در قم، مشهد و بهشت زهرای تهران در خاک آرمیده اند این شهدای گران قدر به دست داعشی ها به شهادت رسیده اند که سپاه در قبال تحویل پیکر ها همه تلاش خود را کرده است.
 
حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: ایران با حمایت های سیاسی و معنوی و اقتصادی از برادران مسلمان در مناطق حمایت خواهد کرد زیرا ما در برابر مسلمانان و برادران دینی خود بی تفاوت نخواهیم بود.
 
وی خاطرنشان کرد: مؤسسه روایت سیره شهدا از سال 78-79 شکل گرفت و شهدا به عنوان صاحبان این مؤسسه ما را در پیشبرد اهدافمان یاری داده اند.
 
وی همچنین بیان داشت: تاکنون در 30 دوره آموزشی طلاب حوزه علیمه قم و شهرستان ها را آموزش دادیم که با زیباترین روش ها در روایتگری سیره شهدا محتویات آموزشی خود را ارائه می دهد./926/پ202/ی
ارسال نظرات