۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۶۶۰۱۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری ویژه برنامه های قرآنی و مذهبی متنوع ویژه مساجد در ماه مبارک رمضان، برپایی نمایشگاه سراسری «طرح ضیافت»، برگزرای نشست تخصصی «بررسی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)» و برپایی نمایشگاه «هم‌دلی و هم‌زبانی» از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد هادی نیا، مسئول ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی، هنری مساجد از ویژه برنامه های قرآنی و مذهبی متنوع ویژه مساجد در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در ماه رمضان طرح تلاوت یک صفحه قرآن را داریم؛ که برای این طرح مجموعا 950 مرکز ثبت نام شده اند. برای هر مسجد 25 جلد قرآن داده می شود. 30 مرکز هم امسال اضافه شده است، 450 تفسیر همراه، ارائه نکات تفسیری برای مساجد نیز ارائه شده است. محافل انس با قرآن با حضور قاریان و همچنین طرح افطاری برای فعالین مساجد به همراه خانواده هایشان در برنامه کار قرار دارد.


وی بیان کرد: جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در نیمه ماه رمضان در برخی مساجد برپا خواهد شد، برنامه 1449 در 100 مسجد با هماهنگی شبکه قرآن اجرا خواهد شد. همچنین مسابقات قرآنی نیز طبق هر سال با حضور کودکان و نوجوانان و جوانان برگزار می شود.


هادی نیا ادامه داد: برنامه ی تلویزیونی «مسجد اوشاخلاری» که از شبکه استانی سهند پخش می شد، دوباره از سر گرفته خواهد شد تا نوجوانان فعال مساجد را معرفی کنیم. همچنین برگزاری برنامه تجلیل از فعالین قرآنی و افتتاحیه ی برنامه های اوقات فراغت را در هفته ی آتی خواهیم داشت.

 

نمایشگاه «طرح ضیافت» ویژه عرضه کالاهای مصرفی ماه مبارک رمضان در تبریز برگزار می‎شود
نمایشگاه سراسری طرح ضیافت ویژه عرضه کالاهای مصرفی ماه مبارک رمضان امسال در سالن سهند نمایشگاه بین‎المللی تبریز از تاریخ 19 لغایت 26 خرداد ماه برگزار می‌شود.


در این نمایشگاه نمایندگانی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، خراسان رضوی، تهران و کرمانشاه در زمینه‌های انواع مواد غذایی، پروتئینی، تنقلات، مواد شوینده، لوازم بهداشتی و غیره حضور پیدا می کنند.


براساس این گزارش، قیمت کالاها توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نمایندگان مجمع امور صنفی تأیید و کلیه مشارکت‌‎کنندگان از میان واحدهای تولیدی هستند و قیمت کالاها در مقایسه با بازار 10 الی 20 درصد ارزان‌تر خواهد بود.


یادآور می‌شود، این نمایشگاه از ساعت 15 تا 21 جهت بازدید عموم دایر خواهد بود.


نشست تخصصی «بررسی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)» در تبریز برگزار شد
نشست تخصصی «بررسی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)» در تبریز برگزار شد و نقش زن در جامعه ایران دوران طاغوت و پس از انقلاب اسلامی مورد تحلیل قرار گرفت.


سهیلا امیری، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی روز گذشته، 16 خرداد در نشست تخصصی «بررسی سبک زندگی اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)» اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی زنان ایرانی زیر یورش استعمار و استکبار غرب دست و پا می‎زدند ولی امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی به زنان ایرانی شخصیتی والا و با کرامت بخشید.


وی گفت: افکار امام خمینی(ره) در خصوص زنان و اهمیتی که ایشان به نقش زن در جامعه قائل بودند باید در جامعه تبیین شود؛ چراکه اندیشه‎های امام راحل در خصوص زنان نشات گرفته از قرآن بود. انقلاب اسلامی نیز کمک کرد تا زنان کشور ما به عرصه‏های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور ورود پیدا کرده و نقش آفرینی کنند.


امیری تاکید کرد: در اندیشه امام راحل، زن مسلمان نه تنها قادر به اجرای نقش سیاسی و فرهنگی در جامعه است بلکه در عرصه اقتصادی نیز می‎تواند موثر باشد و نقش اقتصادی زنان مسلمان را می توان به عنوان مدلی برای سایر جوامع نیز ارائه کرد.


وی همچنین به ویژگی‏های رفتاری مرحوم بانو خدیجه ثقفی، همسر امام راحل اشاره کرد و افزود: دین‎باوری، دانش اندوزی، تواضع و فروتنی، صبوری، امانت‎داری و همراه همسر بودن از ویژگی‎های بارز این بانوی ارزشمند کشورمان بود و لازم است همه ما با مطالعه ابعاد شخصیتی ایشان، این بانوی بزرگوار را الگوی خود قرار دهیم.


حمیده جاویدانی‎پور، معاون فرهنگی حوزه علمیه الزهرای استان آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم در خصوص ابعاد شخصیتی امام راحل گفت: امام خمینی(ره) عارفی بودند که کل عرفای تاریخ در مقابل شخصیت ایشان به زانو در می‏آمدند، ایشان جز رضای خدا چیز دیگری را مد نظر نداشتند و همواره امور تمام مسلمین جهان را مدنظر قرار می‏دادند.


وی خاطرنشان کرد: امام راحل هرگز گرایشی به دنیا پیدا نکردند و ساده‏زیستی در زندگی عملی‌شان گواهی بر این امر بود.


جاویدانی‎پور با بیان اینکه شخصیت امام راحل الگوی هر زن و مردی باید باشد، اظهار کرد: سیاسی بودن در عین عارف بودن ویژگی عجیبی است که فقط امام راحل از آن برخوردار بود، نگاه امام(ره) به زنان نگاهی متعالی بود و ایشان تأکید داشتند که زنان در کنار مردان باید در تمامی فعالیت‏ها مشارکت داشته باشند.

 

نمایشگاه «همدلی و هم‌زبانی» در تبریز برپا می شود
علی‌اکبر صفی‎پور، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، امروز، 17 خرداد‌ماه در حاشیه‌ برگزاری نمایشگاه و فروشگاه آثار خطی و نگارگری با عنوان «همدلی و همزبانی» با تأکید بر لزوم زمینه‎سازی برای اشاعه فرهنگ و هنر گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از فعالیت‎هایی که برای توسعه و گسترش فرهنگ و هنر صورت گیرد حمایت می‎کند.


وی افزود: هنرمندان رشته‎های مختلف هنری باید زمینه را برای معرفی و در معرض ارزیابی قرار دادن آثار خود فراهم آورند و با قیمت‌گذاری مبتنی بر واقعیت‌های جامعه موقعیت مناسبی برای خرید آثار هنری و راه‌یابی این آثار به خانه‌های مردم مهیا کنند.


صفی‌پور گفت: تبریز به‎عنوان یکی از پایگاه‌های مهم هنری در ایران که با دیرینه‎ای تاریخی نقش اساسی در شکل‌‎گیری مکاتب و صنایع هنری مختلف داشته است، امروز نیز کم نیست از هنرمندان پیروجوانی که هر یک با علم و عمل خود این دیرینه تاریخی را تداوم بخشیده‎اند و زنده نگه داشته‌اند.


وی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با در نظر دارد برگزاری اولین نمایشگاه فروش آثار خطی و نگارگری هنرمندان تبریز، فرصت مغتنمی را فراهم کند تا هنر، برای همگان فرصت دستیابی پیدا کند و عموم علاقمندان و هنردوستان بتوانند به سهم خود در این حرکت سهیم شوند.


یادآور می‎شود، نمایشگاه یادشده از هفدهم تا بیست و دوم خردادماه جاری از ساعت 9 صبح لغایت 19 در نگارخانه‌ میرعلی تبریزی خانه فرهنگ تبریز برپاست و در آن 65 هنرمند با 90 اثر در موضوع آزاد آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند./853/پ203/ح

ارسال نظرات